Pieci mīti par elektromobiļiem

Velocita.lv | 2021.09.03

Lai gan elektriskie transportlīdzekļi parādījās pirms vairāk nekā simts gadiem, tos aizvien ieskauj mīti. Daži no tiem sakņojas laikā, kad elektromobilitātes tehnoloģijas vēl bija bērnu autiņos, savukārt citi šķiet radušies informācijas trūkuma dēļ.

Pirmais mīts: maza sniedzamība

Kad runa ir par attālumu, ko var veikt ar vienu uzlādi, bieži izskan viedoklis, ka elektromobiļu spējas ir ierobežotas, un to nobraukuma rezervi nevar salīdzināt ar iekšdedzes automobiļiem. Tas vairs neatbilst patiesībai.

Elektriskās automašīnas, kas tirgū parādījās pirms vairāk nekā desmit gadiem, tik tiešām nevarēja lepoties ar lielu sniedzamību. Piemēram, pirmās paaudzes Nissan Leaf ar vienu uzlādi ideālos apstākļos spēja nobraukt ap 150 km, un, tā kā modeļa baterija nebija aprīkota ar termoregulācijas sistēmu, ārējā temperatūra varēja būtiski ietekmēt veiktspēju. Tā, piemēram, ziemā, kad temperatūra nokrita zem 0 grādiem, veicamais attālums varēja sarukt divas reizes.

Taču tagad situācija ir būtiski mainījusies. Kārlis Mendziņš, populārās elektromobilitātes vietnes Uzlādēts.lv veidotājs, norāda, ka jaunāko elektrisko modeļu spējas ir ievērojami uzlabotas.

“Tagad tirgū pieejams neviens vien elektromobilis, kas var nobraukt vismaz 300 km, un ir modeļi, kas bez problēmām veic 400 km. Protams, kā jebkura auto sniedzamību, arī elektromobiļu gaitas rezervi būtiski ietekmē braukšanas stils, taču moderno elektromobiļu gaitas rezerve ikdienas vajadzībām ir pilnīgi pietiekama, it īpaši, braucot pilsētā,” saka K. Mendziņš.

To rāda arī jauno automobiļu tehniskie dati. Piemēram, kompaktais pilsētas auto Peugeot e-208 ar vienu uzlādi var nobraukt 340 km, par to lielākais Volkswagen ID.3 ar mazāko bateriju spēj veikt 320 km, savukārt izmēros prāvais Škoda Enyaq iV ar mazāko bateriju – 360 km (visiem WLTP rādītāji).

Elektrum elektromobilitātes eksperts Edgars Korsaks-Mills tikmēr norāda, ka uz faktiskajām vajadzībām ir vērts paraudzīties caur pieredzes un statistikas prizmu. “Mēs zinām, ka Latvijā reģistrētie elektromobiļi gada laikā nobrauc no 13 000 līdz 21 000 km, un tas ir samērojams ar iekšdedzes auto nobraukumu. Turklāt pētījumi liecina, ka 93% Rīgas un Pierīgas autovadītāju ikdienas maršruta garums nepārsniedz 100 km, bet vairāk nekā puse jeb 66% nobrauc vien 50 km. Brīvdienās attālums pieaug pavisam nedaudz – galvenokārt uz to iedzīvotāju rēķina, kuri ar privāto auto nobrauc 50 līdz 200 km. Tas tikai apliecina, ka elektroauto ir pilnīgi piemērots ikdienas vajadzībām.”

Speciālisti ir vienisprātis, ka elektriskā sniedzamība ir drīzāk psiholoģiska, nevis praktiska problēma, un sajūta, ka ir ierobežota pārvietošanās brīvība, ir vienīgi automobilistu prātos. Līdzīga situācija bija, pārejot no vecā parauga mobilajiem telefoniem uz viedtālruņiem: priekšstats, ka baterijai noteikti ‘jātur’ veselu nedēļu, drīz pagaisa, un atklājās, ka biežāka uzlāde nav nekas apgrūtinošs.

Arī paši autoražotāji palīdz gūt atbildes uz daudziem jautājumiem. Piemēram, Peugeot ir izveidojis tabulu, kas parāda, kādu attālumu elektromobilis var nobraukt atkarībā no gaisa temperatūras, ātruma un citiem faktoriem.

Otrais mīts: elektromobiļa uzlādēšana ‘velkas’ mūžību

Skeptiķiem patīk uzsvērt, ka baterijas uzlāde prasa daudz laika. Tas atbilst patiesībai tikai tad, ja elektromobili lādē no sadzīves elektrotīkla vai mazas jaudas privātās stacijas. Izmantojot publisko staciju ātro uzlādi, process kļūst ievērojami ātrāks. Turklāt ir pieejamas arī jaudīgas privātās stacijas, kas enerģijas rezervi var atjaunot pāris stundās vai nodrošināt pietiekamu rezervi, kamēr braucējs ietur pusdienas.

Lai novērtētu uzlādes ātrumu, pēc K. Mendziņa teiktā, jāņem vērā trīs galvenie rādītāji: baterijas kapacitāte, uzlādes stacijas jauda un paša automobiļa maksimālā uzlādes jauda.

“Ja baterijas kapacitāte ir 70 kWh, jūs 50 kW punktā nevarat to uzlādēt no 20 līdz 80 procentiem pusstundas laikā – tas fiziski nav iespējams. Liela nozīme ir arī tam, kādu jaudu spēj ņemt pretī pats braucamais. Daudzi jaunie modeļi ir gatavi 100, 150 un pat 250 kW jaudai, taču tādu lādētāju Latvijā pagaidām ir mazāk nekā vienas rokas pirkstu. Tiesa, ar laiku tas noteikti mainīsies,” skaidro Uzlādēts.lv veidotājs.

Piemēram, Peugeot e-2008 50 kWh bateriju 50 kW stacijā teorētiski varētu uzlādēt vienā stundā, taču, ja baterija nav pilnībā iztukšota un to uzlādē līdz 80%, process paņems apmēram pusstundu. Taču šis modelis spēj izmantot arī 100 kW jaudu, un, to uzlādējot attiecīgā stacijā, viss notiktu divreiz ātrāk. Mājas apstākļos, izmantojot 7,4 kW staciju, uzlādei no 0 līdz 100% būtu nepieciešamas 7,5 stundas.

Ražotājs baterijai dod 8 gadu vai 160 000 km garantiju, tāpēc nav pamata uztraukties par tās uzticamību vairāku gadu ekspluatācijas periodā.

Trešais mīts: Elektromobiļi piesārņo vidi ne mazāk kā tradicionālie iekšdedzes auto

Parasti šo apgalvojumu pamato ar to, ka elektroenerģiju ražo, izmantojot fosilos kurināmos. Lai arī vairākās valstīs tie ir un kādu laiku vēl paliks būtisks enerģijas avots, kopumā situācija mainās. 2020. gadā Eiropas Savienībā atjaunojamie resursi kļuva par lielāko elektroenerģijas ieguves avotu, ar 38% īpatsvaru apsteidzot fosilo kurināmo (37%) un atomelektrostacijas (25%). Piemēram, Dānijā 2020. gadā atjaunīgie avoti (vējš un saule) nodrošināja 61% elektroenerģijas.

“Zviedrijā, kur apmēram pusi elektroenerģijas iegūst, izmantojot atjaunojamos resursus, vai Francijā, kur daudz izmanto atomenerģiju, CO2 izmešu starpība par labu elektromobiļiem var sasniegt 70%.

Norvēģijā vispār ir ideālā situācijā, jo 98% elektroenerģijas saražo no atjaunojamajiem resursiem, tātad elektromobiļu ‘degviela’ ir pilnīgi zaļa,” saka K. Mendziņš.

“Zaļās enerģijas ražošanas un patēriņa jomā Latvijai ir ar ko lepoties, jo mūsu valsts ierindojas Eiropas līderu trijniekā,” skaidro Elektrum eksperts. “46% no visas pagājušajā gadā Latvijā saražotās elektroenerģijas bija zaļā enerģija no Latvenergo ražotnēm, un kopējā saražotās enerģijas apjomā zaļās īpatsvars bija 59%.”

E. Korsaks-Mills uzsver, ka Elektrum savās elektromobiļu uzlādes stacijās jau šobrīd nodrošina 100% zaļu enerģiju, kas nākusi no AS Latvenergo ražotnēm. “Pie mums ir veiksmīgi uzlādētas vairāk nekā 160 000 kWh, ar kurām nobraukti 890 000 kilometri, sniedzot 97 000 kg CO2 ietaupījumu.”

“Vēl viens svarīgs aspekts ir izmešu avota novietojums. Fosilo kurināmo spēkstacijas cenšas izvietot tā, lai izmeši cilvēkus skartu pēc iespējas mazāk. Savukārt automašīnu piesārņojums ir kaitīgs tiešā veidā – pilsētu iedzīvotājiem nav nekādu iespēju no tā izvairīties,” teic K. Mendziņš.

Ceturtais mīts: infrastruktūra nespēj nodrošināt elektrisko transportu

Lai gan mūsdienās tas notiek reti, cilvēki tomēr ir saskārušies ar situāciju, kad elektrotīkla pārslogošanas dēļ ir ‘izsisti’ drošinātāji. Iespējams, tāpēc ir radies vēl viens mīts, ka, palielinoties elektromobiļu skaitam, elektrotīkli vairs nespēs apgādāt visus patērētājus, un būs būtiski jāmaina visa infrastruktūra.

E. Korsaks-Mills aicina paraudzīties uz infrastruktūras attīstības kontekstu. “1989. gadā kopējais elektroenerģijas patēriņš Latvijā bija ap 10 TWh, savukārt pērn – tikai 7,3 TWh. Ja pilnīgi viss Latvijas autoparks balstītos uz elektrību, kopējais patēriņš pieaugtu par aptuveni 3 TWh. Proti, Latvijas enerģētikas sistēma jau šodien spētu nodrošināt nepieciešamo elektroenerģijas apjomu. Taču elektromobiļu un uzlādes attīstība notiks pakāpeniski, tāpēc mēs spēsim elastīgi pielāgoties.”

Piektais mīts: braukt ar elektromobili nav lētāk kā ar iekšdedzes mašīnu

Elektromobiļu īpašnieki uzsver, ka 100 km ceļa viņiem izmaksā ievērojami lētāk nekā tiem, kuri brauc ar benzīnu vai dīzeli. Skeptiķi iebilst, sakot, ka tā nav taisnība, jo pats elektromobilis ir daudz dārgāks. K. Mendziņš skaidro, cik tajā ir patiesības.

“Ja elektromobili uzlādē mājās un izmanto šur tur pieejamos bezmaksas punktus, tēriņi ir daudz zemāki nekā pērkot degvielu. Nesen brīvdienās nobraucu vairāk nekā 400 km. Izmantojot tikai CSDD stacijas, izmaksas bija apmēram 4,5 €/100 km, un tas ir dārgi. Ar kādu no jaunākajiem elektromobiļiem izdevumi būtu divreiz mazāki, jo mans auto lādējas lēni. Pat dīzelis nespētu braukt lētāk,” teic K. Mendziņš.

Viņš norāda, ka ir vēl citas aspekti, kas svaru kausus var nosvērt par labu elektromobilim.

“Elektromobiļa apkopes ir daudz vienkāršākas – nav jāmaina eļļa, filtri un, pateicoties rekuperācijas funkcijai, bremzes kalpo daudz ilgāk nekā parastā auto. Citiem vārdiem, izmaksas ir mazākas. Šīs priekšrocības ir pamanījušas taksometru kompānijas un ēdiena piegādātāji, tiesa, pie mums šī lieta popularitāti vēl tikai iegūst,” rezumē Uzlādēts.lv veidotājs.

Elektrum eksperts piekrīt, ka elektromobiļu cena pašlaik vēl ir augsta, taču norāda, ka uz izmaksām ir jāskatās kompleksi. “Aktīvi lietojot elektrisko auto pilnu tā dzīves ciklu, iegāde atmaksājas, un ir vērts paturēt prātā arī visu veidu priekšrocības – no nodevām līdz bezmaksas autostāvvietām.”

Avots: Velocita.lv


celojumubode - 3812
Izstāde

Izstāde "Laika dārzs" Valmieras muzejā

No 6. aprīļa līdz 29. maijam, Valmieras muzejā skatāma Birutas Jansones, Antras Galzones, Gitas Sirmās un Lailas Stradas mākslas darbu izstāde.

Valmieras TIC

Kļūsti par sesto spēlētāju!

Kļūsti par sesto spēlētāju!

Aviobiļešu speciālie reisi vēl ir pārdošanā! Nepalaidiet garām izdevību!

EUR 180 | SKY24.LV

Summer Sound 2024

Summer Sound 2024

Grandiozākais pludmales festivāls Baltijā “Summer Sound”, kas šogad notiks 2. un 3. augustā Liepājā, papildina pašmāju un starptautisko mākslinieku programmu.

Liepājas reģiona TIB

Bērnu un jauniešu teātru festivāls

Bērnu un jauniešu teātru festivāls

19. un 20. aprīlī Valmieras Viestura vidusskolā notiks XVII Latvijas bērnu un jauniešu teātru festivāls “..un es iešu un iešu!”.

Valmieras TIC

Lux Express

Lux Express

"Lux Express" no 2. maija uzsāks pasažieru komercpārvadājumus maršrutā Rīga-Liepāja.

Liepājas reģiona TIB

Maroka - Āfrikas eksotika

Maroka - Āfrikas eksotika

Krāsu, aromātu un iespaidu pilna - eksotiskā Maroka. Piedzīvojumu ceļojums - no Kasablankas līdz Marakešai // -20% ekskursiju tūrei, rezervējot aprīlī

EUR 559 | Estravel Latvia

Ekskursiju tūre Itālijā - no Rīgas

Ekskursiju tūre Itālijā - no Rīgas

Lidojums no Rīgas, transfēri, 7 naktis 3* viesnīcā, puspansija un ekskursiju programma // 24.05.-31.05.2024. // Vietu skaits ierobežots

EUR 1299 | Estravel Latvia

Aktuālās izstādes Liepājā

Aktuālās izstādes Liepājā

Iepazīsties ar šī brīža aktuālajām izstādēm Liepājā – ieplāno un iedvesmojies!

Liepājas reģiona TIB

Atpūta un Gardēžu vakariņas Igaunijā

Atpūta un Gardēžu vakariņas Igaunijā

1 nakts 2 personām, brokastis un vakariņas Michelin ceļvedī ieteiktā restorānā, kā arī spa piedāvājums // līdz 31.05.

EUR 225 | Estravel Latvia

MSC kruīzu izpārdošana līdz 23.04.

MSC kruīzu izpārdošana līdz 23.04.

Atlaide vairāk kā 200 kruīziem šajā pavasarī un vasarā! 7 naktis - Vidusjūra, Ziemeļeiropa un Karību salas // rezervējiet līdz 23.04.

EUR 547 | Estravel Latvia

Atpūtas ceļojumi uz Maljorku

Atpūtas ceļojumi uz Maljorku

Brīnišķīga vieta ar saviem ģimenes kūrortiem un klubiem 😎, klusām pilsētiņām un modernām viesnīcām 🌴, patīkamu subtropu klimatu un plašām smilšainām pludmalēm

EUR 692 | Atlantic Travel

Atlaides auto nomai Igaunijā

Atlaides auto nomai Igaunijā

Vai esi gatavs piedzīvot neaizmirstamas brīvdienas Igaunijā? Tagad ir lieliska iespēja iegūt izdevīgu auto nomas piedāvājumu!

Europcar

Ekskursija Valmieras novadā

Ekskursija Valmieras novadā

5.maijā aicinām atklāt Valmieras novada stāstus pirmajā no Lielās Valmieras novada autobusu ekskursijām - "Uz saldējuma galvaspilsētu" Rūjienas pusē!

EUR 35 | Valmieras TIC

Nāc un sāc spēlēt golfu!

Nāc un sāc spēlēt golfu!

Jau sen esi vēlējies apgūt golfa spēles pamatus, etiķeti un noteikumus, bet visu laiku gaidi īsto brīdi! Īstais brīdis ir pienācis!Iegūsti zaļo karti jau tagad.

EUR 180 | Jurmala Golf Club & Hotel

Anitas Celmas izstāde Valmieras muzejā

Anitas Celmas izstāde Valmieras muzejā

No 2024. gada 6. aprīļa līdz 29. maijam Valmieras muzeja Izstāžu namā skatāma tekstilmākslinieces Anitas Celmas personālizstāde “Atgriešanās”.

Valmieras TIC

Itālijas ezeru burvība

Itālijas ezeru burvība

Itālijas ezeru reģiona skaistums, brīnišķīgs klimats, svētvietu noslēpumainība iespaidīgās vietās, ir tikai daži no šī neaizmirstamā maršruta dārgakmeņiem.

EUR 1299 | Latvia Tours

Ierobežots piedāvājuma - Hotel Jūrmala SPA

Ierobežots piedāvājuma - Hotel Jūrmala SPA

Esiet vieni no pirmajiem, kas bauda atpūtu Renovētajā Hotel Jūrmala SPA numurā un saņemiet dāvanu - neierobežotu Wellness Oasis apmeklējumju// līdz 31.05.

EUR 94 | Estravel Latvia

Padastes muiža - romantiska atpūta

Padastes muiža - romantiska atpūta

2 naktis 2 personām, brokastis un 1 vakariņas, kā arī atpūtas piedāvājums - atpūta vienā no labākajām Igaunijas viesnīcām

EUR 335 | Estravel Latvia

Liepājas restorānu nedēļa aicina

Liepājas restorānu nedēļa aicina

Liepājas ēdināšanas uzņēmumi visus ēdienu mīļotājus un gastronomijas entuziastus aicinās doties īpašā garšu ceļojumā Liepājas restorānu nedēļas ietvaros.

Liepājas reģiona TIB

Orientēšanās sezona sākas jau 16.aprīlī!

Orientēšanās sezona sākas jau 16.aprīlī!

Orientēšanās pasākumam HORIZONTS šogad lieli svētki - uzsākta 40.jubilejas sezona. Tiekamies jau otrdien, takās kas bija tik populāras!

EUR 2.00 | Alūksnes TIC

BalticTravelnews.com
+371 26551169
info@travelnews.lv -