Toms Briedis: Sodi, kas, iespējams, palīdzēs sakārtot influenceru nozari

Toms Briedis | 2021.06.03

Vārdu savienojums “influenceru mārketings” teju nevienam vairs nav svešs, taču pašiem influenceriem gan gadās “iekrist”, nepildot godīgas komercprakses pamatnoteikumus, pēc kā būtu jāvadās visiem šīs jomas pārstāvjiem. Toms Briedis, kurš ir sabiedrisko attiecību un influenceru mārketinga aģentūras Womstar vadītājs uzsver, ka tā vairs nav nevainīga spēle “sociālajos tīklos”, jo sekotāju skaits jeb auditorija influenceriem mērāma vairākos desmitos vai pat simtos tūkstošu, kas var būt lielāka nekā atsevišķiem Latvijas masu medijiem. Šāds statuss satura veidotājiem ne vien dod iespējamu materiālu labumu, bet arī uzliek nopietnus pienākumus pret saviem sekotājiem, un atrunas “es nezināju” šeit ir nevietā.

Jebkurš Instagram, Facebook, Youtube, Tik Tok lietotājs, visticamāk, seko vismaz vienam influencerim vai atpazīstamam cilvēkam Latvijā un uzticas tā viedoklim. Protams, ir interesanti vērot šo cilvēku daudzveidīgo saturu, ikdienas dzīvi, aktualitātes un piedzīvojumus. Ticu, ka daudzi no šiem influenceriem ir un kļūs arī par īsteniem iedvesmotājiem – piedzīvot, aizbraukt, nopirkt, iepazīt, izglītoties, apgūt jeb dzīvot krāšņāk. Un visbiežāk tas jau arī ir tas, kādēļ mēs katrs vēlamies patērēt kāda vai kādu influenceru saturu. Cilvēkam pašam no sevis nav iespējas zināt un piedzīvot visu. Lai zinātu vai piedzīvotu vairāk, nepieciešams arī izzināt vairāk. Tās var būt grāmatas, filmas, podkāsti vai ziņu portāli, televīzija – jebkas, kas mums par kaut ko stāsta, bagātinot mūsu zināšanas un pieredzi. Tieši tāpat arī influenceri dalās savā pieredzē, paplašinot savu sekotāju redzesloku, veidojot ar tiem saikni, iekarojot uzticību, tāpēc influencera pienākums ir atpelnīt šo uzticēšanos, darbojoties kā filtram, skaidri norādot, kur viņa viedoklis var būt ietekmēts ar materiālu atlīdzību.

Ņemot vērā influenceru mārketinga ietekmīgumu un popularitāti – ne velti ievērojamam skaitam pašmāju influenceru auditorija, kas seko viņu aktivitātēm sociālajos tīklos, ir lielāka nekā atsevišķiem Latvijas masu medijiem – influenceriem ir iespēja papildināt savu ikdienas saturu ar apmaksātām reklāmām. Šim procesam ir jābūt izdevīgam visām tajā iesaistītajām pusēm. Influenceris saņem dāvanu, barteru vai atalgojumu par savu darbu. Zīmola pārstāvim ir iespēja sasniegt konkrētā influencera auditoriju ar personalizētu ziņu. Savukārt sekotāji var iepazīties ar dažādiem produktiem un pakalpojumiem, piedalīties produktu izlozēs, kā arī saņemt informāciju par jaunām vai neiepazītām lietām, tās īpaši nemeklējot. Protams, šim procesam jābūt korektam, ievērojot visus priekšnosacījumus, lai influenceris savu sekotāju nekādā veidā nemaldinātu, jo, saņemot atalgojumu, barteru vai dāvanu kā samaksu par produkta vai pakalpojuma reklāmu, par to nepieciešams ziņot arī savā ierakstā, izmantojot sociālo tīklu piedāvātās iespējas vai konkrētas #mirkļbirkas. To visu ir saprotami definējis Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC), lai influenceriem, uzņēmumiem būtu vieglāk orientēties lietās, ko drīkst vai nedrīkst darīt, un kā būtu jābūt norādītai informācijai, lai tā nemaldinātu cilvēkus. Ir tikai saprotami, ka arī šis tirgus tiek regulēts, tāpat kā tas notiek ar reklāmas tirgu, kur visi dalībnieki ir reģistrēti, licencēti un ir pakļauti reklāmas likumam.

Kā jau lielai daļai zināms, tad pavisam nesen PTAC pirmo reizi ir uzlicis reālus naudas sodus par negodīgu komercpraksi divām influencerēm – kopā 2500 EUR apmērā. Biju visai pārsteigts, ka šis fakts radīja tik lielu ažiotāžu tieši influenceru vidū un par to, ka daudzi neizprot vai nevēlas saprast, ka par konkrētu noteikumu nepildīšanu un brīdinājumu ignorēšanu var saņemt arī naudas sodus. Influenceru mārketingā visas iesaistītās puses ir vienlīdz atbildīgas par savu pienākumu apzinīgu izpildi. Sekotājs iepazīstas ar saturu un spēj to kritiski “filtrēt”, paņemot sev tikai to, kas pašam nepieciešams. Zīmola pārstāvis saņem reklāmas pakalpojumu un līgumā noteiktajā kārtībā norēķinās par savu sadarbību ar influenceri, savukārt influenceris izpilda visas darba devēja un PTAC prasības, lai būtu maksimāli godīgs pret saviem sekotājiem.

Jebkura influenceru aģentūra, tāpat arī Womstar, ir ne vien kā palīgrīks, piemeklējot katram zīmolam piemērotāko satura veidotāju vai slavenību, bet arī atbalsta plecs visos neskaidrajos jautājumos. Mūsu [tāpat kā jebkuras influenceru aģentūras] uzdevums ir sasniegt klienta nospraustos mērķus un sekot līdzi ar influenceriem saistītām aktualitātēm, lai zīmolu pārstāvju un influenceru sadarbība būtu ne vien pēc iespējas veiksmīgāka, bet arī korekta pret patērētāju. Manuprāt, PTAC dara ļoti vērtīgu darbu, cenšoties izskaust negodīgu komercpraksi. Apsveicami ir tas, ka PTAC sākotnēji komunicē ar influenceriem, uzņēmumiem, lai izprastu katru konkrētu sadarbības gadījumu, un pēc tam veic darbu, kas ietver ieteikumus un, ja nav iespējams savādāk, sodu piemērošanu. Protams, ir lietas, kur arī influenceru aģentūrām nav viennozīmīgas vienprātības ar PTAC, taču, ņemot vērā to, ka šī tirgus uzraudzība sākās tikai pirms pāris gadiem, tas ir saprotami. Svarīgākā, manuprāt, būtu – lielāka iesaiste sadarbībā ar influenceru aģentūrām, lai kopīgiem spēkiem radītu patīkamu, patiesu un drošu sociālo tīklu vidi. Tāpat arī uzņēmumu pārstāvjiem, kas pašu spēkiem vēlas sadarboties ar influenceriem, jāapzinās sava kompetence influenceru mārketinga jautājumos, nepieciešamības gadījumā izvēloties sadarbību ar aģentūrām, kuru zināšanas darbā ar influenceriem tiek praktizētas daudzu gadu garumā ik dienu.

Nemelojot, esmu gandarīts, ka šis temats izraisījis tik lielu publicitāti un ažiotāžu medijos un sociālajos tīklos, tādā veidā atgādinot sabiedrībai, kas un kāpēc tiek izmantots influenceru veidotajā saturā, kā arī dodot iespēju influenceriem uzlabot un izskaust kļūdas pašu publikācijās. Gribētos cerēt, ka šis ir kā liels brīdinājuma signāls influenceru darbu uztvert nopietni. Tāpat kā daudzās citās nozarēs, arī te ir savi noteikumi, pēc kuriem jāvadās. Vairāk par to, kas influencerim ir jāievēro, reklamējot kāda zīmola saturu, lasiet šeit: www.ptac.gov.lv/lv/jaunums/socialie-tikli-un-infulenceru-marketings


Avots: Toms Briedis


celojumubode - 3801
Grupas “Pienvedēja Piedzīvojumi” koncerts

Grupas “Pienvedēja Piedzīvojumi” koncerts

12.aprīlī plkst.19.00 Valmieras Kultūras centrā norisināsies grupas “Pienvedēja Piedzīvojumi” akustiskais jubilejas koncerts kopā ar filmas skatīšanos.

EUR 18 | Valmieras TIC

Gaismas apsolījums koku stāstos Madonā

Gaismas apsolījums koku stāstos Madonā

1.aprīlī, LVM Kalsnavas arborētums aicina uz pasākumu “Koku stāsti gaismai”, ar tradicionālo dziedāšanas grupu “Saucējas” un krāsainām aktivitātēm

Madonas TIC

Pārgājiens Alūksnē

Pārgājiens Alūksnē

Ieplāno 13.aprīli, lai trīs stundu aizraujošā pārgājienā uzzini viduslaiku mantojuma faktus, nostāstus un teikas! Dosimies Alūksnes viduslaiku pils stāsta atkl

EUR 12 | Alūksnes TIC

Labi būt pavasarī - Bauskas novadā!

Labi būt pavasarī - Bauskas novadā!

Izdots jaunais kultūras un tūrisma ceļvedis „Labi būt Bauskas novadā” - aplūko un iedvesmojies brīvdienām!

Bauskas TIC

Jautrās LIELDIENAS Kandavā

Jautrās LIELDIENAS Kandavā

31.martā Kandavas Promenādē tiks svinētas Lieldienas ar muzikālu izrādi "Pasaku sargi" pulksten 12:00, pūkaino mīluļu parādi, putnu būrīšu gatavošanu

Tukuma TIC

,,Higiēna renesansē” Bauskas pilī

,,Higiēna renesansē” Bauskas pilī

Bauskas pils rīkotā Senā dzīvesveida skolas nodarbība piedāvā uzzināt, kāda bija higiēnas kultūra renesansē.

Bauskas TIC

Lieldienas Tukuma novadā

Lieldienas Tukuma novadā

Lieldienas rītā, saulei lecot, jāmazgā mute, jo tad tiekot skaists. Nu, kad mute nomazgāta, var doties svinēt Lieldienas. Svini Tukuma novadā!

Tukuma TIC

Skolēnu pavasara ceļvedis

Skolēnu pavasara ceļvedis

Noderīgs materiāls skolēniem un ģimenēn plānojot pavasara atpūtu Jelgavas pusē.

Jelgavas reģionālais tūrisma centrs

Lieldienu brīvdienas Liepājā

Lieldienu brīvdienas Liepājā

Gaidot pavasari, Liepāja priecēs ar Lieldienu rotājumiem – svētku olām un čivinošiem putniem, kā arī lielus un mazus aicinās uz svētku pasākumiem.

Liepājas reģiona TIB

Aicina uz putnu vērošanas ekskursiju

Aicina uz putnu vērošanas ekskursiju

7.aprīlī, pulksten 9.30 no Jelgavas Sv.Trīsvienības baznīcas torņa pagalma sāksies velo ekskursija “Braucam vērot putnus”. Pieteikšanās 63005447

Jelgavas reģionālais tūrisma centrs

"Baroka mūzikas ģēniji" Rundāles pilī

Esi aicināts uz Liepājas Simfoniskā orķestra koncertprogrammu Rundāles pilī!

Bauskas TIC

Pavasaris Lubānas mitrājā

Pavasaris Lubānas mitrājā

Aicinām sajust un sadzirdēt īstu pavasari 6. aprīļa putnu dienās pie Lubāna ezera

Madonas TIC

Kokmuižā “Kocēnu pavasaris 2024”

Kokmuižā “Kocēnu pavasaris 2024”

31. martā no plkst.10.00-15.00 Kokmuižā “Kocēnu pavasaris 2024”. No plkst.11.00 svētku koncerts kopā ar pašdarbības kolektīviem.

Valmieras TIC

Svini Lieldienas Bauskas novadā!

Svini Lieldienas Bauskas novadā!

Esam apkopojuši Lieldienu svinību norises vietas Bauskas novadā! Foto:N.Veiss

Bauskas TIC

Brauc ar skolēniem uz Bauskas novadu!

Brauc ar skolēniem uz Bauskas novadu!

Izzini Bauskas novadu, brauc pavasara ekskursijā kopā ar klasi!

Bauskas TIC

“Mājas kafejnīcu dienas 2024”. Piesakies!

“Mājas kafejnīcu dienas 2024”. Piesakies!

Aicinām Tukuma novada aktīvos ļaudis, kam patīk gatavot un uzņemt viesus iesaistīties arī šogad akcijā "Mājas kafejnīcu dienas 2024"!

Tukuma TIC

6 populārākie brīvdienu galamērķi šogad

6 populārākie brīvdienu galamērķi šogad

Dodies neaizmirstamos piedzīvojumos un baudi Balkānu pasakainos skatus, vēsturiskās vietas un neskarto dabu.

EUR 79 | airBaltic

Lieldienas Tukuma Pilsētas parkā

Lieldienas Tukuma Pilsētas parkā

Tradicionālo svētku svinības jau atkal Tukuma pilsētā! Lieldienu izdarības, radošās darbnīcas, spēles, rotaļas, trušu māja un kazlēni, muzikālā programma.

Tukuma TIC

Heršela grupas izstāde “Ciano mistērijas”

Heršela grupas izstāde “Ciano mistērijas”

No 5. marta līdz 14. aprīlim Jelgavas Sv.Trīsvienības baznīcas torņa izstāžu zālē skatāma Heršela grupas darbu izstāde cianotipijas tehnikā.

Jelgavas reģionālais tūrisma centrs

Lieldienas | Šokolādes muzejā Pūrē

Lieldienas | Šokolādes muzejā Pūrē

30. martā, pulksten 12:00 Lieldienās Šokolādes muzejā Pūrē ir iespēja uzburt saldu, pārsteigumiem bagātu dienu!

Tukuma TIC

BalticTravelnews.com
+371 26551169
info@travelnews.lv -