Patērētājiem kļūstot zinošākiem un izvēlīgākiem, jāmainās arī uzņēmumu mārketinga stratēģijām

Marta Mackeviča | 2024.07.05

Patērētāji mūsdienās kļūst zinošāki, gudrāki, vairāk iedziļinoties dažādu zīmolu darbībā, produktu izcelsmē u.tml., tāpēc arī uzņēmumiem jāmainās līdzi laikam, pielāgojot savas mārketinga stratēģijas. Mārketings nav tikai radoša reklāmu veidošana, tā ir arī tirgus un konkurentu analīze, patērētāju uzvedības pētīšana un produkta vai pakalpojuma pielāgošana. Raugoties no uzņēmumu attīstības viedokļa, jāatceras, ka mārketings pārsvarā ir ilgtermiņa investīcija, tāpēc krīzes situācijās aicinu nopietni izvērtēt, vai tiešām mārketinga budžeta samazināšana ir labākais lēmums ilgtermiņā.Viedokli pauž AS “Aldaris” mārketinga vadītāja Inese Vētra.

Šobrīd uzņēmējdarbība teju jebkurā nozarē nav iedomājama bez mārketinga – protams, tas nenozīmē, ka katrā organizācijā ir atsevišķa mārketinga nodaļa, reizēm tas ir tikai viens cilvēks, kurš īsteno šos pienākumus, vai pats kāds, kurš apvieno vairākas pozīcijas, tostarp mārketinga. Vienlaikus jāpiezīmē, ka daudzās organizācijās atšķiras izpratne par to, kas ir mārketings. Patiesībā, vārds “tirgvedība”, kas diemžēl nav īpaši iegājies sabiedrībā, daudz labāk paskaidro, kas ir mārketinga būtība. Tas nozīmē uzņēmuma virzību tirgū.

Mārketinga profesionāļi piedalās arī jaunu produktu vai pakalpojumu izstrādē

Ikvienā nozarē ir svarīgi rūpēties par zīmola vai produkta virzību tirgū – atšķirība tikai tā, kāda loma un atbildība uzņēmumā uzticēta darbiniekam, kurš atbild par mārketingu. Ir uzņēmumi, kur mārketings iesaistīts visos elementos (4P - veicināšana, produkts, cena un vieta), bet ir uzņēmumi, kur mārketings atbild tikai daļu par tiem, piemēram, par komunikācijas plānu. Attiecīgi bez iespējas ietekmēt uzņēmuma cenu politiku, produkta izstrādi un izplatīšanas kanālus, kas ir nozīmīgi faktori patērētājiem un ietekmē izvēli par labu vienam vai otram produktam. Šādā gadījumā mārketinga speciālista spēja ietekmēt produkta virzību tirgū un atbildība par rezultātiem ir tikai daļēja.  

Gribētos domāt, ka izpratne par mārketinga būtību uzlabojas un aizvien vairāk uzņēmumos mārketinga pārstāvji piedalās arī jaunu produktu vai pakalpojumu izstrādē, iesaistās cenu politikas izstrādē, tirgus pozicionējuma izveidē u.c. Mārketings nav tikai tekstu ģenerēšana vai sociālo mediju ierakstu veidošana, tā ir iespēja sniegt savu pienesumu, saprast, kādas ir tirgus tendences u.tml.

Tas, ka mārketingu saista tikai ar radošo pusi, zināmā mērā ir nozares mīts un problēma, pie kuras ir līdzvainīgi arī paši mārketinga nozares pārstāvji. Mums būtu daudz vairāk jāskaidro ne tikai darba radošie aspekti, bet arī tas, ka ikdienā daudz laika veltām, lai pētītu tirgus datus, tendences un inovācijas. Šobrīd līdzdarbojos arī jauno speciālistu sagatavošanā, iesaistoties mārketinga izglītības standarta izveidē – jau šajā posmā cenšamies topošajiem ekspertiem skaidrot, ka ir jāprot pētīt, interpretēt un izprast tirgus datus. Radošums ir tikai mārketinga medaļas viena puse.

Tehnoloģiju ietekme uz nozari

Domājot par veiksmīgām mārketinga stratēģijām un uzņēmuma mērķu sasniegšanu, jāatceras, ka šī ir nozare, kas nepārtraukti mainās. Tehnoloģiju ietekmē mainās komunikācijas kanāli un iespējas – kādreiz, lai uzfilmētu kvalitatīvu video klipu, bija nepieciešams sarežģīts un dārgs aprīkojums, bet šobrīd daudz ko var radīt ar laba viedtālruņa palīdzību. Nozari maina arī mākslīgais intelekts – ir aizvien vairāk rīku, ar kuru palīdzību apstrādāt un analizēt datus, tādejādi taupot laiku. Mainās arī mārketinga kampaņu saturs - patērētāji ir zinošāki un izvēlīgāki. Ja kādreiz veiksmīgi darbojās dažādas partizānu mārketinga metodes, šobrīd tādas kampaņas vairs īsti nestrādā - cilvēki ātri saprot, ka tas ir kāda uzņēmuma pasūtījums. Ja mārketinga kampaņa nav balstīta patērētāju interesēs un vērtībās, cilvēki ātri izvēlēsies atsekot vai nobloķēt attiecīgo reklāmu. Kādreiz bijām spiesti skatīties reklāmu, bet tagad vairāk jāstrādā pie satura, lai tas būtu patiešām jēgpilns.

Mārketings ir ilgtermiņa investīcija

Domājot par mārketinga nozīmi uzņēmējdarbības attīstībā, jāsaka, ka no vienas puses ir saprotami, ka organizācijas krīzes brīžos cenšas ietaupīt, un nereti to dara tieši uz mārketinga budžeta rēķina, tomēr katram uzņēmuma vadītājam jāspēj atbildēt uz jautājumu, vai mārketings ir investīcija vai izdevumu pozīcija? Mārketings ir ilgtermiņa investīcija, tāpēc finansiāla izaicinājuma periodā nav vienkārši turpināt investēt. Tieši tāpat kā ar personīgajām finansēm – mēs zinām, ka investējot, uzņemoties riskus, varam gūt rezultātus un atdevi ilgtermiņā, bet tas nav viegls lēmums. Joprojām ir daudz uzņēmumu, kas sagaida ātru rezultātu, lai mārketinga kampaņas jau pirmajā brīdī sniegtu pozitīvas izmaiņas pārdošanas apjomos. Šeit svarīgi nodalīt divas dažādas situācijas - investīcija zīmolā ir ilgtermiņa aktivitāte, bet cenu akcijas vai e-komercijas kampaņas var sniegt ātrus rezultātus. Uzņēmuma attīstībā nepieciešamas abas šīs lietas, īpaši, ņemot vērā jau pieminēto patērētāju zināšanu pilnveidi – ieejot veikalā, aizvien vairāk uzmanības pievēršam zīmoliem, kurus pazīstam, kuru vērtības sakrīt ar mūsējām utt. Nākamreiz, izejot no veikala ar iepirkumiem, varam padomāt, kāpēc esam iegādājušies katra zīmola produktu? Vai tiešām tikai cenas dēļ? Varbūt tomēr tas ir zīmola ilgtermiņa komunikācijas rezultāts?

Viena no nozares priekšrocībām ir tās dinamika

Tieši iespēja izzināt, pētīt, analizēt un ietekmēt patērētāju uzvedību mani piesaista šajā nozarē, kurā esmu jau no 20 gadu vecuma. Mans pirmais darbs bija saistīts ar klientu apkalpošanu un piesaisti, tāpēc, paralēli studējot mārketingu, daudz labāk izpratu, kādu pievienoto vērtību tas sniedz. Vērojot, kā mainās zīmols, patērētāju paradumi un viņi izvēles, aizvien vairāk iepatikās šī joma. Vēl viena no nozares priekšrocībām ir tās dinamika – katra diena ir atšķirīga, jo nepieciešams gan pētīt un analizēt datus, gan izstrādāt prezentācijas un radošās idejas, veidot tekstus, līdzdarboties vizuālo, audio un video materiālu izstrādē u.c.

Lai veiksmīgi darbotos mārketinga nozarē, jābūt orientētam uz problēmu risināšanu. Katras inovācijas pamatā ir konkrēta problēma, kam nepieciešams risinājums. Ir svarīgas arī projektu vadības prasmes, analītikas spējas, izpratne par dažādiem procesiem sabiedrībā. Lai cik tas dīvaini neizklausītos, nepieciešams arī mirdzums acīs, jo nereti tieši mārketinga speciālisti ir tie, kuriem jāmotivē un jāiedvesmo arī kolēģi, vadība un sadarbības partneri. Būtiska ir arī spēja raudzīties no mērķauditorijas skatu punkta, izprotot patērētāju vēlmes un vērtības – svarīgi, lai reklāmas un komunikācijas aktivitātes patiktu mērķauditorijai, nevis mārketinga vadītājam.


Avots: Miltton.com


Buržujs - 3838

"Leonardo da Vinči mašīnas" Motormuzejā

No 6. septembra Rīgas Motormuzejs piedāvā iespēju apmeklēt starptautisko ceļojošo izstādi "Leonardo da Vinči mašīnas”.

Motormuzejs

Raimonda Paula un Guntara Rača koncerts

Raimonda Paula un Guntara Rača koncerts

Īpaši ģimenēm un mūsu mazajiem skatītājiem 6.oktobrī pulksten 14:00 piedāvājam apmeklēt Raimonda Paula un Guntara Rača jauno dziesmu programmu Tukumā

Tukuma TIC

Zemgales tūrisma gada balva

Zemgales tūrisma gada balva

Līdz 24.septembrim piesaki nominantus Zemgales tūrisma gada balvai 2024!

Zemgales Tūrisma asociācija

Rudens brīvdienu piedāvājums Madonas pusē

Rudens brīvdienu piedāvājums Madonas pusē

Izmantojiet šo rudeni, lai atklātu Madonas novada burvību kopā ar saviem mīļajiem un radītu kopīgas atmiņas!

Madonas TIC

VĀCIETIS. ZIEDONIS. JAKOVĻEVS

VĀCIETIS. ZIEDONIS. JAKOVĻEVS

15.septembrī pulksten 16:00 Tukuma pilsētas Kultūras namā izskanēs īpaša programma - "VĀCIETIS. ZIEDONIS. JAKOVĻEVS".

Tukuma TIC

KINO DIENA. Animācijas filma

KINO DIENA. Animācijas filma "STRAUME"

Šo KINO DIENAS sezonu sāksim īpaši - ar tikai 1 filmu 22.septembrī pulksten 16:00.

Tukuma TIC

Latvijas Orientēšanās nakts 2024

Latvijas Orientēšanās nakts 2024

Kandavā 2024. gada 20. septembrī norisināsies lielākais gada orientēšanās pasākums ikvienam sagatavotības līmenim – Latvijas Orientēšanās nakts 2024

Tukuma TIC

Izrāde AIZKAVĒJUSIES MĪLA Tukumā

Izrāde AIZKAVĒJUSIES MĪLA Tukumā

15. septembrī pulksten 15:00 Tukuma pilsētas Kultūras nama mazajā zālē "Azote".

Tukuma TIC

Apceļo Tukuma puses pilis!

Apceļo Tukuma puses pilis!

No 1. jūnija līdz 26. oktobrim visā Latvijā norisinās akcija “Apceļo Latvijas pilis un muižas 2024”, kurā piedalās arī Durbes pils un Tukuma Pils tornis.

Tukuma TIC

Vēsturnieka Andra Tomašūna lekcija Koknesē

Vēsturnieka Andra Tomašūna lekcija Koknesē

Lekcijas laikā izcilais vēsturnieks Andris Tomašūns atklās dažādas interesantas un, iespējams, nezināmas nianses par Kokneses vēsturi.

Aizkraukles novada TIC

Tēva diena | Džūkstes Pasaku muzejā

Tēva diena | Džūkstes Pasaku muzejā

Orientēšanās sacensības un radošās darbnīcas tēviem ar bērniem, kur nepieciešams tēva padoms, prasmes, iemaņas un gudrība.

Tukuma TIC

Nurmuižas pils atdzimšana

Nurmuižas pils atdzimšana

Nurmuižas pils ir lielākais un senākais muižas komplekss Latvijā, kura teritorijā ir 33 ēkas un septiņi dažādi valsts nozīmes pieminekļi!

Nurmuižas pils

Likteņdārzā – koncertuzvedums “Likteņzīmes

Likteņdārzā – koncertuzvedums “Likteņzīmes

27.septembrī plkst.19.00 Likteņdārzā norisināsies literāri muzikālā cikla “Likteņzīmes” jau ceturtais koncertuzvedums

Zemgales Tūrisma asociācija

Ar klasi uz Pļaviņām!

Ar klasi uz Pļaviņām!

Skola - tā nav tikai mācīšanās skolas solā. Skola - tās ir neaizmirstamas, kopīgas atmiņas par aizraujošiem piedzīvojumiem!

Aizkraukles novada TIC

ORĶESTROMĪMA | Tukumā

ORĶESTROMĪMA | Tukumā

“Orķestromīma” ir jaunākiem skolēniem radīta atraktīva un dzirkstoša koncertizrāde, kas vedīs skatītājus cauri kino pasaulei

Tukuma TIC

Rudens ekskursijas skolēniem 2024

Rudens ekskursijas skolēniem 2024

Iepazīsti novada plašo piedāvājumu–radošās meistarklases, degustācijas, aktīvās atpūtas izklaides, gan ceļojumu laikā!

Bauskas TIC

15. septembrī ainavu tūre Leigauņu purvā

15. septembrī ainavu tūre Leigauņu purvā

Piesakies un izbaudi skaistu rudens svētdienu ar savējiem noslēpumainajā Lubāna mitrājā!

Madonas TIC

Esi izbraucis ar Abavline?

Esi izbraucis ar Abavline?

Zviedru Cepure ir atpūtas bāze gleznainajā Abavas senlejā. Abavline ir trosu nobrauciens 200 m garumā.

Tukuma TIC

Baltijas vīnogas 2024

Baltijas vīnogas 2024

Savas izaudzētās ogas izrādīs lielākie Latvijas, Lietuvas un Igaunijas vīnogu audzētāji. Visi interesenti laipni aicināti Bauskas pils pagalmā.

Bauskas TIC

Bauska Velo Rudens 2024

Bauska Velo Rudens 2024

Sajūtot rudens pirmās vēsmas, Velo Rudens ķeras pie darba un arī šogad piedāvās sportisku pasākumu Bauskā!

Bauskas TIC

BalticTravelnews.com
+371 26551169
info@travelnews.lv -