Patērētājiem kļūstot zinošākiem un izvēlīgākiem, jāmainās arī uzņēmumu mārketinga stratēģijām

Marta Mackeviča | 2024.07.05

Patērētāji mūsdienās kļūst zinošāki, gudrāki, vairāk iedziļinoties dažādu zīmolu darbībā, produktu izcelsmē u.tml., tāpēc arī uzņēmumiem jāmainās līdzi laikam, pielāgojot savas mārketinga stratēģijas. Mārketings nav tikai radoša reklāmu veidošana, tā ir arī tirgus un konkurentu analīze, patērētāju uzvedības pētīšana un produkta vai pakalpojuma pielāgošana. Raugoties no uzņēmumu attīstības viedokļa, jāatceras, ka mārketings pārsvarā ir ilgtermiņa investīcija, tāpēc krīzes situācijās aicinu nopietni izvērtēt, vai tiešām mārketinga budžeta samazināšana ir labākais lēmums ilgtermiņā.Viedokli pauž AS “Aldaris” mārketinga vadītāja Inese Vētra.

Šobrīd uzņēmējdarbība teju jebkurā nozarē nav iedomājama bez mārketinga – protams, tas nenozīmē, ka katrā organizācijā ir atsevišķa mārketinga nodaļa, reizēm tas ir tikai viens cilvēks, kurš īsteno šos pienākumus, vai pats kāds, kurš apvieno vairākas pozīcijas, tostarp mārketinga. Vienlaikus jāpiezīmē, ka daudzās organizācijās atšķiras izpratne par to, kas ir mārketings. Patiesībā, vārds “tirgvedība”, kas diemžēl nav īpaši iegājies sabiedrībā, daudz labāk paskaidro, kas ir mārketinga būtība. Tas nozīmē uzņēmuma virzību tirgū.

Mārketinga profesionāļi piedalās arī jaunu produktu vai pakalpojumu izstrādē

Ikvienā nozarē ir svarīgi rūpēties par zīmola vai produkta virzību tirgū – atšķirība tikai tā, kāda loma un atbildība uzņēmumā uzticēta darbiniekam, kurš atbild par mārketingu. Ir uzņēmumi, kur mārketings iesaistīts visos elementos (4P - veicināšana, produkts, cena un vieta), bet ir uzņēmumi, kur mārketings atbild tikai daļu par tiem, piemēram, par komunikācijas plānu. Attiecīgi bez iespējas ietekmēt uzņēmuma cenu politiku, produkta izstrādi un izplatīšanas kanālus, kas ir nozīmīgi faktori patērētājiem un ietekmē izvēli par labu vienam vai otram produktam. Šādā gadījumā mārketinga speciālista spēja ietekmēt produkta virzību tirgū un atbildība par rezultātiem ir tikai daļēja.  

Gribētos domāt, ka izpratne par mārketinga būtību uzlabojas un aizvien vairāk uzņēmumos mārketinga pārstāvji piedalās arī jaunu produktu vai pakalpojumu izstrādē, iesaistās cenu politikas izstrādē, tirgus pozicionējuma izveidē u.c. Mārketings nav tikai tekstu ģenerēšana vai sociālo mediju ierakstu veidošana, tā ir iespēja sniegt savu pienesumu, saprast, kādas ir tirgus tendences u.tml.

Tas, ka mārketingu saista tikai ar radošo pusi, zināmā mērā ir nozares mīts un problēma, pie kuras ir līdzvainīgi arī paši mārketinga nozares pārstāvji. Mums būtu daudz vairāk jāskaidro ne tikai darba radošie aspekti, bet arī tas, ka ikdienā daudz laika veltām, lai pētītu tirgus datus, tendences un inovācijas. Šobrīd līdzdarbojos arī jauno speciālistu sagatavošanā, iesaistoties mārketinga izglītības standarta izveidē – jau šajā posmā cenšamies topošajiem ekspertiem skaidrot, ka ir jāprot pētīt, interpretēt un izprast tirgus datus. Radošums ir tikai mārketinga medaļas viena puse.

Tehnoloģiju ietekme uz nozari

Domājot par veiksmīgām mārketinga stratēģijām un uzņēmuma mērķu sasniegšanu, jāatceras, ka šī ir nozare, kas nepārtraukti mainās. Tehnoloģiju ietekmē mainās komunikācijas kanāli un iespējas – kādreiz, lai uzfilmētu kvalitatīvu video klipu, bija nepieciešams sarežģīts un dārgs aprīkojums, bet šobrīd daudz ko var radīt ar laba viedtālruņa palīdzību. Nozari maina arī mākslīgais intelekts – ir aizvien vairāk rīku, ar kuru palīdzību apstrādāt un analizēt datus, tādejādi taupot laiku. Mainās arī mārketinga kampaņu saturs - patērētāji ir zinošāki un izvēlīgāki. Ja kādreiz veiksmīgi darbojās dažādas partizānu mārketinga metodes, šobrīd tādas kampaņas vairs īsti nestrādā - cilvēki ātri saprot, ka tas ir kāda uzņēmuma pasūtījums. Ja mārketinga kampaņa nav balstīta patērētāju interesēs un vērtībās, cilvēki ātri izvēlēsies atsekot vai nobloķēt attiecīgo reklāmu. Kādreiz bijām spiesti skatīties reklāmu, bet tagad vairāk jāstrādā pie satura, lai tas būtu patiešām jēgpilns.

Mārketings ir ilgtermiņa investīcija

Domājot par mārketinga nozīmi uzņēmējdarbības attīstībā, jāsaka, ka no vienas puses ir saprotami, ka organizācijas krīzes brīžos cenšas ietaupīt, un nereti to dara tieši uz mārketinga budžeta rēķina, tomēr katram uzņēmuma vadītājam jāspēj atbildēt uz jautājumu, vai mārketings ir investīcija vai izdevumu pozīcija? Mārketings ir ilgtermiņa investīcija, tāpēc finansiāla izaicinājuma periodā nav vienkārši turpināt investēt. Tieši tāpat kā ar personīgajām finansēm – mēs zinām, ka investējot, uzņemoties riskus, varam gūt rezultātus un atdevi ilgtermiņā, bet tas nav viegls lēmums. Joprojām ir daudz uzņēmumu, kas sagaida ātru rezultātu, lai mārketinga kampaņas jau pirmajā brīdī sniegtu pozitīvas izmaiņas pārdošanas apjomos. Šeit svarīgi nodalīt divas dažādas situācijas - investīcija zīmolā ir ilgtermiņa aktivitāte, bet cenu akcijas vai e-komercijas kampaņas var sniegt ātrus rezultātus. Uzņēmuma attīstībā nepieciešamas abas šīs lietas, īpaši, ņemot vērā jau pieminēto patērētāju zināšanu pilnveidi – ieejot veikalā, aizvien vairāk uzmanības pievēršam zīmoliem, kurus pazīstam, kuru vērtības sakrīt ar mūsējām utt. Nākamreiz, izejot no veikala ar iepirkumiem, varam padomāt, kāpēc esam iegādājušies katra zīmola produktu? Vai tiešām tikai cenas dēļ? Varbūt tomēr tas ir zīmola ilgtermiņa komunikācijas rezultāts?

Viena no nozares priekšrocībām ir tās dinamika

Tieši iespēja izzināt, pētīt, analizēt un ietekmēt patērētāju uzvedību mani piesaista šajā nozarē, kurā esmu jau no 20 gadu vecuma. Mans pirmais darbs bija saistīts ar klientu apkalpošanu un piesaisti, tāpēc, paralēli studējot mārketingu, daudz labāk izpratu, kādu pievienoto vērtību tas sniedz. Vērojot, kā mainās zīmols, patērētāju paradumi un viņi izvēles, aizvien vairāk iepatikās šī joma. Vēl viena no nozares priekšrocībām ir tās dinamika – katra diena ir atšķirīga, jo nepieciešams gan pētīt un analizēt datus, gan izstrādāt prezentācijas un radošās idejas, veidot tekstus, līdzdarboties vizuālo, audio un video materiālu izstrādē u.c.

Lai veiksmīgi darbotos mārketinga nozarē, jābūt orientētam uz problēmu risināšanu. Katras inovācijas pamatā ir konkrēta problēma, kam nepieciešams risinājums. Ir svarīgas arī projektu vadības prasmes, analītikas spējas, izpratne par dažādiem procesiem sabiedrībā. Lai cik tas dīvaini neizklausītos, nepieciešams arī mirdzums acīs, jo nereti tieši mārketinga speciālisti ir tie, kuriem jāmotivē un jāiedvesmo arī kolēģi, vadība un sadarbības partneri. Būtiska ir arī spēja raudzīties no mērķauditorijas skatu punkta, izprotot patērētāju vēlmes un vērtības – svarīgi, lai reklāmas un komunikācijas aktivitātes patiktu mērķauditorijai, nevis mārketinga vadītājam.


Avots: Miltton.com



Viļaka–brīvdienu galamērķis Ziemeļlatgalē

Viļaka–brīvdienu galamērķis Ziemeļlatgalē

Viļaka (senatnē – Marienhauzena) - viena no vissenākajām latgaļu cilts apdzīvotajām vietām,īpaša senatnes aura šajā Ziemeļlatgales pilsētā jūtama joprojām.

Balvu TIC

Dārza svētki Jaunmoku pilī

Dārza svētki Jaunmoku pilī

Kā ik gadu - košs, ziedošs, idillisks vasaras pilnbrieds! Amatnieku tirdziņš, koncerts, ekskursijas. Tas viss Jaunmoku pilī!

Tukuma TIC

Smukums Tukuma apkārtnes dārzos.

Smukums Tukuma apkārtnes dārzos.

Tukuma pusē dārzu ir ne viens vien – gan rožu dārzs, gan peoniju dārzi, īrisu un košumdārzi. Čadīgākie saimnieki atver savu dārzu vārtus apmeklētājiem.

Tukuma TIC

Dzīvās mūzikas ceturtdiena Mārupes Hercogā

Dzīvās mūzikas ceturtdiena Mārupes Hercogā

Katru ceturtdienu plkst.19.00 Hercoga terasē dzīvās mūzikas koncerti. Rezervē galdiņu pa tel.29106538! Piedāvājumā arī svaigas austeres!

EUR 15 | Hercogs Mārupe

Pēterdienu gaidot Tukuma pusē

Pēterdienu gaidot Tukuma pusē

Tukuma novadā šajā nedēļas nogalē satiksies mūzika, stāsti un rokmūzikas kopiena.

Tukuma TIC

Vēsturisko parku un dārzu dienas Cesvainē

Vēsturisko parku un dārzu dienas Cesvainē

5. jūlijā Cesvaines pils parkā gaidāma aizraujoša, daudzveidīga un ģimenēm draudzīga programma ar laimes, piedzīvojumu un noslēpumu pieskārienu!

Madonas TIC

Zvejnieksvētki Lapmežciemā

Zvejnieksvētki Lapmežciemā

Saulriets radīs maģisku atmosfēru, viļņu skaņas saplūdīs ar dzīvo mūziku un neaizmirstams piedzīvojums! Pēc koncertiem – ballīte smiltīs līdz pat rīta gaismai.

Tukuma TIC

DEJAS FESTIVĀLS |

DEJAS FESTIVĀLS | "Atspulgs kustībā 2025"

Jau ceturto gadu pēc kārtas Tukumā norisināsies neparastais un aizraujošais laikmetīgās dejas festivāls "Atspulgs kustībā".

Tukuma TIC

Ieelpo pavasari Riebiņu muižas parkā

Ieelpo pavasari Riebiņu muižas parkā

Riebiņu muižas vēsture iesniedzas 16. gadsimtā. Senāk lēņu īpašumus apkaimē sauca par Krevmuižu, iespējams, ka šīs muižas centrs saucās par Krevi

Preiļu novada TIC

Imants Lancmanis. GLEZNAS.

Imants Lancmanis. GLEZNAS.

Rundāles pils muzeja direktora un gleznotāja Imanta Lancmaņa līdz šim vērienīgākā personālizstāde “Imants Lancmanis. GLEZNAS”.

Bauskas TIC

Mūziķes Atvara koncerts

Mūziķes Atvara koncerts

Atvara ir jauna latviešu izpildītāja, kas guvusi plašu atpazīstamību platformā TikTok ar savu debijas singlu “Pie manis tveries”.

Tukuma TIC

Apceļo pilis un muižas - ĀRDAVAS MUIŽA

Apceļo pilis un muižas - ĀRDAVAS MUIŽA

Jau 25 gadus Latvijas Piļu un muižu asociācija gādā par kultūrvēsturisko muižu iekļaušanos tūrisma galamērķos. Šoreiz Preiļu novadu akcijā pārstāv 4 dalībnieki

Preiļu novada TIC

Zvejnieksvētki Engurē

Zvejnieksvētki Engurē

Atraktīvas izklaides, vienīgā Latvijā kravas auto parāde, svētku gājiens, Neptūna ierašanās. Vakara kulminācija - grandiozs koncerts ar Ivo Fominu

Tukuma TIC

Bauska Country Festivāls atdzimst!

Bauska Country Festivāls atdzimst!

Pēc vairāku gadu pārtraukuma Bauskā atgriežas “Kantrī mūzikas festivāls”, kas norisināsies 5. un 6. jūlijā Pilskalna estrādē.

Bauskas TIC

Valmiermuižas Etnomūzikas Festivāls

Valmiermuižas Etnomūzikas Festivāls

Koncerti • uguns perfomance • cirks • dzeja • meistarnīcas • māksla • izjādes ar zirgiem

EnterGauja

Dziesmu spēle

Dziesmu spēle "Īsa pamācība mīlēšanā"

Teatrāls, dzīvespriecīgs, labdabīgi ironisks uzvedums, R.Paula mūzika, spilgti raksturi, asprātīgi dialogi, negaidītas situāciju maiņas.

Tukuma TIC

DEJAS FESTIVĀLS |

DEJAS FESTIVĀLS | "Atspulgs kustībā 2025"

Jau ceturto gadu pēc kārtas Tukumā norisināsies neparastais un aizraujošais laikmetīgās dejas festivāls.

Tukuma TIC

"Īsa pamācība mīlēšnā"

Jaunpils parka estrādē skatītājiem būs iespēja baudīt teatrālu, dzīvespriecīgu un labdabīgi ironisku uzvedumu.

Tukuma TIC

"Mājas kafejnīcu dienas" Preiļu novadā

26. un 27. jūlijā norisināsies “Mājas kafejnīcu dienas” Preiļu novadā. Arī šogad Preiļu novads kuplā skaitā piedalās tradicionālajā vislatvijas garšu akcijā

Preiļu novada TIC

Rožu ziedēšana Rundāles pils franču dārzā

Rožu ziedēšana Rundāles pils franču dārzā

Apmeklē Rundāles pils franču dārzu krāšņākajā rožu ziedēšanas laikā!

Bauskas TIC

BalticTravelnews.com
+371 26551169
info@travelnews.lv -