Mihails Lemans: Ar «Rail Baltica» nepietiks, lai risinātu visas Eiropas savienojamības problēmas; jāattīsta arī tālsatiksmes autobusu tīkls

Emīlija Vimba | 2024.02.16

Eiropas Savienība ir izvirzījusi mērķi līdz 2050. gadam Eiropu padarīt klimatneitrālu, tomēr šobrīd nav plāna, kā atbalstīt tālsatiksmes autobusus pārejā uz oglekļneitrāliem risinājumiem. Šķiet, ka pastāv kopēja ilūzija par to, ka elektriskie vilcieni atrisinās visas ar tālsatiksmes transportu un klimata mērķu sasniegšanu saistītās problēmas. Viedokli sniedz Mihals Lemans, “FlixBus” rīkotājdirektors Baltijas valstīs

Kamēr Eiropas un valstu iekšējie līdzekļi tiek ieguldīti dzelzceļa savienojuma izveidē un attīstībā, tālsatiksmes autobusi ir aizmirsti. Nākotnes tālsatiksmes transporta risinājumu pamatā nav tikai pārvietošanās ar vilcieniem, bet gan dažādu transporta veidu mijiedarbība. Pat Vācijā, kur ir ļoti blīvs dzelzceļa tīkls, autobusi ir ārkārtīgi svarīgi.

Pirmkārt, ir daudz lokāciju, kur vilcieni nekad nebrauks dažādu iemeslu dēļ, piemēram, sliežu ceļu būvniecība prasa laiku un ne vienmēr gūst pozitīvu atbalstu sabiedrībā, jo cilvēki nevēlas, lai dzelzceļš būtu blakus viņu pagalmam. “Rail Baltica” ir viens no piemēriem - mēs strādājam pie jauna vilciena maršruta attīstības, tomēr neesam spējuši panākt pietiekami lielu progresu.  

Turklāt “Rail Baltica” cenu stratēģija rada papildu bažas par tā pieejamību plašākai sabiedrībai. Ja skatāmies uz biļešu cenām, kas norādītas “Rail Baltica” mājaslapā, populāros maršrutos: vilciena biļete no Rīgas uz Pērnavu provizoriski izmaksās 24 eiro, kamēr autobusa - vien 10 eiro; no Rīgas uz Tallinu vilciena biļete izmaksās 38 eiro, autobusa - 17 eiro. Cenu atšķirība aktualizē svarīgu problēmu – neskatoties uz moderno vilcienu pievilcību, autobusi joprojām ir ievērojami pieejamāks pārvietošanās variants daudziem. Lai gan dzelzceļa infrastruktūras, piemēram, “Rail Baltica”, attīstība ir pozitīvi vērtējama, ir svarīgi atcerēties, ka nākotnes tālsatiksmes transporta risinājumi sastāv no dažādu pārvietošanās veidu mijiedarbības.

Svarīgi, ka mums jau ir izveidots pārvietošanās tīkls tālsatiksmes autobusu transportam. Nemaz nerunājot par ietekmi uz vidi - piemēram, 2022.gadā “FlixBus” pasažieri ietaupīja kopā 800 tonnas oglekļa dioksīda, salīdzinot ar citiem transporta veidiem, piemēram, gaisa satiksmē vai automašīnām. Salīdzinājumam, autobuss uz vienu pasažieri kilometrā izdala 26 gramus ogļskābo gāzi, kas ir aptuveni 5 reizes mazāk nekā braucot ar automašīnu un vismaz 8 reizes mazāk, nekā ceļojot ar lidmašīnu.

Steidzami nepieciešams izstrādāt vienotus noteikumus
Uzņēmumi ir gatavi pašu spēkiem attīstīt oglekļa izmešu neitrālus transportlīdzekļus, bet uzņēmumi nevar testēt jaunos risinājumus un nodot tos ekspluatācijā, jo mums trūkst gan vienotu noteikumu, gan uzlādes infrastruktūras. Eiropas mēroga standartu izveide atvieglotu pārvadātāju centienus sasniegt Eiropas Savienības (ES) izvirzītos klimata neitralitātes mērķus.

Vienotu noteikumu trūkums nozīmē, ka privātais sektors pašlaik ir neziņā par to, ar kādu degvielu darbināmus tālsatiksmes autobusus, furgonus vai kravas automašīnas attīstīt, jo nav skaidrības par to, kurai sistēmai ES dos priekšroku. Iespējams, daudzi atceras problēmas, kas saistītas ar mobilo telefonu uzlādi, kad katrs ražotājs izgatavoja savu uzlādes vada uzgali. Līdzīga situācija var rasties transporta nozarē, kur uzņēmumi nezina, piemēram, kāda veida spraudnis nodrošinās vislabāko tīkla savienojamību tā lietotājiem. Regulas un skaidri noteikumi valsts līmenī palīdzētu viest skaidrību un izvairīties no līdzīgām kļūdām, kādas tika pieļautas elektronisko iekārtu industrijā.

Jau tagad mums ir jādomā, kā izveidot atbilstošu infrastruktūru tālsatiksmes autobusiem -  jāizveido vienoti noteikumi un regulas, jānosaka, kādiem standartiem jāatbilst kravas automašīnām un autobusiem, cik ilgā laikā ir jāievieš konkrēti risinājumi. Jānosaka, kas ir valsts atbildībā, kas - pašvaldību un kas ir privātā sektora kompetence.

Par spīti tam, ka arvien vairāk vietējo sabiedriskā transporta operatoru jau izmanto videi draudzīgākus enerģijas avotus, vēl nav radīta atbilstoša tehnoloģija, lai nodrošinātu tālsatiksmes autobusiem risinājumus, kas ļautu pārvietoties tālās distancēs bez gaisa piesārņojuma. Neskatoties uz to, ka šobrīd neeksistē atbilstoša infrastruktūra, nozares dalībnieki aizvien vairāk cenšas atrast efektīvus veidus, kā samazināt sava autoparka izmešus, piemēram, izmantojot biogāzi, elektroenerģiju un ūdeņraža tehnoloģijas.

Biogāzes autobusu un tiem nepieciešamās infrastruktūras izveide ir loģisks solis, jo tas ir vistuvākais risinājums plaši izmantotajai dīzeļdegvielai. Biogāzes infrastruktūras izveidi var atbalstīt tie paši uzņēmumi, kuri šodien pircējiem piegādā dīzeļdegvielu. Biogāzes autobusi ir loģisks nākamais solis, jo tādā veidā varam izmantot esošo dīzeļdegvielas infrastruktūru vieglākai pārejai.

Arī šajā procesā valsts var uzņemties vadošo lomu un sniegt norādījumus par to, kur izveidot stacijas. Ir skaidrs, ka nav nepieciešams biogāzes uzpildes punkts tālsatiksmes autobusam vietā, kur autobusi nekad neapstājas. Šobrīd nav vienotu valsts izstrādātu vadlīniju par to, kādas funkcijas jaunajām uzpildes stacijām jāspēj nodrošināt, lai nākotnē varētu nodrošināt ūdeņraža, biogāzes un elektrotransporta uzlādes iespēju jau esošā degvielas uzpildes stacijā, tādējādi izvairoties no jaunu degvielas uzpildes staciju būvniecības.

Elektromobilitāte, ieskaitot piemērota uzlādes tīkla izveidi, ir valsts atbildība. Par spīti tam, ka ar privātā sektora līdzdalību ir panākts progress privāto automobiļu uzlādes infrastruktūras izveidē, vidēja un liela izmēra transportlīdzekļiem nepieciešama lielāks valsts atbalsts.

Valstij jau šobrīd ir jāattīsta elektrouzlādes spraudņu jeb plug-in sistēmas infrastruktūra, jo enerģētikas sektora lielāko daļu kontrolē valsts, tāpēc tā komercializācija ir praktiski neiespējama. Tātad, izbūvējot jaunus ceļus, mēs varam izlemt, kam uz tiem ir jābūt. Ir skaidrs, ka uzlādes infrastruktūra jāveido viegli pieejama un plaša.

Mūsdienās tas ir samērā vienkārši, jo mūsu automašīnas, autobusi, kravas automašīnas un viss pārējais darbojas ar dīzeļdegvielu vai benzīnu. Tomēr nākotne pieder biogāzei, elektroenerģijai un ūdeņradim, tādēļ sagaidāms, ka valsts sāks diskusiju un izstrādās nepieciešamos noteikumus un infrastruktūru enerģijas avotu tehnoloģijas attīstībai un jaunu autobusu ieviešanai.

Avots: Repute.lv



Turcija: 7 naktis+viss iekļauts tikai 300€

Turcija: 7 naktis+viss iekļauts tikai 300€

VĒLIES PAGARINĀT VASARU? Šie pēdējā brīža piedāvājumi ir tev!

AirGuru

Augšdaugavas novada septembra pasākumi

Augšdaugavas novada septembra pasākumi

TAKA

Baudai un atpūtai - Itālijas paradīze!

Baudai un atpūtai - Itālijas paradīze!

14. septembris - 21. septembris, 2024 Kataloga cena - 845€ Pēdējas dienas cena - 595€ 2 brīvas vietas divvietīgā numurā

EUR 595 | Latvia Tours

Tenerife. No 21.12.

Tenerife. No 21.12.

Tenerife - Kanāriju salas // 21.12.2024. - 15.03.2025. // Lidojums no Rīgas, transfēri un 7 naktis viesnīcā, viss iekļauts ēdināšanas programma

EUR 599 | Estravel Latvia

Visķeršana ir klāt!

Visķeršana ir klāt!

Līdz 22.09. // vietu skaits ierobežots // Ekonomiskā klase un Business Light! // Ieplānojiet atvaļinājumu

EUR 59 | SKY24.LV

Augšdaugavas novada septembra pasākumi

Augšdaugavas novada septembra pasākumi

TAKA

L'OCEANICA BEACH RESORT HOTEL 5*, UAl

L'OCEANICA BEACH RESORT HOTEL 5*, UAl

- Viesnīca ar mājīgu atmosfēru ✈️27/09 uz 7 naktīm

EUR 829 | Atlantic Travel

Alinas Petkunes personālizstāde «Visums»

Alinas Petkunes personālizstāde «Visums»

Mākslinieces Alinas Petkunes personālizstāde „Visums” viesnīcas vestibilā 1.stāvā līdz 21.10.2024

Park Hotel Latgola

Jauni konceptuālie apartamenti Rēzeknē

Jauni konceptuālie apartamenti Rēzeknē

OLD BELIEVERS APARTMENT Rēzeknē - papildus dzīvošanai mājīgā atmosfērā viesi var iepazīties ar unikālām Latgales vecticībnieku tradīcijām.

Rēzeknes pilsētas TIC

Augšdaugavas novada septembra pasākumi

Augšdaugavas novada septembra pasākumi

TAKA

Stand-up komēdija “Mačo”

Stand-up komēdija “Mačo”

29. augustā plkst. 18.00 Trikātas Kultūras namā aicinām uz stand-up komēdiju “MAČO”! Mačo lomā iejutīsies aktieris Ainārs Ančevskis.

Valmieras novada Tūrisma pārvalde

Dominikāna. Aviobiļešu akcija

Dominikāna. Aviobiļešu akcija

Puntakana no Barselonas vai Madrides // Septembris - Maijs // Aviobiļešu akcija

EUR 429 | SKY24.LV

Slēpošanas ceļojumu izpārdošana! ⛷️

Slēpošanas ceļojumu izpārdošana! ⛷️

Itālijas, Francijas un Austrijas slēpošanas kūrorti tikai no 559€/pers.!​😍 ATLAIDES pacēlāja kartēm (ski pass) Francijas slēpošanas kūrortos! 🥳

EUR 559.00 | Latvia Tours

Augšdaugavas novada septembra pasākumi

Augšdaugavas novada septembra pasākumi

TAKA

Naukšēnu brūža svētki 2024

Naukšēnu brūža svētki 2024

21.septembrī no plkst.12.00 visi laipni aicināti uz Naukšēniem ar dažādām aktivitātēm svinēt Naukšēnu brūža svētkus!

Valmieras novada Tūrisma pārvalde

Babilona dārzi un Palanga!

Babilona dārzi un Palanga!

Vēl var paspēt priecāties par ziedu krāšņumu! Dosimies baudīt ziedošos Babilona dārzus un vienmeŗ skaisto Palangu, 28.09.2024 cena 35 EUR

EUR 35 | Nikos Travel

Augšdaugavas novada bibliotēku pasākumi

Augšdaugavas novada bibliotēku pasākumi

TAKA

Svinam svētkus kopā!

Svinam svētkus kopā!

Garšu un notikumu telpa Burzma-ēdienu halle Rīgā ar terasi. Brokastis, pusdienu piedāvājums, kafija, dzērieni, vakariņas baudīšanai restorānā vai...

Burzma

Aicina uz “Dzejas dienu” pasākumiem

Aicina uz “Dzejas dienu” pasākumiem

Aicina uz “Dzejas dienu” pasākumiem Dienvidkurzemē

Dienvidkurzemes novada tūrisma centrs

Jaunais gads Katarā!

Jaunais gads Katarā!

Tiem, kuri spēj pieņemt citas mentalitātes cilvēku izpratni par kārtību, reliģiju un precizitāti, tiem, kuri atvērti visam neierastajam un neparastajam...

EUR 2589 | Latvia Tours

BalticTravelnews.com
+371 26551169
info@travelnews.lv -