«Hindenburga» katastrofa – dirižabļu ēras beigas

Elīna Valaine | 2021.06.29

Milzīgs, vieglāks par gaisu un grezns – tie ir vārdi, kas raksturo bēdīgi slaveno dirižabli jeb cepelīnu “Hindenburgs”. Gaisa kuģis savā pēdējā lidojumā uzsprāga, paņemot 36 cilvēku dzīvības. Mūsdienās zinātnieki vēl joprojām strīdas par īsto dirižabļa bojāejas iemeslu.

Sākotnēji cepelīnus uzskatīja par nākotnes lidaparātiem, kas daudz ātrāk un drošāk spēs pārvadāt cilvēkus. To būvniecībā aktīvi iesaistījās Vācija, savukārt Latvijas teritorijā atradās vairāki cepelīnu angāri. Lielākais lidaparāts, dirižablis “Hindenburgs”, veica ceļojumus pa pasauli, neskatoties uz bīstamo ūdeņraža gāzi, ar ko tas bija pildīts.

Otrdien, 29. jūnijā, plkst. 22.00 kanālā "National Geographic" īpašā raidījumā - "Hindenburgs: jaunie pierādījumi", pastāstīs par vēl nedzirdētiem atklājumiem dirižabļa katastrofas izmeklēšanā.

Gaidot raidījumu, aicinām ielūkoties milzu lidaparātu vēsturē un cepelīna "Hindenburgs” nelaimē, kas iezīmēja dirižabļu ēras norietu.

Latvijas artava dirižabļu attīstībā

Milzu gaisa kuģu pionieris grāfs Ferdinands Ādolfs Heinrihs Augusts fon Cepelīns ir cieši saistīts ar Latviju. Pēc militāro gaitu beigšanas, viņš devās uz Jaunlaiceni, kur iepazinās, vēlāk arī aprecējās, ar baronesi Izabellu fon Vulfu.

Viņa sievai piederēja vairāki īpašumi Livonijā, tostarp Vecgulbenes muiža. Pāris šo ēku ieķīlāja, lai uzsāktu cepelīnu būvniecību. Pēc grāfa nāves, 1928. gadā, tika uzbūvēts tajā laikā lielākais un modernākais šāda veida lidaparāts, ko nosauca par “Grāfu Cepelīnu”.

Tas bija pirmais šāda veida gaisa kuģis, kas veica pasažieru komercpārvadājumus pāri plašajam Atlantijas okeānam un 1929. gadā bez nosēšanās spēja veikt lidojumu apkārt zemeslodei. “Grāfs Cepelīns” 1930. gadā divas reizes lidoja arī virs Latvijas.

Pirmajā pasaules karā, no 1916. gada maija līdz 1917. gada decembrim, Vaiņodē atradās dirižabļu lidosta, ko izmantoja kara vajadzībām. Interesanti, ka Rīgas Centrāltirgus paviljonu būvniecībā izmantoja šīs lidostas cepelīnu angāru augšējās daļas - no tām var spriest, cik lieli bija šie lidaparāti. Pirms pielāgošanas tirgus vajadzībām, angāri bija 37 metrus augsti, 47 metrus plati un 240 metrus gari.

Grezns lidojums pāri okeānam iespaidīgākajā dirižablī pasaulē

Dirižablis “Hindenburgs” bija lielākais šāda veida gaisa kuģis, kāds jebkad uzbūvēts. 245 metrus garā vācu milža izgatavošanu uzsāka 1931. gadā. Daļu lidaparāta veidoja no cita cepelīna sastāvdaļām, kas bija atlikušas pēc tā avarēšanas. Jaunuzbūvētais cepelīns lidojumā spēja sasniegt ātrumu līdz pat 135 km/h.

Sākotnēji bija paredzēts, ka kuģi pildīs ar nedegošu gāzi, hēliju, taču tā nenotika. Cepelīna būvēšanas laikā Amerikas Savienotās Valstis (ASV), kas tobrīd bija vienīgās hēlija eksportētājas, aizliedza piegādāt gāzi uz Vāciju. Šī iemesla dēļ lidaparātu tomēr nolēma piepildīt ar 140 000 kubikmetriem viegli uzliesmojošās ūdeņraža gāzes, kas pildīja savu funkciju, bet nebija tik droša.

Ar "Hindenburgu” no Eiropas līdz Amerikai varēja nokļūt divreiz īsākā laikā nekā ar kuģi. 1936. gadā dirižablis veica 17 ceļojumus pāri okeānam līdz ASV un atpakaļ uz Vāciju. Tolaik lidaparāts bija rekordists – Atlantijas okeāna šķērsošana abos virzienos dirižablim aizņēma piecas dienas, 19 stundas un 51 minūti.

Cepelīna interjers bija ļoti grezns un ceļojums ar to - dārgs. Vienvirziena biļete no Vācijas līdz ASV izmaksāja aptuveni 333 EUR, savukārt ceļojums turp un atpakaļ - ap 600 EUR, kas tajā laikā bija patiesi augsta cena.

Lidaparātā bija eleganta ēdamzāle un grezni numuri. Speciāli šim dirižablim pasūtīja un izveidoja vieglu, neliela izmēra flīģeli. Mūsdienās parasts flīģelis sver aptuveni 300 līdz 400 kilogramus, taču cepelīnam radītais instruments svēra mazāk nekā 181 kilogramu, jo to veidoja lielākoties no alumīnija sakausējuma. Flīģeli gan izmantoja tikai “Hindenburga” pirmajā lidojumā, citos braucienos tas neatradās uz klāja.

Lai arī lidaparāts bija pildīts ar viegli uzliesmojušu gāzi, tā apakšējā daļā bija ierīkota smēķētava. Uz gaisa kuģa klāja bija aizliegts ienest sērkociņus vai šķiltavas, taču uz tā varēja iegādāties cigaretes, cigārus un tad doties uzsmēķēt uz speciālu telpu, kuru rūpīgi uzraudzīja sargi. Smēķētavu caur dubultajām durvīm drīkstēja pamest tikai tad, kad cigaretes vai cigāri bija pilnībā nodzēsti.

“Hindenburga” liktenīgais pēdējais lidojums

1937. gada 6. maijā milzīgais vācu gaisa kuģis veica kārtējo lidojumu – šoreiz uz Leikhērstu, Ņūdžersijā. Nosēšanās laikā kāda dzirkstele reaģēja ar ūdeņraža gāzes noplūdi un izraisīja sprādzienu. Liesmas dirižabli iznīcināja vien 30 sekundēs.

No 97 personām, kas atradās uz klāja, 36 gāja bojā. Pārējiem izdevās izglābties, sprādziena brīdī izlecot āra pa logu. Pēc šī traģiskā notikuma 30 gadus ilgušo ceļošanas veidu aizmirsa.

Pat pēc tik daudziem gadiem zinātniekiem nav izdevies pilnībā noskaidrot, kādēļ “Hindenburga” nosēšanās beidzās ar sprādzienu. Vadoties pēc 1937. gadā veiktās izmeklēšanas materiāliem, daļa lidaparātā esošā ūdeņraža noplūda elektriski uzlādētā atmosfērā, kas aizdedzināja gāzi. Svarīgi pieminēt, ka cepelīns pirms katastrofas piedzīvoja ievērojamu gāzes noplūdi.

Ja vēlies uzzināt vairāk par dirižabļa bojāeju, ieplāno raidījuma "Hindenburgs: jaunie pierādījumi" skatīšanos 29. jūnija vakarā kanālā “National Geographic”!

Vai mūsdienās atkal redzēsim cepelīnus?

Mūsdienās, vairāk nekā 80 gadus pēc traģiskās “Hindenburga” bojāejas, cepelīni, iespējams, atgriezīsies. Tos plāno izmantot kravas pārvadāšanai, jo dirižabļi rada salīdzinoši mazu vides piesārņojumu.

Pēdējā informācija liecina, ka lidaparāti varētu būt pat 10 reizes lielāki par “Hindenburgu” un to būvniecībā izmantotu drošākus materiālus. Lai mazinātu iespējamos riskus, lidaparātu darbību automatizētu – tos sagatavotu un vadītu roboti. Bet to, vai šī ideja tiks īstenota - laiks rādīs.

Avots: National Geographic


celojumubode - 3815
Publikācija “TRAĶU REĢIONA GARŠU KRĀSAS”

Publikācija “TRAĶU REĢIONA GARŠU KRĀSAS”

Publikācija “TRAĶU REĢIONA GARŠU KRĀSAS”

Trakai TIC

Publikācija “TRAĶU PILIS UN PILSKALNI”

Publikācija “TRAĶU PILIS UN PILSKALNI”

Publikācija “TRAĶU PILIS UN PILSKALNI”

Trakai TIC

Būsim pazīstami Latgale, Sēlija!

Būsim pazīstami Latgale, Sēlija!

Skolēnu ekskursijas Augšdaugavas novadā!

TAKA

Dzīvas mūzikas vakars restorānā PLAZA

Dzīvas mūzikas vakars restorānā PLAZA

Nobaudi vakaru restorānā "Plaza" ar grupu "Nostalgie"! Dzīva mūzika un Daugavpils ainava no viesnīcas 10. stāva papildinās nesteidzīgo atpūtas vakara atmosfēru! Galdiņu rezervācija +371 65404912 Esat mīļi gaidīti!

Park Hotel Latgola

Pārgājienu seriāls

Pārgājienu seriāls "Izpēdo Dienvidkurzemi"

“Izpēdo Dienvidkurzemi” ir aizraujošs pārgājienu seriāls, kas piedāvā neaizmirstamu piedzīvojumu un brīnišķīgu laika pavadīšanu svaigā gaisā.

Liepājas reģiona TIB

ĒĢIPTE tikai no 339 EUR/personai!

ĒĢIPTE tikai no 339 EUR/personai!

Kamēr ziema aiz loga vēl mēģina izspēlēt aprīļa jokus, aicinām siltā piedzīvojumā uz saulaino Hurgadu vai Šarmelšeihu!

EUR 339 | Latvia Tours

Padastes muiža - romantiska atpūta

Padastes muiža - romantiska atpūta

2 naktis 2 personām, brokastis un 1 vakariņas, kā arī atpūtas piedāvājums - atpūta vienā no labākajām Igaunijas viesnīcām

EUR 335 | Estravel Latvia

ALBĀNIJA jau no 30.05.

ALBĀNIJA jau no 30.05.

Klimats ir ideāli piemērots tiem, kam patīk siltums un saule, bet kas nevēlas karstumu. Temperatūra vasarā svārstās no 25 līdz 28 grādiem pēc Celsija

EUR 589 | Latvia Tours

𝐌𝐞𝐥𝐧𝐤𝐚𝐥𝐧𝐞 būs lieliska izvēle!

𝐌𝐞𝐥𝐧𝐤𝐚𝐥𝐧𝐞 būs lieliska izvēle!

Ceļojums piemērots visiem, kurus valdzina krāšņa, masu tūrisma neizpostīta daba un jūtams vietējās kultūras piesitiens.

EUR 369 | Latvia Tours

Liepājas pēdas Latvijā

Liepājas pēdas Latvijā

Lai aktīvi un erudīti atzīmētu Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas dienu, liepājnieki un pilsētas viesi aicināti pieteikties orientēšanās spēlēm.

Liepājas reģiona TIB

Putnu vērošanas pārgājiens Veclaicenē!

Putnu vērošanas pārgājiens Veclaicenē!

Vērosim putnus Peļļu dabas takā. Tikšanās vieta pie Ilgāja dabas mājas 27.aprīlī pulksten 10:00, šeit varēs atstāt arī auto. Koordinātes GPS 57.5903, 26.8627.

Alūksnes TIC

Plāno kāzas Bauskas novadā!

Plāno kāzas Bauskas novadā!

Iedvesmojies populārākajām laulību slēgšanas vietām Bauskas novadā!

Bauskas TIC

4.maija svētki Alūksnē

4.maija svētki Alūksnē

Atzīmējot Latvijas Neatkarības atjaunošanas dienu, š.g. 4.maijā Bānīša zemē svinēs jaudīgi jeb kā saka vietējie “ar pilnu tvaiku”.

Alūksnes TIC

Maroka - Āfrikas eksotika

Maroka - Āfrikas eksotika

Krāsu, aromātu un iespaidu pilna - eksotiskā Maroka. Piedzīvojumu ceļojums - no Kasablankas līdz Marakešai // -20% ekskursiju tūrei, rezervējot aprīlī

EUR 559 | Estravel Latvia

Atlaides auto nomai Ungārijā

Atlaides auto nomai Ungārijā

Nomā auto ar Europcar Budapeštā un saņem atlaidi! Izbaudi Budapeštas daudzveidību.

Europcar

Atlaides auto nomai Igaunijā

Atlaides auto nomai Igaunijā

Vai esi gatavs piedzīvot neaizmirstamas brīvdienas Igaunijā? Tagad ir lieliska iespēja iegūt izdevīgu auto nomas piedāvājumu!

Europcar

Aktuālās izstādes Liepājā

Aktuālās izstādes Liepājā

Iepazīsties ar šī brīža aktuālajām izstādēm Liepājā – ieplāno un iedvesmojies!

Liepājas reģiona TIB

Ierobežots piedāvājuma - Hotel Jūrmala SPA

Ierobežots piedāvājuma - Hotel Jūrmala SPA

Esiet vieni no pirmajiem, kas bauda atpūtu Renovētajā Hotel Jūrmala SPA numurā un saņemiet dāvanu - neierobežotu Wellness Oasis apmeklējumju// līdz 31.05.

EUR 94 | Estravel Latvia

Sezonas atklāšanas Grill ballīte pludmalē

Sezonas atklāšanas Grill ballīte pludmalē

18. maijā, atklājot sezonu, aicinām visus uz garšīgu un smaržīgu Grill ballīti pludmalē. Plašs grilēdienu klāsts, muzikāli priekšnesumi un izklaides bērniem.

Baltic Beach Hotel & SPA

Pavasara Vidusjūras kruīzi ar Costa

Pavasara Vidusjūras kruīzi ar Costa

Vidusjūras kruīzs ar Costa / no Savonas uz Romu / 6 naktis / aprīlis - maijs / pilna ēdināšana

EUR 519 | Estravel Latvia

BalticTravelnews.com
+371 26551169
info@travelnews.lv -