Viss ērtību vārdā: vadītāja palīgsistēmas kāpj ārā no komforta zonas

Velocita.lv | 2024.07.08

Mēs dzīvojam pasaulē, kas katru dienu pārsteidz ar jaunām tehnoloģijām, bet jau rīt tās būs vēsture, jo atkal tiks piedāvāts kas jauns. To var attiecināt arī uz auto industriju. Lai gan reizēm šķiet, ka autoražotāji visu iespējamo jau ir izdarījuši, zīmoli tāpat pamanās spert soli tālāk un pārsteigt mūs atkal un atkal no jauna. Bet kā šīs tehnoloģijas ietekmē automašīnas vadīšanu? Vai daudzās funkcijas, viedās sistēmas un elektroniskie asistenti patiešām palīdz, nevis traucē?

Kā perfektais kļūst vēl labāks

Vai zinājāt, ka pirmais auto ar skārienekrānu tika prezentēts jau 1986. gadā? Tas bija ierīkots modelī Buick Riviera, tiesa, tajā laikā šāds risinājums cilvēkus īpaši neiespaidoja. Tas galvenokārt skaidrojams ar faktu, ka sabiedrība līdz tam vēl nebija izaugusi, turpretī mūsdienās ir grūti iedomāties modernu automašīnu, kurā skārienekrāna nebūtu. Kā tas iespējams, ka nevienam nevajadzīga tehnoloģija šodien kļuvusi par nepieciešamību?

Daļēji šīs pārmaiņas varētu izskaidrot ar pieaugošo viedierīču popularitāti. Tās ir tehnoloģijas, kas mainījušas mūsu ikdienu, un šim vilnim līdzi plūduši arī auto ražotāji. Kad 1986. gadā Buick ieviesa skārienekrānu, līdzīgu ierīču nebija. Par iespēju displeju savienot ar kādu līdzīgu tehnoloģiju nevienam pat prātā tolaik nenāca. Patiesības labad gan jāpiebilst, ka Buick ekrāns nudien nebija praktisks. Tagad, kad viedtālrunis mūsu rokās atrodas biežāk nekā kabatā, līdzīgu funkcionalitāti mēs vēlamies arī citās lietās, piemēram, automašīnās, kas daudziem ir būtiska ikdienas sastāvdaļa.

Lai auto un viedtālruņa saskarni padarītu vēl efektīvāku, bieži tiek izmantotas lietotnes Apple CarPlay un Android Auto, kas multimediju ekrānu principā pārvērš par integrētu viedtālruni ar attiecīgām iespējām. Sākotnēji mobilos telefonus ar auto savienoja ar vadu, bet vēlāk jau arī bez tā. Vai var iet vēl tālāk?

Jā – var. Paskatīsimies, piemēram, uz Dienvidkorejas koncernu Hyundai. Tā atjauninātajam Tucson modelim tagad ir 8 collu skārienekrāns, kuru vienlaikus var savienot ar diviem viedtālruņiem. Bet vai kas tāds braucējiem vispār ir vajadzīgs?

"Daļa cilvēku par to noteikti būs ļoti pateicīga. Īpaši tie braucēji, kas izmanto divus telefonus – vienu darbam, otru personīgajām vajadzībām. Šobrīd viņiem nākas izvēlēties, kuru ierīci pieslēgt, lai gan tehnoloģijas potenciāls ir ievērojami plašāks. Cits piemērs: autovadītājs pieslēdz savu telefonu un nepieciešamības gadījumā var piezvanīt kādam, bet pasažieris pieslēdz savu un klausās mūziku vai saņem navigācijas norādījumus. Tas ir neliels, bet zināmai auditorijai patiešām noderīgs uzlabojums. Es pat teiktu, ka šai funkcijai vajadzētu kļūt par jaunu tirgus standartu," saka žurnāla Klubs auto apskatnieks un Latvijas Gada auto žūrijas tiesnesis Toms Timoško.

Lielāka autonomija nozīmē lielāku drošību

Vēl viena joma, kas pēdējā laikā piedzīvojusi ievērojamu progresu un cieši saistīta ar auto ikdienas lietošanu, ir drošība. Pasīvā drošība ir sasniegusi diezgan augstu līmeni, tāpēc nu autoražotāji arvien lielāku uzmanību pievērš aktīvajai, kas var novērst satiksmes negadījumus un padarīt braukšanu patīkamāku.

Piemēram, aktīvā joslas maiņa, avārijas novēršanas bremzēšana, aklās zonas uzraudzība un adaptīvā kruīza kontrole ir izstrādātas tieši tam, lai palīdzētu izvairīties no sarežģītām un bīstamām situācijām. Skeptiķi apgalvo, ka šādas sistēmas vājina autovadītāja koncentrēšanos un braukšanas prasmes, taču eksperti tam nepiekrīt.

“Man ļoti patīk braukt, taču ikdienišķi maršruti pa vieniem un tiem pašiem ceļiem mēdz būt apnicīgi, tāpēc es izmantoju adaptīvo kruīza kontroli un aktīvo joslas saglabāšanu. Tās reāli palīdz, ļauj tā kā atslābt. Protams, kad brauc ar mērķi gūt kaifu, šīs sistēmas var izslēgt, taču ikdienā gribas lieki nesaspringt,” stāsta Toms.

Un kā ar iespaidu uz autovadītāja koncentrēšanās spējām? “Es neuzskatu, ka šādas sistēmas tām dara ko sliktu. Drīzāk pat ļauj saglabāt spriestspēju un veikli reaģēt uz dažādām situācijām. To īpaši labi var novērtēt, ja garākā gabalā salīdzina automašīnu, kas aprīkota ar šīm sistēmām, un tādu, kam to nav. Varu teikt visai droši – ja vienā dienā šķērsojat, piemēram, Poliju, ar adaptīvo kruīza kontroli ceļā nogursiet mazāk un pēc vienmuļiem vairākiem simtiem kilometru galamērķī jutīsieties mundrāks,” saka Toms.

Taču ražotājiem joprojām nav miera, un viņi cenšas šādas sistēmas padarīt vēl efektīvākas. Piemēram, atjauninātajā Hyundai Tucson ir ne tikai iepriekšminētās tehnoloģijas, bet arī V2V (Vehicle to Vehicle jeb “No auto uz auto”) – tā ļauj automobiļiem savstarpēji sazināties un apmainīties ar datiem. Šādas sistēmas palēnām un pamazām, taču aizvien tuvina mūs autonomajai braukšanai. Bet vai tās var mainīt cilvēku?

“Šīs sistēmas galvenā priekšrocība ir tā, ka automašīnas zina, kā rīkosies citi spēkrati un konkrētajā situācijā reaģē vislabākajā veidā. Šāda tehnoloģija satiksmes negadījumu skaitu samazinātu līdz minimumam. Vismaz tā proponē teorija. Aktuāls gan paliek jautājums – vai ražotāji nākotnē izveidos kopēju datubāzi un kopēju standartu, lai šīs sistēmas darbotos patiesi efektīvi? Ja tā, tad autonomija jau būtu ar roku aizsniedzama,” prognozē Toms Timoško.

Lai gan šodien mēs dzīvojam pasaulē, kas ir sasniegusi augstāko tehnoloģisko punktu, rīt mēs spersim vēl vienu soli uz pilnību, kurai nav robežu. Lai panāktu vēl vairāk drošības, ražotāji pārsteigs mūs ar jaunām savienojamības iespējām, integrēs automašīnās arvien modernākas tehnoloģijas, datu apstrādes un apmaiņas iespējas. Tas visai droši ļauj prognozēt, ka tuvākajā nākotnē tieši šajās jomās gaidāmi patiesi lieli pārsteigumi.

Avots: Velocita.lv


Buržujs - 3838
Zemgales tūrisma gada balva

Zemgales tūrisma gada balva

Līdz 24.septembrim piesaki nominantus Zemgales tūrisma gada balvai 2024!

Zemgales Tūrisma asociācija

Rudens ekskursijas skolēniem 2024

Rudens ekskursijas skolēniem 2024

Iepazīsti novada plašo piedāvājumu–radošās meistarklases, degustācijas, aktīvās atpūtas izklaides, gan ceļojumu laikā!

Bauskas TIC

Likteņdārzā – koncertuzvedums “Likteņzīmes

Likteņdārzā – koncertuzvedums “Likteņzīmes

27.septembrī plkst.19.00 Likteņdārzā norisināsies literāri muzikālā cikla “Likteņzīmes” jau ceturtais koncertuzvedums

Zemgales Tūrisma asociācija

ORĶESTROMĪMA | Tukumā

ORĶESTROMĪMA | Tukumā

“Orķestromīma” ir jaunākiem skolēniem radīta atraktīva un dzirkstoša koncertizrāde, kas vedīs skatītājus cauri kino pasaulei

Tukuma TIC

Baltijas vīnogas 2024

Baltijas vīnogas 2024

Savas izaudzētās ogas izrādīs lielākie Latvijas, Lietuvas un Igaunijas vīnogu audzētāji. Visi interesenti laipni aicināti Bauskas pils pagalmā.

Bauskas TIC

VĀCIETIS. ZIEDONIS. JAKOVĻEVS

VĀCIETIS. ZIEDONIS. JAKOVĻEVS

15.septembrī pulksten 16:00 Tukuma pilsētas Kultūras namā izskanēs īpaša programma - "VĀCIETIS. ZIEDONIS. JAKOVĻEVS".

Tukuma TIC

Nurmuižas pils atdzimšana

Nurmuižas pils atdzimšana

Nurmuižas pils ir lielākais un senākais muižas komplekss Latvijā, kura teritorijā ir 33 ēkas un septiņi dažādi valsts nozīmes pieminekļi!

Nurmuižas pils

Raimonda Paula un Guntara Rača koncerts

Raimonda Paula un Guntara Rača koncerts

Īpaši ģimenēm un mūsu mazajiem skatītājiem 6.oktobrī pulksten 14:00 piedāvājam apmeklēt Raimonda Paula un Guntara Rača jauno dziesmu programmu Tukumā

Tukuma TIC

Vēsturnieka Andra Tomašūna lekcija Koknesē

Vēsturnieka Andra Tomašūna lekcija Koknesē

Lekcijas laikā izcilais vēsturnieks Andris Tomašūns atklās dažādas interesantas un, iespējams, nezināmas nianses par Kokneses vēsturi.

Aizkraukles novada TIC

Tēva diena | Džūkstes Pasaku muzejā

Tēva diena | Džūkstes Pasaku muzejā

Orientēšanās sacensības un radošās darbnīcas tēviem ar bērniem, kur nepieciešams tēva padoms, prasmes, iemaņas un gudrība.

Tukuma TIC

Ar klasi uz Pļaviņām!

Ar klasi uz Pļaviņām!

Skola - tā nav tikai mācīšanās skolas solā. Skola - tās ir neaizmirstamas, kopīgas atmiņas par aizraujošiem piedzīvojumiem!

Aizkraukles novada TIC

15. septembrī ainavu tūre Leigauņu purvā

15. septembrī ainavu tūre Leigauņu purvā

Piesakies un izbaudi skaistu rudens svētdienu ar savējiem noslēpumainajā Lubāna mitrājā!

Madonas TIC

Bauska Velo Rudens 2024

Bauska Velo Rudens 2024

Sajūtot rudens pirmās vēsmas, Velo Rudens ķeras pie darba un arī šogad piedāvās sportisku pasākumu Bauskā!

Bauskas TIC

"Leonardo da Vinči mašīnas" Motormuzejā

No 6. septembra Rīgas Motormuzejs piedāvā iespēju apmeklēt starptautisko ceļojošo izstādi "Leonardo da Vinči mašīnas”.

Motormuzejs

Rudens brīvdienu piedāvājums Madonas pusē

Rudens brīvdienu piedāvājums Madonas pusē

Izmantojiet šo rudeni, lai atklātu Madonas novada burvību kopā ar saviem mīļajiem un radītu kopīgas atmiņas!

Madonas TIC

KINO DIENA. Animācijas filma

KINO DIENA. Animācijas filma "STRAUME"

Šo KINO DIENAS sezonu sāksim īpaši - ar tikai 1 filmu 22.septembrī pulksten 16:00.

Tukuma TIC

Apceļo Tukuma puses pilis!

Apceļo Tukuma puses pilis!

No 1. jūnija līdz 26. oktobrim visā Latvijā norisinās akcija “Apceļo Latvijas pilis un muižas 2024”, kurā piedalās arī Durbes pils un Tukuma Pils tornis.

Tukuma TIC

Latvijas Orientēšanās nakts 2024

Latvijas Orientēšanās nakts 2024

Kandavā 2024. gada 20. septembrī norisināsies lielākais gada orientēšanās pasākums ikvienam sagatavotības līmenim – Latvijas Orientēšanās nakts 2024

Tukuma TIC

Esi izbraucis ar Abavline?

Esi izbraucis ar Abavline?

Zviedru Cepure ir atpūtas bāze gleznainajā Abavas senlejā. Abavline ir trosu nobrauciens 200 m garumā.

Tukuma TIC

Izrāde AIZKAVĒJUSIES MĪLA Tukumā

Izrāde AIZKAVĒJUSIES MĪLA Tukumā

15. septembrī pulksten 15:00 Tukuma pilsētas Kultūras nama mazajā zālē "Azote".

Tukuma TIC

BalticTravelnews.com
+371 26551169
info@travelnews.lv -