Daina Kantāne | 2024.09.22
Šovasar bijuši kritiski daudz smagi ceļu satiksmes negadījumi*, kā rezultātā sabiedrībā ir svarīgs jautājums – kāpēc tā notiek? Liela daļa autovadītāju un sabiedrība kopumā mēdz vainot ceļu kvalitāti, zīmju nepareizību, kā arī šoseju neesamību, salīdzinot Latviju ar citām Eiropas valstīm. Bet kas patiesībā ir lielākais ceļu satiksmes negadījumu iemesls? Viedokli pauž : Daina Kantāne, Autoindustrijas pārstāve, iepriekš auto nomas un pilna servisa autolīzinga uzņēmuma AVIS, Līzinga Departamenta vadītāja.
Statistikas dati liecina, ka lielākais ceļu satiksmes negadījumu samazinājums notika no 2019. līdz 2020. gadam, kas galvenokārt saistīts ar pandēmiju un tās sekām, tostarp mājsēdi*. Tomēr, analizējot nākamos gadus, negadījumu skaits pieaug un nemazinās. Kas tam ir galvenais iemesls?
Saulainaja Tunisija | Izlidošana 16.septembrī
EUR 572 | Atlantic Travel
SKDS vadītāja Arņa Kaktiņa prezentācija šī gada Ceļu nozares konferencē par iedzīvotāju uzvedību, vadot auto, un uzskatiem par satiksmes drošību** liecina, ka Latvijas iedzīvotāju tolerance pret pārkāpumiem, vadot automašīnu, ir ļoti liberāla. To apliecina 49% aptaujāto, kas atzinuši, ka nedaudz pārkāpt atļauto braukšanas ātrumu, kad ir jāsteidzas, ir pieņemami. Un statistiski šo vairāk apliecina gados jaunāki vīrieši.
Bieži negadījumu cēloņi tiek saistīti ar nesaprotamu satiksmes organizāciju vai ceļa zīmēm un neatbilstošu ceļa segumu. Šo apstiprina arī aptaujas dati: 94% aptaujāto ir saskārušies ar situācijām, kurās, viņuprāt, bijusi neizprotama satiksmes organizācija vai ceļa zīmes. Visbiežāk šādi domā rīdzinieki.
Interesanti, ka 49% no aptaujātajiem ir atzinuši, ka neveiksmes darbā ir ietekmējošākais faktors uzvedības ietekmē. Tieši tāpat ietekmējošs faktors ir neziņa par nākotni, personīgā vai ģimenes finansiālā situācija, kā arī sabiedrībā un sociālajos tīklos esošā agresija.
Papildus iepriekšminētajam 43% aptaujāto atzīst, ka ātrāka vai agresīvāka braukšana palīdz atbrīvoties no stresa. Autovadītāji arī atzīst distances neievērošanu, tīšu ātruma ierobežojumu pārkāpšanu naktī, sacensības ar citiem autovadītājiem un citu autovadītāju apdzīšanu dusmu dēļ. Šī uzvedība atspoguļo sabiedrības mentālo stāvokli, ko ietekmē dažādi faktori.
Var secināt, ka autovadītāju uzvedība uz ceļa ir mūsu sabiedrības mentālā stāvokļa atspulgs. Ja autovadītājs savā darba vietā jūtās nedroši un ja ģimenes finansiālais stāvoklis ir nestabils, tas ietekmē autovadītāja uzvedību un kultūru pie stūres. Var pieņemt, ka pēdējo gadu notikumi kopš pandēmijas, mājsēdes, neziņas par nākotni, ekonomiskās krīzes, energokrīzes, Ukrainas kara situācija ir radījusi pārāk lielu nedrošību sabiedrībā, kas automātiski ietekmē katra sabiedrības dalībnieka mentālo stāvokli. Īstermiņā šādas situācijas ir saprotamas, tomēr ilglaicīgi tas rada visas sabiedrības neiecietību un degradāciju. Mentālā veselība ir svarīgs sabiedrības attīstības rādītājs, un Latvijā šobrīd nav aktuālu pētījumu par šo tēmu, tāpēc trūkst risinājumu un ieteikumu.
Latvijas valsts veselības profilā 2023, ko pēc katras valsts sniegtajiem datiem apkopo OECD, pēdējie pieejamie mentālās veselības oficiālie dati ir par 2019. gadu. Tajos konstatēts, ka 8,4% Latvijas iedzīvotāju ir konstatēta depresija, kas pārsniedz Eiropas Savienības vidējo rādītāju 7,4%***. Ir veiktas dažādas privātas aptaujas vai pētījumi, taču šie dati nav oficiāli un pilnībā interpretējami. Ņemot vērā, ka pēdējos gados gan pasaulē, gan Latvijā daudz tiek runāts par mentālās veselības nozīmīgumu cilvēces labbūtībā, būtu svarīgi sekot līdzi sabiedrības vispārējam veselības stāvoklim, lai spētu attiecīgi reaģēt nepieciešamības situācijās.
Jāatzīst, ka ceļu satiksmes drošība ir daudzslāņains jautājums, kas prasa visaptverošu pieeju tās apskatē un analīzē. Lai uzlabotu situāciju, jāņem vērā dažādu iesaistīto pušu atbildības un jāizstrādā kopējas stratēģijas.
1. Atbildības sadalījums
1.1. Ceļu uzturētāja un/vai apsaimniekotāja atbildības
• Infrastruktūras kvalitāte: nodrošināt ceļu uzturēšanu, savlaicīgu segumu uzlabošanu un regulāru pārbaudi. Īpaša uzmanība būtu jāpievērš ceļu posmiem ar augstu negadījumu skaitu.
• Ceļa zīmes un ceļa marķējumi: regulāri jāpārliecinās, ka ceļa zīmes ir redzamas, saprotamas un korekti novietotas. Var veikt papildu autovadītāju aptaujas par izpratnes līmeni un nepieciešamības gadījumā jāveic izmaiņas ceļu satiksmes organizācijā.
• Satiksmes infrastruktūras uzlabošana: plānot un attīstīt mūsdienīgu satiksmes infrastruktūru, drošus krustojumus, gājēju pārejas un veloceliņus.
1.2. Autovadītāju atbildības
• Atbildīga braukšana: ievērot ceļu satiksmes noteikumus, īpaši ātruma ierobežojumus. Apzināties, ka autovadītāja uzvedība tiešā veidā ietekmē satiksmes drošību.
• Mentālā veselība: atzīt un risināt personīgos mentālās veselības jautājumus, kas var ietekmēt braukšanas uzvedību.
• Kultūras veidošana: autovadītāji kopā ir tie, kas veido Latvijas satiksmes kultūru, līdz ar to jāapzinās savas spējas un reakcijas iespējamos rezultātus.
2. Izglītošana un sabiedrības informēšana
• Izglītojošas kampaņas: organizēt kampaņas, lai izglītotu sabiedrību par drošu braukšanu, stresa pārvaldību un mentālās veselības ietekmi uz braukšanu, kā arī kampaņas par dramatiskajām vienaldzības sekām agresīvi vai nevērīgi vadot automašīnu.
• Skolu programmas: ieviest satiksmes drošības mācības skolās, lai jaunieši jau no mazotnes apzinātos drošas braukšanas nozīmi.
• Noteikumi autoskolās: veikt papildu nosacījumus autoskolām teorētiskajā un/vai praktiskajā sadaļā ar reālo seku imitāciju negadījumu situācijās, pēc iespējas izglītojot topošos auto šoferus par potenciālajiem riskiem.
3. Policijas un kontroles institūciju loma
• Pastiprināta situācijas kontrole: izanalizēt autovadītāju kontroles mehānismu iespējas, īpaši vietās ar augstu negadījumu skaitu. Izmantojot radaru un video novērošanas sistēmas ātruma un pārkāpumu analizēšanai un ierobežošanai.
4. Mentālās veselības nozīme
• Psiholoģiskā palīdzība: nodrošināt pieejamus mentālās veselības pakalpojumus, kas palīdzētu cilvēkiem pārvaldīt stresu un citas emocijas, kas var ietekmēt viņu braukšanas uzvedību.
5. Statistikas un pētījumu nozīme
• Regulāri pētījumi: regulāri veikt pētījumus vai aptaujas sabiedrības mentālā stāvokļa apzināšanai un attiecīgi veikt nepieciešamos uzlabojumus sabiedrības un valstiskā līmenī. Veikt regulārus ceļu satiksmes drošības pētījumus un datu analītiku, lai iegūtu aktuālus datus un izstrādātu efektīvas politikas.
• Datu analīze: analizēt negadījumu datus, lai identificētu problemātiskās jomas un izstrādātu mērķtiecīgus risinājumus.
• Lai izmainītu kopējo valsts statistiku, nepietiek tikai ar vienas sadaļas attīstību un kontroli, tas ir vairāku sabiedrības daļu kopums, kas sniegs rezultātus, darbojoties vienoti un attiecīgi uzņemoties savstarpējās atbildības.
Rakstā izmantotās atsauces:
* https://www.csdd.lv/celu-satiksmes-negadijumi/ikmenesa-dati CSDD dati
**https://www.facebook.com/LVCELI/videos/316938534748429 Ceļu nozares konference 2024
***https://health.ec.europa.eu/document/download/58c01867-3b1c-4492-9f63-87e31f6fc389_en?filename=2023_chp_lv_latvian.pdf Valsts veselības profils 2023/ OECD/European Observatory on Health Systems and Policies (2023), Latvija: Valsts veselības profils 2023 , State of Health in the EU, OECD Publishing, Paris/European Observatory on Health Systems and Policies, Brussels.
Orientēšanās Klubs “Alūksne” 2025. gada sezonā piedāvā aizraujošu HORIZONTA KAUSU. Tas sastāvēs no 6 aizraujošiem posmiem- vienu reizi mēnesī.
Alūksnes TIC
Viens no Bānīša zemes gaidītākajiem pasākumiem sporta cienītājiem ir Bānīša kauss jeb Apsteidz tvaiku 2025, kas šogad norisināsies 3. maijā.
Alūksnes TIC
Veic rezervāciju, rakstot uz reservations@bellevue.lv Piedāvājums spēkā no 01.04.2025 līdz 30.09.2025
EUR 150 | Bellevue Park Hotel Riga
Darba dienu piedāvājumi pāriem un ģimenēm // Baltic Beach Hotel & SPA // līdz 30.05.
EUR 180 | Estravel Latvia
1 nakts 2 personām standarta numurā, brokastis, SPA atpūtas programma
EUR 250 | Estravel Latvia
Tava iespēja izkustināt tehniku un sevi pirms sezonas starta! Musa Raceland – ātra, dinamiska, perfekta testiem.
Bauskas TIC
Idejas pavasara brīvdienu maršrutam - norises un īpašie piedāvājumi tūrisma uzņēmumos un apskates vietās Balvu novadā no 18.aprīļa līdz pat 5.maijam.
Balvu TIC
vienotības un patriotisma apliecinājums – mūsu iespēja kopā ar paceltiem Latvijas karogiem parādīt lepnumu par savu valsti un valodu!
Tukuma TIC
Dzeja, mūzika un izsmalcināts vīns – viss vienā maģiskā vakarā Jaunpils pils iekšpagalmā!
Tukuma TIC
Laiku kopā ģimenēm ar bērniem var baudīt vairāk kā 17 apskates objektos, kur iespējams ir itin viss!
Bauskas TIC
Pavasaris atnes ne tikai siltākus laikapstākļus, bet arī daudzveidīgus un aizraujošus kultūras pasākumus Tukuma novadā.
Tukuma TIC
Aicinām šogad ieplānot 26. un 27. jūliju, lai apmeklētu "Mājas kafejnīcu dienas 2025" Preiļu novadā
Preiļu novada TIC
24. maijā no Madonas "Smeceres sila" startē klasiskais autofotoorientēšanās rallijs, braucienā iepazīstot pilis, muižas, dabu un vietējos mājražotājus.
EUR 35 | Madonas TIC
Mazajā Mežotnes pilī 25. aprīlī ar īpašu koncertu viesosies Māra Briežkalna kvintets kopā ar vairākiem neparastiem viesiem.
Bauskas TIC
Tukuma pusē vietu, kurp doties pārgājienos dabā, ir daudz. Atliek vien izvēlēties sev sirdij tīkamāko.
Tukuma TIC
Andris Bulis par "Grabuli": "Mēs esam divi lieliski aktieri. Gints - lielisks, Es - otrs. "
Tukuma TIC
Tukuma novads aicina pavadīt Lieldienas kopā – ģimeniski, radoši un jautri. Aktivitātes katrai gaumei un vecumam.
Tukuma TIC
Bagāta programma ar tradicionālām svētku izdarībām - radošās darbnīcas, trušu māja un kazlēni, Cilpošanas spēle, rotaļas, muzikāli izklaidējošā programma.
Tukuma TIC
Piektdien, 2. maijā Alūksnes ezerā notiks laivošanas pasākums ģimenēm un draugiem “Trīs “A” Alūksnes ezerā” ar devīzi “AIRĒ – ATKLĀJ – APCEĻO!”.
Alūksnes TIC
Skolēnu iemīļotākās dienas gadā ir tās, kurās klase dodas izbraukumā. Gaidīsim pavasara piedzīvojumā maršrutā Madona – Cesvaine!
Madonas TIC