Kristiāna Deksne | 2024.09.03
Pēdējās divas desmitgades ir atnesušas ievērojamas pārmaiņas ne tikai Latvijas ekonomikā, bet arī mūsu ikdienas dzīves paradumos. Latvijas sabiedrībā būtiski mainījušies atpūtas un brīvā laika pavadīšanas ieradumi, tehnoloģijas kļuvušas par neatņemamu ikdienas sastāvdaļu, un vairāk plānojam uz priekšu, pievēršot lielāku uzmanību finanšu uzkrājumiem un iepirkšanās plānošanai. Šīs un citas pārmaiņas atspoguļo Brand Capital pētījuma dati, kas sniedz ieskatu vidējā latvieša ikdienas paradumu pārmaiņās no 2004. līdz pat 2024. gadam.
Wit Consulting stratēģiskais direktors Rihards Ginters: “Brand Capital pētījums sniedz unikālu ieskatu sabiedrības attīstībā un vērtību maiņā pēdējo divu desmitgažu laikā. Šāda ilgtermiņa perspektīva ir būtiska, jo tā palīdz zīmoliem izprast, kā mainās cilvēku prioritātes un dzīvesveids, kā arī atklāj jaunas tendences, kas var ietekmēt nākotnes tirgu un patērētāju uzvedību. Sekojot šīm izmaiņām, tirgus dalībniekiem ir iespēja labāk pielāgot un attīstīt savas mārketinga stratēģijas tā, lai tās atbilstu mūsdienu patērētāju vajadzībām un vēlmēm.”

Kopumā mūsdienās apzinātas ap 70 jūgendstilam piederīgu ēku, lielākā daļa no tām būvētas atturīgā un lakoniskā manierē, kas harmoniski iekļaujas pilsētvidē.
Liepājas reģiona TIB
Būtiski mainījies priekštats par atpūtu
Salīdzinot datus, ievērojami pieaugusi mūsu vēlme ceļot – ja 2004. gadā tikai 24,9% iedzīvotāju atzina, ka ceļo uz citām valstīm, tad šobrīd (2024. gadā) šis skaitlis ir pieaudzis līdz 64,7% sabiedrības. Turklāt jāatzīmē, ka šobrīd respondenti norāda, ka daudz biežāk ceļo atpūtas nolūkos, nevis tikai darba vajadzībām, kā tas bija iepriekš. Vienlaikus aptaujātie norādījuši, ka mūsdienās ir vairāk brīvā laika, kas ļauj pilnvērtīgāk pievērsties gan sev, gan saviem tuvajiem, biežāk apmeklējot, piemēram, kino, muzejus vai koncertus.
Kontekstā ar brīvā laika nodarbēm respondentu atbildes ļauj secināt, ka pieaug arī sabiedrības iesaistīšanās sportiskās aktivitātēs. Proti, ja 2004. gadā vien 22,8% aptaujāto norādīja, ka apmeklē sporta klubus vai baseinus, tad 2024. gadā šis skaitlis ir teju dubultojies, sasniedzot 41,5%. Tas liecina par pieaugošu apziņu par veselīga dzīvesveida nozīmi un vēlmi uzturēt sevi labā fiziskā formā.
Tehnoloģiju ietekme uz ikdienu
Brand Capital ikgadējie pētījumi norāda uz ievērojamu tehnoloģiju lomas pieaugumu mūsu ikdienā. Ja 2004. gadā teju 40% iedzīvotāju atzina, ka viņiem nav skaidrības, kas ir internets un kā tas var palīdzēt, tad 2024. gadā jau 40% respondentu ir izmantojuši intenetā pieejamos mākslīgā intelekta rīkus, piemēram, ChatGPT, Midjourney vai DALL·E. Papildus tam, lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju, jeb teju 90%, veic savus ikdienas pirkumus internetā, kas norāda uz tehnoloģiju un interneta neatņemamo lomu mūsdienu sabiedrības ikdienā un izdzīvošanas nosacījumos.
Turklāt sabiedrības uzticība digitālajiem risinājumiem kopumā ir būtiski pieaugusi. Kamēr 2004. gadā 68,5% respondentu uzskatīja internetbankas par pārāk riskantām, 2024. gadā 76,2% aptaujāto piekrīt, ka biometriskā autentifikācija padara autentifikācijas procesu drošāku un vienkāršāku. Šis uzticības pieaugums vēl vairāk apstiprina, ka tehnoloģijas un internets ir kļuvuši par neatņemamu mūsu sabiedrības dzīves sastāvdaļu, nodrošinot ne tikai ērtību, bet arī drošību ikdienas darījumos.
Plānošanas un drošības prioritātes
Pētījuma rezultāti liecina arī par pieaugošu plānošanas nozīmīgumu mūsu ikdienā. Kamēr 2004. gadā tikai 43% iedzīvotāju pirms iepirkšanās sastādīja sarakstu, 2024. gadā šis skaitlis ir pieaudzis līdz 62%. Tāpat arvien vairāk cilvēku uzkrāj finanšu līdzekļus nākotnes drošībai. 2024. gadā 48% respondentu atzina, ka viņiem ir uzkrāts finanšu drošības spilvens. Salīdzinājumam, 2004. gadā 74% atzina, ka viņiem nepadodas taupīt naudu.
Jau vēstīts, ka pagājušajā nedēļā, balstoties uz Brand Capital šī gada pētījuma datiem, tika izziņoti Latvijas zīmolu topa 2024. gada finālisti. Par vietām kādā no septiņām kategorijām šogad Latvijā sacentās kopumā 363 zīmoli, bet finālā ierindojās 35. Savukārt visas Baltijas 2024. gada laureāti tiks noskaidroti jau 20. septembrī, Baltijā jaudīgākā mārketinga nozares pasākuma – Baltic Brand Forum – laikā.
Svarīgi uzsvērt, ka vērienīgā Baltic Brand Forum kvalitatīva realizācija nebūtu iespējama bez atbalstītājiem, tāpēc paldies Baltic Brand Forum 2024 Lieldraugam tehnoloģiju uzņēmumam BALCIA, sadarbības partneriem ECO Baltia, Latvijas Zaļais punkts, Volkswagen, airBaltic, Rimi, RITA (Rīgas investīciju un tūrisma aģentūra), LIAA (Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra), Welltons Hotels, Rixwell, Printful, Food Union, Spice, Mītava, McDonald’s, Nords Porter, Element Digital, Sons & Daughters, Trickster, TULI, LIMA, LRA, kā arī mediju partneriem TV3 Group, Delfi, IR Nauda, JCDecaux, DScreens, BOBE, Mediāna, EHR.


Jūsu ērtībai, esam apkopojuši galveno apskates darba laiku Ziemassvētku un Jaunā gada svētku brīvdienās!
Bauskas TIC

Atklāj mierpilnu atpūtu Bauskā - daba, klusums un harmonija ķermenim un prātam, kur ikdienas steiga paliek aiz muguras.
Bauskas TIC

Jaungada vakars Harper Woolf | 31.12. 8 kārtu vakariņas. Laiki: 17:00–20:00 & 21:00–01:00. Cena €135. Vīnu saskaņojums €85/€125. Bārs ar DJ līdz 03:00.
EUR 135 | Harper Woolf

Arī šogad svētkos Ventspils zinātnes centra VIZIUM terase pārtaps par Brīnumaino mežu, radot īpašu noskaņu, kur ikviens varēs rast Ziemassvētku noskaņu.
Ventspils TIC

Izstāde "Kamols / Komuļs" apvieno 73 Latgales autorus, atklājot radošumu, krāsas un sajūtas.
Rēzeknes pilsētas TIC

Ir apkopots Ventspils dāvanu karšu piedāvājums ar daudzveidīgām un iedvesmojošām atpūtas, izklaides, veselības, kultūras iespējām un aizraujošiem piedzīvojumiem
Ventspils TIC

Jaunpils pils atdzīvosies pasakainā karnevālā, kur senatnes mūri piepildīsies ar krāsām, mūziku un noslēpumiem.
Tukuma TIC

31. decembrī aicinām sagaidīt Jauno gadu Ventspils Lielajā laukumā!
Ventspils TIC

Vakara vadītājs un DJ Reinis Ruska, dzīva mūzika Toms Auza, izklaides bērniem, bagātīgas vakariņas un vēl...!
EUR 125 | Hercogs Mārupe

Paulas Mihailovas solokoncerts Tumes kultūras namā sola kļūt par emocionāli bagātu muzikālo ceļojumu.
Tukuma TIC

2026.gada 28.februārī OC “Ventspils” norisināsies krāšņa un svinīga Latvijas mūzikas ierakstu gada balvas “Zelta mikrofons” 30 gadu jubilejas ceremonija.
Ventspils TIC

Rēzekniešiem piemīt unikāla spēja smelties iedvesmu no pasaules tendencēm, piešķirt tām “odziņu”, padarīt tās unikālas.Atklājiet vietējās garšas Rēzeknē!
Rēzeknes pilsētas TIC
.jpg)
Muzikāli izklaidējošā gadumijas šovā SAPNIS VECGADA NAKTĪ priecēs lieliska aktieru un dziedātāju komanda! Tiekamies!
Ventspils TIC

Ziemā bez steigas iepazīsti mākslu, arhitektūru un vēsturi! Ja vēlies izbaudīt kultūras bagātības mierīgā un nesteidzīgā gaisotnē, Bauskas novads ir īstā vieta.
Bauskas TIC

Norises un īpašie piedāvājumi tūrisma uzņēmumos un kultūrvietās no 20.decembra līdz pat 4.janvārim. Lai brīvdienu ceļi ved uz Balvu novadu, Ziemeļlatgali!
Balvu TIC

Iepazīsties ar lielākajiem Ziemassvētku pasākumiem Ventspilī!
Ventspils TIC