Sāc sportot? Uzzini, kādi vitamīni un minerālvielas noderēs šajā laikā

Agnija Greiziņa | 2024.02.25

Vai arī jūs šogad apņēmāties sākt vairāk kustēties vai pat nopietnāk sportot? Fiziskās aktivitātes ir lieliska daudzu slimību profilakse, turklāt, pārdomāti veiktas, spēj uzlabot ne vien mūsu fizisko, bet arī emocionālo pašsajūtu. Kā pareizi sākt sportot bez pārspīlējumiem un kādi vitamīni un minerālvielas šajā posmā ir īpaši būtiski mūsu organismam? Konsultē BENU Aptiekas farmaceits Konstantīns Čerjomuhins.

Fiziskās aktivitātes ietekmē visus vielmaiņas procesus, uzlabo asinsrites un limfātiskās sistēmas funkcijas, kā arī īpaši labvēlīgi ietekmē cilvēka psihoemocionālo veselību. Turklāt tās paaugstina nervu sistēmas tonusu, stimulē endokrīno dziedzeru darbību un uzlabo vielmaiņu.

Sportošanas uzsākšana

Ja iepriekš neesat bijuši fiziski aktīvi un regulāri sportojuši, fiziskās aktivitātes ir ieteicams uzsākt piesardzīgi un pakāpeniski. Noteiktos gadījumos iepriekš būtu ieteicams apmeklēt ārstu un konsultēties par pieļaujamām slodzēm, lai nekaitētu veselībai, uzsver farmaceits K. Čerjomuhins.

Sāciet ar vieglākām aktivitātēm un pakāpeniski palieliniet vingrinājumu ilgumu un intensitāti. Ieteicams sākt ar 20 minūšu vingrošanu dienā, to atkārtojot trīs dienas nedēļā. Pēc tam varat palielināt vingrinājumu ilgumu līdz 30 minūtēm dienā, veicot tos trīs dienas nedēļā.

Intensīvāka treniņa laikā var būt noderīgi izotoniskie dzērieni. Tie remdē slāpes un satur elektrolītus, piemēram, nātriju, kāliju un magniju. Elektrolīti palīdz uzturēt ūdens un šķidruma līdzsvaru organismā, novēršot dehidratāciju. Pievērsiet uzmanību tam, ko ēdat un dzerat, jo cilvēkiem, kuri sporto, ir nepieciešams vairāk ūdens un kaloriju, lai efektīvi palielinātu muskuļu masu un atjaunotos pēc treniņa.

Ieklausieties savā ķermenī – ja jūtaties slikti vai organisms nav paspējis atgūties pēc iepriekšējā treniņa, plānoto treniņu ieteicams atlikt, iesaka farmaceits.

Fiziskās aktivitātes un vitamīni

Daudzos pētījumos ir pierādīts, ka regulāri fiziski treniņi ievērojami palielina organisma nepieciešamību pēc vitamīniem, skaidro farmaceites K. Čerjomuhins. Jāņem vērā, ka, intensīvi trenējoties, palielinās oksidatīvais stress, tāpēc šajā laikā uzturā ir svarīgi iekļaut tādus vitamīnus un vitamīniem līdzīgas vielas kā antioksidantus, C un E vitamīnu, beta-karotīnu, koenzīmu Q10, kā arī flavonoīdus, kurus agrāk sauca par P vitamīnu.

Ja treniņš ir garš un notiek aerobā režīmā, ievērojami palielinās nepieciešamība pēc C un B1 vitamīna. Savukārt, veicot intensīvus treniņus, kas saistīti ar muskuļu masas palielināšanos, ķermenim nepieciešams vairāk B6 vitamīna.

Ja regulāri trenējaties un esat fiziski aktīvi, ir īpaši svarīgi organismu nodrošināt ar visiem B grupas vitamīniem, A, C, D un E vitamīnu. Savukārt kā enerģētisko procesu aktivatori darbosies mikroelementi – biotīns, folijskābe, varš, hroms, kālijs, magnijs, dzelzs un jods.

A vitamīns piedalās kaulus, saites un skrimšļus veidojošo saistaudu komponentu sintēzē. C vitamīns ir antioksidants un aizsargā muskuļus no bojājumiem. D vitamīna ietekme uz ķermeņa svaru ir saistīta ar tā ietekmi uz kalcija un fosfora uzsūkšanos. Kalcijam ir galvenā loma muskuļu kontrakcijās. Ja muskuļu audos ir pārāk maz kalcija, tad pilnīga kontraktilitāte nav iespējama.

Atjaunošanās pēc treniņa

Visefektīvākais veids, kā palīdzēt muskuļiem atjaunoties pēc treniņa, ir olbaltumvielām un ogļhidrātiem bagāts uzturs, kā arī pietiekama atpūta un labs miegs, stāsta farmaceits. Papildu faktori, piemēram, masāža, kontrastdušas un kompresijas apģērbi, var paātrināt procesu, taču salīdzinoši nedaudz.
Desmit labākie pārtikas produkti muskuļu atjaunošanai pēc treniņa ir spināti, zaļā tēja, biezpiens, olas, saldie kartupeļi, arbūzs, treknas zivis, rieksti, banāni un kurkuma. Savukārt no vitamīniem muskuļu atjaunošanās procesā būtiskākie ir B2 (riboflavīns), A (retinols), B12 (kobalamīns), E (tokoferols), B3 (niacīns, nikotīnskābe), B1 (tiamīns) un B6 (piridoksīns).

Kad noder sildošās un atvēsinošās ziedes?

Kļūstot fiziski aktīvākiem, dažādās situācijās var noderēt gan sildošās, gan atvēsinošās ziedes un citi līdzīgi līdzekļi. Sildošās ziedes palīdz paaugstināt audu temperatūru un uzlabot to apasiņošanu, skaidro farmaceits K. Čerjomuhins. Tās ir piemērotas, lai sasildītu muskuļus, palielinātu to elastību un novērstu stīvuma sajūtu. Šīs ziedes noder gan traumu profilaksei, gan var palīdzēt atjaunošanas procesa veicināšanai pēc traumas, kā arī hronisku iekaisumu mazināšanai locītavās un saitēs.

Savukārt atvēsinošās ziedes muskuļiem atšķirībā no sildošajām ziedēm rada atvēsinošu efektu. Šie līdzekļi nesamazina ķermeņa temperatūru, bet tikai “apmāna” atbilstošos receptorus, tādējādi nomierinot sāpes un palīdzot novērst pietūkumu un zilumus, stāsta farmaceits. Parasti atvēsinošās ziedes lieto pēc intensīvas fiziskas slodzes, lai mazinātu muskuļu sasprindzinājumu. Turklāt tās var lietot uzreiz pēc traumas, atšķirībā no sildošajām ziedēm.

Atcerieties! Jebkuras fiziskās aktivitātes ir jāsāk ar iesildīšanos! Tie ir vingrinājumi, kuru mērķis ir sasildīt muskuļus, sagatavot tos gaidāmajai slodzei un tādējādi samazināt traumu risku. Pēc iesildīšanās muskuļi kļūst elastīgāki un labāk reaģē uz kustībām vingrinājumos.

Lai veselīgām aktivitātēm bagāts jaunais gads!

Avots: Tamro.com


celojumubode - 3808
Taizeme - dažādām gaumēm

Taizeme - dažādām gaumēm

Taizeme - piedzīvojumi // atpūta spa kūrortos // Izvēlieties ceļojumu atbilstoši savai gumei! Piedzīvojumu ceļojumiem - atlaides!

EUR 367 | Estravel Latvia

Orientēšanās sezona sākas jau 16.aprīlī!

Orientēšanās sezona sākas jau 16.aprīlī!

Orientēšanās pasākumam HORIZONTS šogad lieli svētki - uzsākta 40.jubilejas sezona. Tiekamies jau otrdien, takās kas bija tik populāras!

EUR 2.00 | Alūksnes TIC

Atlaides auto nomai Igaunijā

Atlaides auto nomai Igaunijā

Vai esi gatavs piedzīvot neaizmirstamas brīvdienas Igaunijā? Tagad ir lieliska iespēja iegūt izdevīgu auto nomas piedāvājumu!

Europcar

Atpūta un Gardēžu vakariņas Igaunijā

Atpūta un Gardēžu vakariņas Igaunijā

1 nakts 2 personām, brokastis un vakariņas Michelin ceļvedī ieteiktā restorānā, kā arī spa piedāvājums // līdz 31.05.

EUR 225 | Estravel Latvia

Ierobežots piedāvājuma - Hotel Jūrmala SPA

Ierobežots piedāvājuma - Hotel Jūrmala SPA

Esiet vieni no pirmajiem, kas bauda atpūtu Renovētajā Hotel Jūrmala SPA numurā un saņemiet dāvanu - neierobežotu Wellness Oasis apmeklējumju// līdz 31.05.

EUR 94 | Estravel Latvia

Pavasara Vidusjūras kruīzi ar Costa

Pavasara Vidusjūras kruīzi ar Costa

Vidusjūras kruīzs ar Costa / no Savonas uz Romu / 6 naktis / aprīlis - maijs / pilna ēdināšana

EUR 519 | Estravel Latvia

Ekskursija Valmieras novadā

Ekskursija Valmieras novadā

5.maijā aicinām atklāt Valmieras novada stāstus pirmajā no Lielās Valmieras novada autobusu ekskursijām - "Uz saldējuma galvaspilsētu" Rūjienas pusē!

EUR 35 | Valmieras TIC

Komandu rogaininga sacensības Liepājā

Komandu rogaininga sacensības Liepājā

Jau otro gadu Liepājā notiks komandu rogaininga sacensības – 20. aprīlī Jūrmalas parkā tiks dots starts sacensībām “Liepājas Dienvidu fortu rogainings”.

Liepājas reģiona TIB

Draugu piedāvājums - Stambula, 3 naktis

Draugu piedāvājums - Stambula, 3 naktis

Lidojums + bagāža + transfēri + 3 viesnīcā ar brokastīm // spēkā ceļojot sākot no 3 perosnām // Maijā // pārdošana līdz 19.04.!

EUR 350 | Estravel Latvia

4.maija svētki Alūksnē

4.maija svētki Alūksnē

Atzīmējot Latvijas Neatkarības atjaunošanas dienu, š.g. 4.maijā Bānīša zemē svinēs jaudīgi jeb kā saka vietējie “ar pilnu tvaiku”.

Alūksnes TIC

Maroka - Āfrikas eksotika

Maroka - Āfrikas eksotika

Krāsu, aromātu un iespaidu pilna - eksotiskā Maroka. Piedzīvojumu ceļojums - no Kasablankas līdz Marakešai // -20% ekskursiju tūrei, rezervējot aprīlī

EUR 559 | Estravel Latvia

Kļūsti par sesto spēlētāju!

Kļūsti par sesto spēlētāju!

Aviobiļešu speciālie reisi vēl ir pārdošanā! Nepalaidiet garām izdevību!

EUR 180 | SKY24.LV

Itālijas ezeru burvība

Itālijas ezeru burvība

Itālijas ezeru reģiona skaistums, brīnišķīgs klimats, svētvietu noslēpumainība iespaidīgās vietās, ir tikai daži no šī neaizmirstamā maršruta dārgakmeņiem.

EUR 1299 | Latvia Tours

Putnu vērošanas pārgājiens Veclaicenē!

Putnu vērošanas pārgājiens Veclaicenē!

Vērosim putnus Peļļu dabas takā. Tikšanās vieta pie Ilgāja dabas mājas 27.aprīlī pulksten 10:00, šeit varēs atstāt arī auto. Koordinātes GPS 57.5903, 26.8627.

Alūksnes TIC

Aktuālās izstādes Liepājā

Aktuālās izstādes Liepājā

Iepazīsties ar šī brīža aktuālajām izstādēm Liepājā – ieplāno un iedvesmojies!

Liepājas reģiona TIB

Viesu nams “BALTIŅI”

Viesu nams “BALTIŅI”

Lieliska vieta atpūtai, kur paslēpties no pilsētas burzmas un trokšņiem. Ir iespēja baudīt spāņu virtuvi. Visus ēdienus gatavo spāņu šefpavārs!

TAKA

Pilna Servisa Līzings Passat

Pilna Servisa Līzings Passat

Pilna Servisa Līzinga piedāvājums VW Passat Variant MY24 Elegance.

Europcar

3 dienas Romā un Vidusjūras kruīzs

3 dienas Romā un Vidusjūras kruīzs

9 naktis - 2 naktis Romā un 7 nakšu kruīzs ar MSC Vidusjūrā // Īpašais piedāvājums

EUR 1058 | Estravel Latvia

Publikācija “TRAĶU PILIS UN PILSKALNI”

Publikācija “TRAĶU PILIS UN PILSKALNI”

Publikācija “TRAĶU PILIS UN PILSKALNI”

Trakai TIC

TUNISIJA no 295 EUR/pers!

TUNISIJA no 295 EUR/pers!

Aprīļa beigas un maijs Tunisijā - laiks SPA un talasoterapijas procedūrām, siltiem saules stariem, pastaigām un ekskursijām!

EUR 295 | Latvia Tours

BalticTravelnews.com
+371 26551169
info@travelnews.lv -