Patērētājiem kļūstot zinošākiem un izvēlīgākiem, jāmainās arī uzņēmumu mārketinga stratēģijām

Marta Mackeviča | 2024.07.05

Patērētāji mūsdienās kļūst zinošāki, gudrāki, vairāk iedziļinoties dažādu zīmolu darbībā, produktu izcelsmē u.tml., tāpēc arī uzņēmumiem jāmainās līdzi laikam, pielāgojot savas mārketinga stratēģijas. Mārketings nav tikai radoša reklāmu veidošana, tā ir arī tirgus un konkurentu analīze, patērētāju uzvedības pētīšana un produkta vai pakalpojuma pielāgošana. Raugoties no uzņēmumu attīstības viedokļa, jāatceras, ka mārketings pārsvarā ir ilgtermiņa investīcija, tāpēc krīzes situācijās aicinu nopietni izvērtēt, vai tiešām mārketinga budžeta samazināšana ir labākais lēmums ilgtermiņā.Viedokli pauž AS “Aldaris” mārketinga vadītāja Inese Vētra.

Šobrīd uzņēmējdarbība teju jebkurā nozarē nav iedomājama bez mārketinga – protams, tas nenozīmē, ka katrā organizācijā ir atsevišķa mārketinga nodaļa, reizēm tas ir tikai viens cilvēks, kurš īsteno šos pienākumus, vai pats kāds, kurš apvieno vairākas pozīcijas, tostarp mārketinga. Vienlaikus jāpiezīmē, ka daudzās organizācijās atšķiras izpratne par to, kas ir mārketings. Patiesībā, vārds “tirgvedība”, kas diemžēl nav īpaši iegājies sabiedrībā, daudz labāk paskaidro, kas ir mārketinga būtība. Tas nozīmē uzņēmuma virzību tirgū.

Mārketinga profesionāļi piedalās arī jaunu produktu vai pakalpojumu izstrādē

Ikvienā nozarē ir svarīgi rūpēties par zīmola vai produkta virzību tirgū – atšķirība tikai tā, kāda loma un atbildība uzņēmumā uzticēta darbiniekam, kurš atbild par mārketingu. Ir uzņēmumi, kur mārketings iesaistīts visos elementos (4P - veicināšana, produkts, cena un vieta), bet ir uzņēmumi, kur mārketings atbild tikai daļu par tiem, piemēram, par komunikācijas plānu. Attiecīgi bez iespējas ietekmēt uzņēmuma cenu politiku, produkta izstrādi un izplatīšanas kanālus, kas ir nozīmīgi faktori patērētājiem un ietekmē izvēli par labu vienam vai otram produktam. Šādā gadījumā mārketinga speciālista spēja ietekmēt produkta virzību tirgū un atbildība par rezultātiem ir tikai daļēja.  

Gribētos domāt, ka izpratne par mārketinga būtību uzlabojas un aizvien vairāk uzņēmumos mārketinga pārstāvji piedalās arī jaunu produktu vai pakalpojumu izstrādē, iesaistās cenu politikas izstrādē, tirgus pozicionējuma izveidē u.c. Mārketings nav tikai tekstu ģenerēšana vai sociālo mediju ierakstu veidošana, tā ir iespēja sniegt savu pienesumu, saprast, kādas ir tirgus tendences u.tml.

Tas, ka mārketingu saista tikai ar radošo pusi, zināmā mērā ir nozares mīts un problēma, pie kuras ir līdzvainīgi arī paši mārketinga nozares pārstāvji. Mums būtu daudz vairāk jāskaidro ne tikai darba radošie aspekti, bet arī tas, ka ikdienā daudz laika veltām, lai pētītu tirgus datus, tendences un inovācijas. Šobrīd līdzdarbojos arī jauno speciālistu sagatavošanā, iesaistoties mārketinga izglītības standarta izveidē – jau šajā posmā cenšamies topošajiem ekspertiem skaidrot, ka ir jāprot pētīt, interpretēt un izprast tirgus datus. Radošums ir tikai mārketinga medaļas viena puse.

Tehnoloģiju ietekme uz nozari

Domājot par veiksmīgām mārketinga stratēģijām un uzņēmuma mērķu sasniegšanu, jāatceras, ka šī ir nozare, kas nepārtraukti mainās. Tehnoloģiju ietekmē mainās komunikācijas kanāli un iespējas – kādreiz, lai uzfilmētu kvalitatīvu video klipu, bija nepieciešams sarežģīts un dārgs aprīkojums, bet šobrīd daudz ko var radīt ar laba viedtālruņa palīdzību. Nozari maina arī mākslīgais intelekts – ir aizvien vairāk rīku, ar kuru palīdzību apstrādāt un analizēt datus, tādejādi taupot laiku. Mainās arī mārketinga kampaņu saturs - patērētāji ir zinošāki un izvēlīgāki. Ja kādreiz veiksmīgi darbojās dažādas partizānu mārketinga metodes, šobrīd tādas kampaņas vairs īsti nestrādā - cilvēki ātri saprot, ka tas ir kāda uzņēmuma pasūtījums. Ja mārketinga kampaņa nav balstīta patērētāju interesēs un vērtībās, cilvēki ātri izvēlēsies atsekot vai nobloķēt attiecīgo reklāmu. Kādreiz bijām spiesti skatīties reklāmu, bet tagad vairāk jāstrādā pie satura, lai tas būtu patiešām jēgpilns.

Mārketings ir ilgtermiņa investīcija

Domājot par mārketinga nozīmi uzņēmējdarbības attīstībā, jāsaka, ka no vienas puses ir saprotami, ka organizācijas krīzes brīžos cenšas ietaupīt, un nereti to dara tieši uz mārketinga budžeta rēķina, tomēr katram uzņēmuma vadītājam jāspēj atbildēt uz jautājumu, vai mārketings ir investīcija vai izdevumu pozīcija? Mārketings ir ilgtermiņa investīcija, tāpēc finansiāla izaicinājuma periodā nav vienkārši turpināt investēt. Tieši tāpat kā ar personīgajām finansēm – mēs zinām, ka investējot, uzņemoties riskus, varam gūt rezultātus un atdevi ilgtermiņā, bet tas nav viegls lēmums. Joprojām ir daudz uzņēmumu, kas sagaida ātru rezultātu, lai mārketinga kampaņas jau pirmajā brīdī sniegtu pozitīvas izmaiņas pārdošanas apjomos. Šeit svarīgi nodalīt divas dažādas situācijas - investīcija zīmolā ir ilgtermiņa aktivitāte, bet cenu akcijas vai e-komercijas kampaņas var sniegt ātrus rezultātus. Uzņēmuma attīstībā nepieciešamas abas šīs lietas, īpaši, ņemot vērā jau pieminēto patērētāju zināšanu pilnveidi – ieejot veikalā, aizvien vairāk uzmanības pievēršam zīmoliem, kurus pazīstam, kuru vērtības sakrīt ar mūsējām utt. Nākamreiz, izejot no veikala ar iepirkumiem, varam padomāt, kāpēc esam iegādājušies katra zīmola produktu? Vai tiešām tikai cenas dēļ? Varbūt tomēr tas ir zīmola ilgtermiņa komunikācijas rezultāts?

Viena no nozares priekšrocībām ir tās dinamika

Tieši iespēja izzināt, pētīt, analizēt un ietekmēt patērētāju uzvedību mani piesaista šajā nozarē, kurā esmu jau no 20 gadu vecuma. Mans pirmais darbs bija saistīts ar klientu apkalpošanu un piesaisti, tāpēc, paralēli studējot mārketingu, daudz labāk izpratu, kādu pievienoto vērtību tas sniedz. Vērojot, kā mainās zīmols, patērētāju paradumi un viņi izvēles, aizvien vairāk iepatikās šī joma. Vēl viena no nozares priekšrocībām ir tās dinamika – katra diena ir atšķirīga, jo nepieciešams gan pētīt un analizēt datus, gan izstrādāt prezentācijas un radošās idejas, veidot tekstus, līdzdarboties vizuālo, audio un video materiālu izstrādē u.c.

Lai veiksmīgi darbotos mārketinga nozarē, jābūt orientētam uz problēmu risināšanu. Katras inovācijas pamatā ir konkrēta problēma, kam nepieciešams risinājums. Ir svarīgas arī projektu vadības prasmes, analītikas spējas, izpratne par dažādiem procesiem sabiedrībā. Lai cik tas dīvaini neizklausītos, nepieciešams arī mirdzums acīs, jo nereti tieši mārketinga speciālisti ir tie, kuriem jāmotivē un jāiedvesmo arī kolēģi, vadība un sadarbības partneri. Būtiska ir arī spēja raudzīties no mērķauditorijas skatu punkta, izprotot patērētāju vēlmes un vērtības – svarīgi, lai reklāmas un komunikācijas aktivitātes patiktu mērķauditorijai, nevis mārketinga vadītājam.


Avots: Miltton.com


celojumubode - 3954
Darba laiks tūrisma objektos svētkos

Darba laiks tūrisma objektos svētkos

Jūsu ērtībai, esam apkopojuši galveno apskates darba laiku Ziemassvētku un Jaunā gada svētku brīvdienās!

Bauskas TIC

Slēpju tirdziņš Ērgļu stacijā

Slēpju tirdziņš Ērgļu stacijā

Uz Ērgļu stacijas perona skrūvēs, pirks un pārdos, bet iekštelpās skanēs mūzika, un gardēži varēs locīt iekšā kaut vai vēžu pelmeņus.

Madonas TIC

Svētku noskaņu veikaliņš Madonā

Svētku noskaņu veikaliņš Madonā

Nāc ciemos, izbaudi svētku tuvošanos un dāvanu meklēšanas prieku!

Madonas TIC

ĢIMENEI |

ĢIMENEI | "Dārgākā dāvana"

Slampes Kultūras pils bērnu amatiermākslas kolektīvi pagasta iedzīvotājiem un viesiem sniegs svētku koncertu. Dziedāsim dziesmas, dejosim.

Tukuma TIC

Gada nogale Cesvainē

Gada nogale Cesvainē

Ziemassvētku noskaņojums jau top!

Madonas TIC

Ziemā bez steigas iepazīsti Bauskas novadu

Ziemā bez steigas iepazīsti Bauskas novadu

Ziemā bez steigas iepazīsti mākslu, arhitektūru un vēsturi! Ja vēlies izbaudīt kultūras bagātības mierīgā un nesteidzīgā gaisotnē, Bauskas novads ir īstā vieta.

Bauskas TIC

Ziemassvētku vakariņas Rundāles pilī

Ziemassvētku vakariņas Rundāles pilī

Rundāles pils restorāns “Ozollāde” aicina uz īpašām Ziemassvētku degustāciju vakariņām!

Bauskas TIC

Jaunā gada sagaidīšana Tukumā

Jaunā gada sagaidīšana Tukumā

Aicinām sagaidīt 2026. gadu ar košu un neaizmirstamu svētku programmu, kurā skanēs BERMUDU DIVSTŪRA un DJ SAIMONA mūzika, un uguņošana.

Tukuma TIC

Svētku laiks Bānīša stacijas kvartālā

Svētku laiks Bānīša stacijas kvartālā

Gada izskaņa pienāk ar skaisto Ziemassvētku un brīnuma gaidīšanas laiku. Svētku sajūtu smelties aicinām ieplānot Alūksnes dzelzceļa stacijas kvartālā!

Alūksnes TIC

Ziemassvētku pasākumi Balvu novadā

Ziemassvētku pasākumi Balvu novadā

Gada sirsnīgāko svētku laikā aicinām apmeklēt koncertus un izrādes, svētku balles, kā arī izbaudīt maskošanos un citas svētku tradīcijas Balvu novadā.

Balvu TIC

Ziemassvētkos- apkārt Alūksnes ezeram!

Ziemassvētkos- apkārt Alūksnes ezeram!

Pievienojies Tradicionālajam Ziemassvētku Paskrējienam apkārt Alūksnes ezeram- 24.decembrī!

Alūksnes TIC

KUUP KAFIJA +citas lietas veikalā

KUUP KAFIJA +citas lietas veikalā "KABATA"

"KABATA" ir vieta, kur vietējie mākslinieki un dizaineri rada unikālus šedevrus, piedāvājot autentiskus produktus ar vēstījumu + KUUP kafija un meistarklases.

Rēzeknes pilsētas TIC

Jaungada vakars Harper Woolf

Jaungada vakars Harper Woolf

Jaungada vakars Harper Woolf | 31.12. 8 kārtu vakariņas. Laiki: 17:00–20:00 & 21:00–01:00. Cena €135. Vīnu saskaņojums €85/€125. Bārs ar DJ līdz 03:00.

EUR 135 | Harper Woolf

"Brīnumu laiks" Šlokenbekā

Tirdziņš norisināsies ziemīgā noskaņā un piedāvās koncertu, aktivitātes un svētku gaisotni.

Tukuma TIC

Kolektīva saliedēšanās Rēzeknē

Kolektīva saliedēšanās Rēzeknē

Ir pēdējais brīdis saplānot gada nogales un Ziemassvētku pasākumu savam kolektīvam.

Rēzeknes pilsētas TIC

Salaspilī izrāde

Salaspilī izrāde "Melnās pērles dziesma"

Salaspils novada TIC

Ziemassvētku eglīte zinātnes centrā Vizium

Ziemassvētku eglīte zinātnes centrā Vizium

Pirmsskolas izglītības iestādes, skolas un uzņēmumi tiek aicināti pieteikt bērnus pasākumam “Ziciņa Ziemassvētku izaicinājums ”.

Ventspils TIC

Svētku vakariņas Harper Woolf

Svētku vakariņas Harper Woolf

Svētku 5 kārtu vakariņas Harper Woolf 24.–26.12. Divi laiki: 17:00 un 20:00. Cena 65 €/pers. Vīnu saskaņojums 55 € vai 95 €.

EUR 65 | Harper Woolf

"bet bet" Ziemassvētkos

Grupa “bet bet” Ziemassvētkos aicina uz koncertsēriju “Burvīga nakts 2025”, kurā skanēs klausītāju iemīļotās dziesmas un tiks radīta sirsnīga svētku noskaņa.

Tukuma TIC

Ar VENTIEM uz ūdens piedzīvojumu parku

Ar VENTIEM uz ūdens piedzīvojumu parku

Pelni Ventus un saņem lieliskas atlaides Ventspils tūrisma objektos!

Ventspils TIC

BalticTravelnews.com
+371 26551169
info@travelnews.lv -