Marta Mackeviča | 2024.07.05
Patērētāji mūsdienās kļūst zinošāki, gudrāki, vairāk iedziļinoties dažādu zīmolu darbībā, produktu izcelsmē u.tml., tāpēc arī uzņēmumiem jāmainās līdzi laikam, pielāgojot savas mārketinga stratēģijas. Mārketings nav tikai radoša reklāmu veidošana, tā ir arī tirgus un konkurentu analīze, patērētāju uzvedības pētīšana un produkta vai pakalpojuma pielāgošana. Raugoties no uzņēmumu attīstības viedokļa, jāatceras, ka mārketings pārsvarā ir ilgtermiņa investīcija, tāpēc krīzes situācijās aicinu nopietni izvērtēt, vai tiešām mārketinga budžeta samazināšana ir labākais lēmums ilgtermiņā.Viedokli pauž AS “Aldaris” mārketinga vadītāja Inese Vētra.
Šobrīd uzņēmējdarbība teju jebkurā nozarē nav iedomājama bez mārketinga – protams, tas nenozīmē, ka katrā organizācijā ir atsevišķa mārketinga nodaļa, reizēm tas ir tikai viens cilvēks, kurš īsteno šos pienākumus, vai pats kāds, kurš apvieno vairākas pozīcijas, tostarp mārketinga. Vienlaikus jāpiezīmē, ka daudzās organizācijās atšķiras izpratne par to, kas ir mārketings. Patiesībā, vārds “tirgvedība”, kas diemžēl nav īpaši iegājies sabiedrībā, daudz labāk paskaidro, kas ir mārketinga būtība. Tas nozīmē uzņēmuma virzību tirgū.

JuRita Mini Zoo piedāvā apskatīt tādus dzīvniekus: alpakas, lamas, ķenguri, dambrieži, punduraitas, pundurkazas, poniji, ēzeļi, zirgi, truši un citi dzīvnieki.
Augšdaugavas novada Tūrisma nodaļa
Mārketinga profesionāļi piedalās arī jaunu produktu vai pakalpojumu izstrādē
Ikvienā nozarē ir svarīgi rūpēties par zīmola vai produkta virzību tirgū – atšķirība tikai tā, kāda loma un atbildība uzņēmumā uzticēta darbiniekam, kurš atbild par mārketingu. Ir uzņēmumi, kur mārketings iesaistīts visos elementos (4P - veicināšana, produkts, cena un vieta), bet ir uzņēmumi, kur mārketings atbild tikai daļu par tiem, piemēram, par komunikācijas plānu. Attiecīgi bez iespējas ietekmēt uzņēmuma cenu politiku, produkta izstrādi un izplatīšanas kanālus, kas ir nozīmīgi faktori patērētājiem un ietekmē izvēli par labu vienam vai otram produktam. Šādā gadījumā mārketinga speciālista spēja ietekmēt produkta virzību tirgū un atbildība par rezultātiem ir tikai daļēja.
Gribētos domāt, ka izpratne par mārketinga būtību uzlabojas un aizvien vairāk uzņēmumos mārketinga pārstāvji piedalās arī jaunu produktu vai pakalpojumu izstrādē, iesaistās cenu politikas izstrādē, tirgus pozicionējuma izveidē u.c. Mārketings nav tikai tekstu ģenerēšana vai sociālo mediju ierakstu veidošana, tā ir iespēja sniegt savu pienesumu, saprast, kādas ir tirgus tendences u.tml.
Tas, ka mārketingu saista tikai ar radošo pusi, zināmā mērā ir nozares mīts un problēma, pie kuras ir līdzvainīgi arī paši mārketinga nozares pārstāvji. Mums būtu daudz vairāk jāskaidro ne tikai darba radošie aspekti, bet arī tas, ka ikdienā daudz laika veltām, lai pētītu tirgus datus, tendences un inovācijas. Šobrīd līdzdarbojos arī jauno speciālistu sagatavošanā, iesaistoties mārketinga izglītības standarta izveidē – jau šajā posmā cenšamies topošajiem ekspertiem skaidrot, ka ir jāprot pētīt, interpretēt un izprast tirgus datus. Radošums ir tikai mārketinga medaļas viena puse.
Tehnoloģiju ietekme uz nozari
Domājot par veiksmīgām mārketinga stratēģijām un uzņēmuma mērķu sasniegšanu, jāatceras, ka šī ir nozare, kas nepārtraukti mainās. Tehnoloģiju ietekmē mainās komunikācijas kanāli un iespējas – kādreiz, lai uzfilmētu kvalitatīvu video klipu, bija nepieciešams sarežģīts un dārgs aprīkojums, bet šobrīd daudz ko var radīt ar laba viedtālruņa palīdzību. Nozari maina arī mākslīgais intelekts – ir aizvien vairāk rīku, ar kuru palīdzību apstrādāt un analizēt datus, tādejādi taupot laiku. Mainās arī mārketinga kampaņu saturs - patērētāji ir zinošāki un izvēlīgāki. Ja kādreiz veiksmīgi darbojās dažādas partizānu mārketinga metodes, šobrīd tādas kampaņas vairs īsti nestrādā - cilvēki ātri saprot, ka tas ir kāda uzņēmuma pasūtījums. Ja mārketinga kampaņa nav balstīta patērētāju interesēs un vērtībās, cilvēki ātri izvēlēsies atsekot vai nobloķēt attiecīgo reklāmu. Kādreiz bijām spiesti skatīties reklāmu, bet tagad vairāk jāstrādā pie satura, lai tas būtu patiešām jēgpilns.
Mārketings ir ilgtermiņa investīcija
Domājot par mārketinga nozīmi uzņēmējdarbības attīstībā, jāsaka, ka no vienas puses ir saprotami, ka organizācijas krīzes brīžos cenšas ietaupīt, un nereti to dara tieši uz mārketinga budžeta rēķina, tomēr katram uzņēmuma vadītājam jāspēj atbildēt uz jautājumu, vai mārketings ir investīcija vai izdevumu pozīcija? Mārketings ir ilgtermiņa investīcija, tāpēc finansiāla izaicinājuma periodā nav vienkārši turpināt investēt. Tieši tāpat kā ar personīgajām finansēm – mēs zinām, ka investējot, uzņemoties riskus, varam gūt rezultātus un atdevi ilgtermiņā, bet tas nav viegls lēmums. Joprojām ir daudz uzņēmumu, kas sagaida ātru rezultātu, lai mārketinga kampaņas jau pirmajā brīdī sniegtu pozitīvas izmaiņas pārdošanas apjomos. Šeit svarīgi nodalīt divas dažādas situācijas - investīcija zīmolā ir ilgtermiņa aktivitāte, bet cenu akcijas vai e-komercijas kampaņas var sniegt ātrus rezultātus. Uzņēmuma attīstībā nepieciešamas abas šīs lietas, īpaši, ņemot vērā jau pieminēto patērētāju zināšanu pilnveidi – ieejot veikalā, aizvien vairāk uzmanības pievēršam zīmoliem, kurus pazīstam, kuru vērtības sakrīt ar mūsējām utt. Nākamreiz, izejot no veikala ar iepirkumiem, varam padomāt, kāpēc esam iegādājušies katra zīmola produktu? Vai tiešām tikai cenas dēļ? Varbūt tomēr tas ir zīmola ilgtermiņa komunikācijas rezultāts?
Viena no nozares priekšrocībām ir tās dinamika
Tieši iespēja izzināt, pētīt, analizēt un ietekmēt patērētāju uzvedību mani piesaista šajā nozarē, kurā esmu jau no 20 gadu vecuma. Mans pirmais darbs bija saistīts ar klientu apkalpošanu un piesaisti, tāpēc, paralēli studējot mārketingu, daudz labāk izpratu, kādu pievienoto vērtību tas sniedz. Vērojot, kā mainās zīmols, patērētāju paradumi un viņi izvēles, aizvien vairāk iepatikās šī joma. Vēl viena no nozares priekšrocībām ir tās dinamika – katra diena ir atšķirīga, jo nepieciešams gan pētīt un analizēt datus, gan izstrādāt prezentācijas un radošās idejas, veidot tekstus, līdzdarboties vizuālo, audio un video materiālu izstrādē u.c.
Lai veiksmīgi darbotos mārketinga nozarē, jābūt orientētam uz problēmu risināšanu. Katras inovācijas pamatā ir konkrēta problēma, kam nepieciešams risinājums. Ir svarīgas arī projektu vadības prasmes, analītikas spējas, izpratne par dažādiem procesiem sabiedrībā. Lai cik tas dīvaini neizklausītos, nepieciešams arī mirdzums acīs, jo nereti tieši mārketinga speciālisti ir tie, kuriem jāmotivē un jāiedvesmo arī kolēģi, vadība un sadarbības partneri. Būtiska ir arī spēja raudzīties no mērķauditorijas skatu punkta, izprotot patērētāju vēlmes un vērtības – svarīgi, lai reklāmas un komunikācijas aktivitātes patiktu mērķauditorijai, nevis mārketinga vadītājam.

.jpg)
Tuvojoties Latvijas valsts svētkiem–Lāčplēša dienai un Latvijas Republikas Proklamēšanas dienai, Tukuma novada ēdinātāji nolēmuši izcelt īpašās Latvijas garšas.
Tukuma TIC

Kokaugu dažādība, to augļu, sēklu un krāsu detaļas, atklāj un iedvesmo dabas materiālu plašajam pielietojumam.Izstāde ir par iespēju uz detaļām palūkoties tuvāk
Madonas TIC

Sajūti pilsētu caur kafiju, vīnu, izstādēm un arhitektūras stāstiem, kas neatlaiž.
Rēzeknes pilsētas TIC

Ienirsti Latgales sirdī – kur kultūra dzīvo un skan! GORS nav tikai koncertzāle, bet vesela pieredze ar pasaules klases akustiku, gardēžu virtuvi un skatu!
Rēzeknes pilsētas TIC

Bībeles stāsti: Mīlestība un līdzcietība glezniecībā"
Rēzeknes pilsētas TIC

Šlokenbekas muižā notiks kamermūzikas pēcpusdiena kopā ar pianisti Aurēliju Šimkus un vijolnieci Elīnu Bukšu.
Tukuma TIC
.jpg)
Ienirsti kafijas pasaulē KUUP meistarklasē Rēzeknē – izgaršo, uzzini un piedzīvo kafijas ceļu no pupiņas līdz tasītei.
EUR 7 | Rēzeknes pilsētas TIC

Esam apkopojuši semināru un konferenču piedāvājumu Bauskas novadā.
Bauskas TIC

Ventspils Ūdens piedzīvojumu parks turpina attīstīt savu labsajūtas un atpūtas piedāvājumu – tagad būs iespēja baudīt infrasarkano staru saunu.
Ventspils TIC
.jpg)
Krāšņs mūzikā un dziesmās ietērpts smaržīgu ziedu stāsts. Skaņa. Gaisma. Sveces un lustras.
Bauskas TIC
.jpg)
Adventes vainags vai dekors ir sirsnīga svētku gaidīšanas tradīcija, kas palīdz radīt svētku noskaņu un ienes mieru mājās, gaidot Ziemassvētkus.
Tukuma TIC
Iepazīsti futūristisku arhitektūras brīnumu Latgalē – “Zeimuļs” ar zaļajiem jumtiem un torņiem kā divi milzu zīmuļi! + Aizraujošs skats no pilskalna!
Rēzeknes pilsētas TIC
.jpg)
Izsmalcināts, emocionāls akustiskās mūzikas vakars ar dziedātāju Linda Leen un izcilu ģitāristu Rihardu Lībieti.
Bauskas TIC

Ar svētku pasākumiem un aktivitātēm no 28. novembra līdz 8. decembrim Dienvidkurzemes novadā iedegs pilsētu un pagastu galvenās Ziemassvētku egles
Dienvidkurzemes novada tūrisma centrs
.jpg)
Bauskas rātslaukumā līdztekus mājražotāju un amatnieku svētku tirdziņam, svinīgā atmosfērā tiks iedegtas lampiņas galvenajā pilsētas Ziemassvētku eglē.
Bauskas TIC

Pirmajā adventē, 30. novembrī, jelgavnieki un pilsētas viesi aicināti iedegt lielu svētku egli
Jelgavas reģionālais tūrisma centrs

Ko darīt Jēkabpilī un novadā, kad laikapstākļi aiz loga nelutina? Dodies uz muzejiem, pilīm, kartingu vai ledus halli, izstādēm, pasākumiem.
Jēkabpils novada TIC

Alūksnes Tūrisma informācijas centrs aicina aizraujošā ceļojumā ar pasākumu ciklu “Pa pasauli ar Alūksnes akcentu”- 14., 28. novembrī un 12. decembrī.
Alūksnes TIC

Izstāde “Ražots Latvijā” atklāj Latvijas rūpniecības un amatniecības sasniegumus Brīvvalsts laikā.
Rēzeknes pilsētas TIC