Marta Mackeviča | 2024.07.05
Patērētāji mūsdienās kļūst zinošāki, gudrāki, vairāk iedziļinoties dažādu zīmolu darbībā, produktu izcelsmē u.tml., tāpēc arī uzņēmumiem jāmainās līdzi laikam, pielāgojot savas mārketinga stratēģijas. Mārketings nav tikai radoša reklāmu veidošana, tā ir arī tirgus un konkurentu analīze, patērētāju uzvedības pētīšana un produkta vai pakalpojuma pielāgošana. Raugoties no uzņēmumu attīstības viedokļa, jāatceras, ka mārketings pārsvarā ir ilgtermiņa investīcija, tāpēc krīzes situācijās aicinu nopietni izvērtēt, vai tiešām mārketinga budžeta samazināšana ir labākais lēmums ilgtermiņā.Viedokli pauž AS “Aldaris” mārketinga vadītāja Inese Vētra.
Šobrīd uzņēmējdarbība teju jebkurā nozarē nav iedomājama bez mārketinga – protams, tas nenozīmē, ka katrā organizācijā ir atsevišķa mārketinga nodaļa, reizēm tas ir tikai viens cilvēks, kurš īsteno šos pienākumus, vai pats kāds, kurš apvieno vairākas pozīcijas, tostarp mārketinga. Vienlaikus jāpiezīmē, ka daudzās organizācijās atšķiras izpratne par to, kas ir mārketings. Patiesībā, vārds “tirgvedība”, kas diemžēl nav īpaši iegājies sabiedrībā, daudz labāk paskaidro, kas ir mārketinga būtība. Tas nozīmē uzņēmuma virzību tirgū.
Atklāj garšu ceļojumu, kas sakņojas Latgalē un tiecas uz zvaigznēm! Šeit katrs ēdiens ir stāsts, kas dzimis no tradīcijas, mīlestības pret vietējo.
Rēzeknes pilsētas TIC
Mārketinga profesionāļi piedalās arī jaunu produktu vai pakalpojumu izstrādē
Ikvienā nozarē ir svarīgi rūpēties par zīmola vai produkta virzību tirgū – atšķirība tikai tā, kāda loma un atbildība uzņēmumā uzticēta darbiniekam, kurš atbild par mārketingu. Ir uzņēmumi, kur mārketings iesaistīts visos elementos (4P - veicināšana, produkts, cena un vieta), bet ir uzņēmumi, kur mārketings atbild tikai daļu par tiem, piemēram, par komunikācijas plānu. Attiecīgi bez iespējas ietekmēt uzņēmuma cenu politiku, produkta izstrādi un izplatīšanas kanālus, kas ir nozīmīgi faktori patērētājiem un ietekmē izvēli par labu vienam vai otram produktam. Šādā gadījumā mārketinga speciālista spēja ietekmēt produkta virzību tirgū un atbildība par rezultātiem ir tikai daļēja.
Gribētos domāt, ka izpratne par mārketinga būtību uzlabojas un aizvien vairāk uzņēmumos mārketinga pārstāvji piedalās arī jaunu produktu vai pakalpojumu izstrādē, iesaistās cenu politikas izstrādē, tirgus pozicionējuma izveidē u.c. Mārketings nav tikai tekstu ģenerēšana vai sociālo mediju ierakstu veidošana, tā ir iespēja sniegt savu pienesumu, saprast, kādas ir tirgus tendences u.tml.
Tas, ka mārketingu saista tikai ar radošo pusi, zināmā mērā ir nozares mīts un problēma, pie kuras ir līdzvainīgi arī paši mārketinga nozares pārstāvji. Mums būtu daudz vairāk jāskaidro ne tikai darba radošie aspekti, bet arī tas, ka ikdienā daudz laika veltām, lai pētītu tirgus datus, tendences un inovācijas. Šobrīd līdzdarbojos arī jauno speciālistu sagatavošanā, iesaistoties mārketinga izglītības standarta izveidē – jau šajā posmā cenšamies topošajiem ekspertiem skaidrot, ka ir jāprot pētīt, interpretēt un izprast tirgus datus. Radošums ir tikai mārketinga medaļas viena puse.
Tehnoloģiju ietekme uz nozari
Domājot par veiksmīgām mārketinga stratēģijām un uzņēmuma mērķu sasniegšanu, jāatceras, ka šī ir nozare, kas nepārtraukti mainās. Tehnoloģiju ietekmē mainās komunikācijas kanāli un iespējas – kādreiz, lai uzfilmētu kvalitatīvu video klipu, bija nepieciešams sarežģīts un dārgs aprīkojums, bet šobrīd daudz ko var radīt ar laba viedtālruņa palīdzību. Nozari maina arī mākslīgais intelekts – ir aizvien vairāk rīku, ar kuru palīdzību apstrādāt un analizēt datus, tādejādi taupot laiku. Mainās arī mārketinga kampaņu saturs - patērētāji ir zinošāki un izvēlīgāki. Ja kādreiz veiksmīgi darbojās dažādas partizānu mārketinga metodes, šobrīd tādas kampaņas vairs īsti nestrādā - cilvēki ātri saprot, ka tas ir kāda uzņēmuma pasūtījums. Ja mārketinga kampaņa nav balstīta patērētāju interesēs un vērtībās, cilvēki ātri izvēlēsies atsekot vai nobloķēt attiecīgo reklāmu. Kādreiz bijām spiesti skatīties reklāmu, bet tagad vairāk jāstrādā pie satura, lai tas būtu patiešām jēgpilns.
Mārketings ir ilgtermiņa investīcija
Domājot par mārketinga nozīmi uzņēmējdarbības attīstībā, jāsaka, ka no vienas puses ir saprotami, ka organizācijas krīzes brīžos cenšas ietaupīt, un nereti to dara tieši uz mārketinga budžeta rēķina, tomēr katram uzņēmuma vadītājam jāspēj atbildēt uz jautājumu, vai mārketings ir investīcija vai izdevumu pozīcija? Mārketings ir ilgtermiņa investīcija, tāpēc finansiāla izaicinājuma periodā nav vienkārši turpināt investēt. Tieši tāpat kā ar personīgajām finansēm – mēs zinām, ka investējot, uzņemoties riskus, varam gūt rezultātus un atdevi ilgtermiņā, bet tas nav viegls lēmums. Joprojām ir daudz uzņēmumu, kas sagaida ātru rezultātu, lai mārketinga kampaņas jau pirmajā brīdī sniegtu pozitīvas izmaiņas pārdošanas apjomos. Šeit svarīgi nodalīt divas dažādas situācijas - investīcija zīmolā ir ilgtermiņa aktivitāte, bet cenu akcijas vai e-komercijas kampaņas var sniegt ātrus rezultātus. Uzņēmuma attīstībā nepieciešamas abas šīs lietas, īpaši, ņemot vērā jau pieminēto patērētāju zināšanu pilnveidi – ieejot veikalā, aizvien vairāk uzmanības pievēršam zīmoliem, kurus pazīstam, kuru vērtības sakrīt ar mūsējām utt. Nākamreiz, izejot no veikala ar iepirkumiem, varam padomāt, kāpēc esam iegādājušies katra zīmola produktu? Vai tiešām tikai cenas dēļ? Varbūt tomēr tas ir zīmola ilgtermiņa komunikācijas rezultāts?
Viena no nozares priekšrocībām ir tās dinamika
Tieši iespēja izzināt, pētīt, analizēt un ietekmēt patērētāju uzvedību mani piesaista šajā nozarē, kurā esmu jau no 20 gadu vecuma. Mans pirmais darbs bija saistīts ar klientu apkalpošanu un piesaisti, tāpēc, paralēli studējot mārketingu, daudz labāk izpratu, kādu pievienoto vērtību tas sniedz. Vērojot, kā mainās zīmols, patērētāju paradumi un viņi izvēles, aizvien vairāk iepatikās šī joma. Vēl viena no nozares priekšrocībām ir tās dinamika – katra diena ir atšķirīga, jo nepieciešams gan pētīt un analizēt datus, gan izstrādāt prezentācijas un radošās idejas, veidot tekstus, līdzdarboties vizuālo, audio un video materiālu izstrādē u.c.
Lai veiksmīgi darbotos mārketinga nozarē, jābūt orientētam uz problēmu risināšanu. Katras inovācijas pamatā ir konkrēta problēma, kam nepieciešams risinājums. Ir svarīgas arī projektu vadības prasmes, analītikas spējas, izpratne par dažādiem procesiem sabiedrībā. Lai cik tas dīvaini neizklausītos, nepieciešams arī mirdzums acīs, jo nereti tieši mārketinga speciālisti ir tie, kuriem jāmotivē un jāiedvesmo arī kolēģi, vadība un sadarbības partneri. Būtiska ir arī spēja raudzīties no mērķauditorijas skatu punkta, izprotot patērētāju vēlmes un vērtības – svarīgi, lai reklāmas un komunikācijas aktivitātes patiktu mērķauditorijai, nevis mārketinga vadītājam.
Šogad Preiļu novadu akcijā pārstāvēs 5 dalībnieki - Raiņa muzejs "Jasmuiža", Preiļu vēstures un lietišķās mākslas muzejs, Vārkavas novadpētniecības muzejs u.c.
Preiļu novada TIC
Balvu novads lepojas ar darbīgiem un viesmīlīgiem ļaudīm un īpaša vieta te ir vietējiem novadpētniekiem un kolekcionāriem! Aicinām ciemos izzināt un apbrīnot!
Balvu TIC
Ja plāno kāzas, ieskaties un atklāj Zemgales labākās svinību vietas -
Zemgales Tūrisma asociācija
Pastaru vējdzirnavas ir vienīgās Latvijā rekonstruētās holandiešu tipa dzirnavas ar grozāmo vējtveres mehānismu.
Preiļu novada TIC
Preiļu muižas komplekss un parks– lielākais pilsētvides ainavu parks Latvijā, kurš apbur ne vien ar savu romantisko veidolu, bet arī arhitektūras pērlēm.
Preiļu novada TIC
Dodoties Rundāles virzienā, nokļūsti īstenā vēstures ceļojumā!
Bauskas TIC
Galēnu muižas parks pavasarī aicina apmeklētājus iegrimt mierpilnā dabas un mākslas saspēlē.
Preiļu novada TIC
Dodoties Iecavas virzienā, brīvdienas var pārtapt par piedzīvojumu – šeit vēsture, radoša noskaņa, amatnieku un mājražotāju darinājumi , kā arī daba savijas!
Bauskas TIC
Koncertzāle GORS savā dzimšanas dienā aicina ciemos uz īpašu vietu – viņu jaunizveidoto siltumnīcu, kurā iemājojusi gaišu domu un radošuma pilna atmosfēra.
Rēzeknes pilsētas TIC
Popularitāti gūst laivošana pa Bauskas novada upēm kā Mēmele, Mūsa un Lielupe, arī atsevišķi Iecavas, Īslīces un Misas upes posmi
Bauskas TIC
Vairāk nekā 220 koka skulptūras, kas attēlo Bībeles tēlus un ainas, harmoniski iekļaujas apmēram 20 hektāru plašā ainavā kopā ar dārziem un mākslīgajiem dīķiem.
Preiļu novada TIC
Atklāj garšu ceļojumu, kas sakņojas Latgalē un tiecas uz zvaigznēm! Šeit katrs ēdiens ir stāsts, kas dzimis no tradīcijas, mīlestības pret vietējo.
Rēzeknes pilsētas TIC
Rundāles pils muzejs ielūdz uz “Randiņu dārzā”, tādējādi iesaistoties starptautiskā akcijā, kas notiek Francijā un arī citās Eiropas valstīs.
Bauskas TIC
Akcijas ietvaros ikviens ir aicināts doties atklāt jaunas vietas un objektus!
Bauskas TIC
7 stundas. Krēsla. Āžu kalns. Vilkaču maratons. Iespējams, grūtākais maratons Latvijā.
Tukuma TIC
Pelēču ezera purva dabas izziņas taka pavasarī aicina apmeklētājus iepazīt unikālu purva ainavu un daudzveidīgu augu un dzīvnieku pasauli.
Preiļu novada TIC
Izbaudi siltās dienas pastaigājoties Preiļu muižas kompleksa un parka plašajā teritorijā. Viss zied un zaļo!
Preiļu novada TIC
Pludmales kafejnīca "Pampūkas" gatavojas sezonas atklāšanai Mātes dienā! Tiek "vārīti" pirmie saldējumi, ar kuru garšām vari iepazīties "Pampūku" Facebook lapā.
Preiļu novada TIC
42 km, 2000+ augstuma metri, 13 apļi, 7 stundas. Krēsla. Āžu kalns, Tukums.
Tukuma TIC
Šogad “Peoniju ziedu parāde” būs īsti svētki!Atzīmējot 50 gadu jubileju, arborētums katru JŪNIJA sestdienu un svētdienu viesus iepriecinās ar koncertiem.
Madonas TIC