Kristiāna Deksne | 2024.09.03
Pēdējās divas desmitgades ir atnesušas ievērojamas pārmaiņas ne tikai Latvijas ekonomikā, bet arī mūsu ikdienas dzīves paradumos. Latvijas sabiedrībā būtiski mainījušies atpūtas un brīvā laika pavadīšanas ieradumi, tehnoloģijas kļuvušas par neatņemamu ikdienas sastāvdaļu, un vairāk plānojam uz priekšu, pievēršot lielāku uzmanību finanšu uzkrājumiem un iepirkšanās plānošanai. Šīs un citas pārmaiņas atspoguļo Brand Capital pētījuma dati, kas sniedz ieskatu vidējā latvieša ikdienas paradumu pārmaiņās no 2004. līdz pat 2024. gadam.
Wit Consulting stratēģiskais direktors Rihards Ginters: “Brand Capital pētījums sniedz unikālu ieskatu sabiedrības attīstībā un vērtību maiņā pēdējo divu desmitgažu laikā. Šāda ilgtermiņa perspektīva ir būtiska, jo tā palīdz zīmoliem izprast, kā mainās cilvēku prioritātes un dzīvesveids, kā arī atklāj jaunas tendences, kas var ietekmēt nākotnes tirgu un patērētāju uzvedību. Sekojot šīm izmaiņām, tirgus dalībniekiem ir iespēja labāk pielāgot un attīstīt savas mārketinga stratēģijas tā, lai tās atbilstu mūsdienu patērētāju vajadzībām un vēlmēm.”
Laiks doties uz outlet ciematu - neatkarīgi no tā, vai lūkojies pēc perfektām kurpēm vai ideālas vasaras kleitas.
ViaJurmala
Būtiski mainījies priekštats par atpūtu
Salīdzinot datus, ievērojami pieaugusi mūsu vēlme ceļot – ja 2004. gadā tikai 24,9% iedzīvotāju atzina, ka ceļo uz citām valstīm, tad šobrīd (2024. gadā) šis skaitlis ir pieaudzis līdz 64,7% sabiedrības. Turklāt jāatzīmē, ka šobrīd respondenti norāda, ka daudz biežāk ceļo atpūtas nolūkos, nevis tikai darba vajadzībām, kā tas bija iepriekš. Vienlaikus aptaujātie norādījuši, ka mūsdienās ir vairāk brīvā laika, kas ļauj pilnvērtīgāk pievērsties gan sev, gan saviem tuvajiem, biežāk apmeklējot, piemēram, kino, muzejus vai koncertus.
Kontekstā ar brīvā laika nodarbēm respondentu atbildes ļauj secināt, ka pieaug arī sabiedrības iesaistīšanās sportiskās aktivitātēs. Proti, ja 2004. gadā vien 22,8% aptaujāto norādīja, ka apmeklē sporta klubus vai baseinus, tad 2024. gadā šis skaitlis ir teju dubultojies, sasniedzot 41,5%. Tas liecina par pieaugošu apziņu par veselīga dzīvesveida nozīmi un vēlmi uzturēt sevi labā fiziskā formā.
Tehnoloģiju ietekme uz ikdienu
Brand Capital ikgadējie pētījumi norāda uz ievērojamu tehnoloģiju lomas pieaugumu mūsu ikdienā. Ja 2004. gadā teju 40% iedzīvotāju atzina, ka viņiem nav skaidrības, kas ir internets un kā tas var palīdzēt, tad 2024. gadā jau 40% respondentu ir izmantojuši intenetā pieejamos mākslīgā intelekta rīkus, piemēram, ChatGPT, Midjourney vai DALL·E. Papildus tam, lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju, jeb teju 90%, veic savus ikdienas pirkumus internetā, kas norāda uz tehnoloģiju un interneta neatņemamo lomu mūsdienu sabiedrības ikdienā un izdzīvošanas nosacījumos.
Turklāt sabiedrības uzticība digitālajiem risinājumiem kopumā ir būtiski pieaugusi. Kamēr 2004. gadā 68,5% respondentu uzskatīja internetbankas par pārāk riskantām, 2024. gadā 76,2% aptaujāto piekrīt, ka biometriskā autentifikācija padara autentifikācijas procesu drošāku un vienkāršāku. Šis uzticības pieaugums vēl vairāk apstiprina, ka tehnoloģijas un internets ir kļuvuši par neatņemamu mūsu sabiedrības dzīves sastāvdaļu, nodrošinot ne tikai ērtību, bet arī drošību ikdienas darījumos.
Plānošanas un drošības prioritātes
Pētījuma rezultāti liecina arī par pieaugošu plānošanas nozīmīgumu mūsu ikdienā. Kamēr 2004. gadā tikai 43% iedzīvotāju pirms iepirkšanās sastādīja sarakstu, 2024. gadā šis skaitlis ir pieaudzis līdz 62%. Tāpat arvien vairāk cilvēku uzkrāj finanšu līdzekļus nākotnes drošībai. 2024. gadā 48% respondentu atzina, ka viņiem ir uzkrāts finanšu drošības spilvens. Salīdzinājumam, 2004. gadā 74% atzina, ka viņiem nepadodas taupīt naudu.
Jau vēstīts, ka pagājušajā nedēļā, balstoties uz Brand Capital šī gada pētījuma datiem, tika izziņoti Latvijas zīmolu topa 2024. gada finālisti. Par vietām kādā no septiņām kategorijām šogad Latvijā sacentās kopumā 363 zīmoli, bet finālā ierindojās 35. Savukārt visas Baltijas 2024. gada laureāti tiks noskaidroti jau 20. septembrī, Baltijā jaudīgākā mārketinga nozares pasākuma – Baltic Brand Forum – laikā.
Svarīgi uzsvērt, ka vērienīgā Baltic Brand Forum kvalitatīva realizācija nebūtu iespējama bez atbalstītājiem, tāpēc paldies Baltic Brand Forum 2024 Lieldraugam tehnoloģiju uzņēmumam BALCIA, sadarbības partneriem ECO Baltia, Latvijas Zaļais punkts, Volkswagen, airBaltic, Rimi, RITA (Rīgas investīciju un tūrisma aģentūra), LIAA (Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra), Welltons Hotels, Rixwell, Printful, Food Union, Spice, Mītava, McDonald’s, Nords Porter, Element Digital, Sons & Daughters, Trickster, TULI, LIMA, LRA, kā arī mediju partneriem TV3 Group, Delfi, IR Nauda, JCDecaux, DScreens, BOBE, Mediāna, EHR.
Romju pojenēs - diena ziedu krāšņumā ar dzeju, mūziku un smaržām. Sarunas ar peoniju audzētājiem, radošā darbnīca “Mana sapņu peonija”, vakarā koncerts.
Tukuma TIC
Šogad Preiļu novadu akcijā pārstāvēs 5 dalībnieki - Raiņa muzejs "Jasmuiža", Preiļu vēstures un lietišķās mākslas muzejs, Vārkavas novadpētniecības muzejs u.c.
Preiļu novada TIC
Preiļu muižas komplekss un parks– lielākais pilsētvides ainavu parks Latvijā, kurš apbur ne vien ar savu romantisko veidolu, bet arī arhitektūras pērlēm.
Preiļu novada TIC
Šogad Latvijas skolas somas programmas ietvaros Preiļu novadā pieejami 19 dažādi izzinoši un aizraujoši piedāvājumi!
Preiļu novada TIC
Pastaru vējdzirnavas ir vienīgās Latvijā rekonstruētās holandiešu tipa dzirnavas ar grozāmo vējtveres mehānismu.
Preiļu novada TIC
Divu dienu garumā – 14. un 15. jūnijā – Bauskas pilī norisināsies Viduslaiku svētki, kuros būs iespējams izjust īstu viduslaiku atmosfēru.
Bauskas TIC
Salmeja ezera skatu tornis pavasarī vilina apmeklētājus ar elpu aizraujošu ainavu un dabas plaukstošo skaistumu.
Preiļu novada TIC
Plāno laulību ceremoniju, meklē oriģinālas aktivitātes viesiem vai ideālu vietu kāzu fotosesijai - ieskaties!
Zemgales Tūrisma asociācija
Visas dienas garumā svētku programmas centrā būs deja – no viduslaikiem līdz mūsdienām, īpaši izceļot dejas, kas bija populāras 18. gadsimtā.
Bauskas TIC
Izbaudi siltās dienas pastaigājoties Preiļu muižas kompleksa un parka plašajā teritorijā. Viss zied un zaļo!
Preiļu novada TIC
21.jūnijā Balvu novada Lazdukalna lidlaukā notiks Mūzikas un auto enerģijas festivāls "Automuzons".
Balvu TIC
Atklāj garšu ceļojumu, kas sakņojas Latgalē un tiecas uz zvaigznēm! Šeit katrs ēdiens ir stāsts, kas dzimis no tradīcijas, mīlestības pret vietējo.
Rēzeknes pilsētas TIC
Abavas senlejas dabas parkā, sprigani un lecīgi kopā izbaudītu šī gada visgarāko dienu, bet novakarē kopīgu veiktu Uguns aizdegšanas rituālu.
Tukuma TIC
Bauskas novads piedāvā plašu izvēli – no jaukām kafejnīcām līdz mājīgiem restorāniem ar āra terasēm.
Bauskas TIC
Popularitāti gūst laivošana pa Bauskas novada upēm kā Mēmele, Mūsa un Lielupe, arī atsevišķi Iecavas, Īslīces un Misas upes posmi
Bauskas TIC
Pelēču ezera purva dabas izziņas taka pavasarī aicina apmeklētājus iepazīt unikālu purva ainavu un daudzveidīgu augu un dzīvnieku pasauli.
Preiļu novada TIC
Šogad “Peoniju ziedu parāde” būs īsti svētki!Atzīmējot 50 gadu jubileju, arborētums katru JŪNIJA sestdienu un svētdienu viesus iepriecinās ar koncertiem.
Madonas TIC
Mūzika, meditācija un vasaras noskaņa 15. jūnijā pl. 12.00 Jaunmoku pils aicina uz īpašu dienu, kurā savijas daba, gongu meditācija un Kārļa Kazāka mūzika!
Jaunmoku pils
Vairāk nekā 220 koka skulptūras, kas attēlo Bībeles tēlus un ainas, harmoniski iekļaujas apmēram 20 hektāru plašā ainavā kopā ar dārziem un mākslīgajiem dīķiem.
Preiļu novada TIC
21.jūnijā 21:00 Saulgriežu ielīgošana tradicionālajā pasākumā “π-dzīdam” Upītē, Balvu novadā.
Balvu TIC