Nataļja Sujunšalijeva | 2024.12.09
Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA (Doma laukumā 6, Rīgā) tuvojas noslēgumam izstāde “España Blanca y Negra: Spānijas vīzija no Fortuni līdz Pikaso”, piedāvājot brīnišķīgu 19.–20. gadsimta mijas spāņu mākslas izlasi.
Izstāde tapusi sadarbībā ar Kadriorgas Mākslas muzeju Igaunijā un neatkarīgo kuratoru no Spānijas Karlosu Alonso Peresu-Fahardo (Carlos Alonso Pérez-Fajardo). Krāšņā ekspozīcija, kurai atlasīti darbi no 15 Spānijas muzejiem un privātkolekcijām – gleznas, akvareļi, zīmējumi un objekti – atklāj periodu Spānijas mākslā, kad, valstij modernizējoties, saskarās divi pretēji viedokļi: ideja par plaukstošo “balto” Spāniju un ideja par skarbo “melno” Spāniju, kas sakņojās kultūras mantojuma dziļākajos slāņos. Starp šiem diviem pretmetiem 19.–20. gadsimtu mijā uzplauka katalāņu modernisma glezniecība, apvienojot “baltās” Spānijas krāsām piesātināto gleznainību un “melnās” Spānijas intelektualitāti. Izstāde iepriekš viesojusies Kadriorgas Mākslas muzejā Tallinā, bet Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA (MMRB) tā papildināta ar pētījumu par triju Latvijas mākslinieku – Gustava Šķiltera, Kārļa Brencēna un Jāzepa Grosvalda – saiknēm ar Spānijas māksliniekiem 20. gadsimta sākumā.
No 8. janvāra pasažieri, kuri e-biļešu iegādei un lietošanai neizmanto vai nevēlas izmantot viedierīci.
Liepājas reģiona TIB
Ekspozīcija veido savveida vēsturiski māksliniecisko Spānijas “portretu”, kas pakāpeniski atklājas skatītājam tēmu, sižetu, tēlu, žanru, stilistisko virzienu un autoru rokrakstu dažādībā. Romantisma un reālisma tradīcijās tvertās spāņu dzīves ainas, pilsētainavas un portreti, saulainas ainavas, ekspresīvā manierē risinātās kompozīcijas, kas ieskicē tālāko ceļu uz modernisma eksperimentiem, – tas viss palīdz dziļāk izjust Spānijas raksturu, ko savā daiļradē iemieso tādi ievērojami gleznotāji kā Mariano Fortuni, Martins Riko, Euhenio Lukass Velaskess, Hoakins Sorolja, Ignasio Suloaga, Dario de Regojoss, Hosē Gutjerress Solana, Ramons Kasass, Santjago Rusinjols, Ermenehildo Anglada Kamarasa, Isidre Noneljs, Hoakims Mirs, Pablo Pikaso un citi meistari.
“Izstādes kopējā emocionālā satura skala svārstās no idilliskiem ziedošiem dārziem, kā Hoakima Mira sienas gleznojuma daļa no mākslinieka mājas (1904) un Santjago Rusinjola “Aranhuesas dārzs. Rotonda II” (1907), līdz dramatiskiem trūkumcietēju stāviem Isidres Nonelja darbos “Kastaņu pārdevēja” (1897–1900) un “Jauna romu sieviete” (1903). Izstādes kopējo izglītojošo nozīmi papildina iespēja gremdēties tipiskās 19. un 20. gadsimta mijas mākslas noskaņās, kas jaunākajā Latvijas mākslas vēsturē saistās ar neoromantisma terminu. Tajā saplūst impresionistiski dabas tvērumi ar postimpresionistisku dekoratīvismu un formas efektiem, ieskaitot jūgendiski viļņotu līniju, bet spāniskie motīvi piešķir unikālu vietējo specifiku,” vērtē mākslas zinātniece Dr. art. Stella Pelše recenzijā laikrakstā “Kultūras Diena” (07.10.2024.).
Projekts izpelnījās lielu skatītāju atzinību, saņemot daudz pozitīvu atsauksmju no sociālo tīklu lietotājiem:
• “Apmeklēju izstādi oktobrī, un tā mani ļoti aizkustināja.” (Vita, Instagram)
• “Lielisku gleznotāju darbi!” (Līva, Instagram)
• “Izstāde, kurā pazust pašam, iegrimt detaļās un atrast krāsas šai pelēkajā laikā.” (Austra, Instagram)
• “Spānijas noskaņas, vēršu cīņas un krāsas.” (Dace, Instagram)
• “19. gadsimta spāņu glezniecība, īpaši impresionisms un reālisms, tver dienvidu saules siltumu un gaismu, uzsverot Spānijas dzīvīgumu.” (Anna, Instagram)
• “Ļoti vērtīga Spānijas glezniecības izstāde.” (Irina, Instagram)
• “Milzīgs paldies Jums, ka ir iespēja redzēt šo fantastisko mākslas darbu izstādi!” (Ilze, Facebook)
• “Paldies veidotājiem, brīnišķīga izstāde.” (Marita, Facebook)
Projekta vadītāja Vita Birzaka saka: “Pēc pavisam īsa brīža īpaši Tallinai un Rīgai veidotā izstāde atgriezīsies Spānijas muzejos un privātkolekcijās. Tas bija vēstures izziņas un glezniecības baudījuma process trīs mēnešu garumā, kurš mudināja apšaubīt mūsu tik mīļos stereotipus par kādu kultūru, piedalīties sarunās, izmēģināt flamenko soļus, iezīmēt Latvijas mākslinieku lomu tā laika Eiropas mākslas kontekstā. Bet galvenais – veidot kontaktus ar kolēģiem no Karalienes Sofijas Nacionālā mākslas muzeja, Madrides Vēstures muzeja, Katalonijas Nacionālā mākslas muzeja, Bilbao Mākslas muzeja un daudziem citiem.”
Paralēli ekskursijām izstādē norisinājās plaša izglītības pasākumu programma, kas ļāva iepazīt ne tikai pašu ekspozīciju, bet arī Spānijas kultūras daudzveidību. Muzejs atzīmēja gan Spānijas Nacionālo dienu 12. oktobrī, gan Starptautisko flamenko dienu 16. oktobrī. Abi notikumi tika aizvadīti flamenko noskaņās, piedāvājot apmeklētājiem apgūt šīs dejas pamatus.
Iesaistīties radošās izpausmēs apmeklētāji varēja abstrakto ainavu un vēdekļu apgleznošanas darbnīcā, bērniem bija iespēja ar dažādu uzdevumu palīdzību detalizētāk pētīt izstādi Rudens skolas laikā. Lekcijās un diskusijās par tūrismu Spānijā, arhitektūru, literatūru un mūziku piedalījās spāņu kultūras centra “Séneca” dibinātājs un direktors Havjers Fernandess Krūzs (Javier Fernández Cruz), spāņu tūrisma marketinga absolvente Marija Karmena Alvaresa Gonsalesa (Maria del Carmen Álvarez González), mākslas zinātniece Ieva Kalnača, literatūrzinātnieks Benedikts Kalnačs un mūzikas vēsturnieks Boriss Avramecs.
Lielu interesi raisīja Spānijas tradicionālo ēdienu degustācija šefpavāra Havjera Garsijas (Javier García) vadībā. Viņš dalījās ar praktiskiem padomiem paeljas gatavošanā un izcēla prošuto nozīmīgo vietu Spānijas virtuvē.
Izstādes izskaņā muzejā notiks vēl divi pasākumi, kurus visi laipni aicināti apmeklēt.
14. decembrī plkst. 15.00 notiks “Saruna muzejā: Spāniskā vilinājums” kopā ar projekta vadītāju Vitu Birzaku un izstādes Latvijas mākslas sadaļas kuratorēm Aiju Zandersoni un Ievu Kalnaču, kuras piedāvās interesentiem tuvāk izzināt ekspozīcijas ideju, saturu un būtiskākās nianses. Dalības maksa: ieejas biļete izstādē.
Izstādes pēdējā dienā – 15. decembrī – plkst. 11.30 sāksies “Ģimenes diena: Spānijas Ziemassvētku tradīcijas”, kurā būs iespējams gan iepazīt Spānijas glezniecības žanrus un stāstus, gan uzzināt vairāk par spāņu Ziemassvētku svinēšanas tradīcijām un, iedvesmojoties no tā, veidot savu Ziemassvētku atmosfēru muzeja telpās.
Ko noteikti jāredz, jādara un jānogaršo- no Kameršļūkšanas priekiem Veclaicenē līdz "Naksnīgās Alūksnes" romantikas baudīšanai.
Alūksnes TIC
Groziņgaldiņvakars ar omulīgu un rotaļīgu atmosfēru, jautrām izklaidēm un pamatīgu izdancošanos diskotēkā.
Tukuma TIC
Bauskas novads ir izcila vieta, kur baudīt kultūrvēsturi, mākslu un arhitektūru. Tikai šeit tik koncentrēti var iepazīst Latvijas vēsturi un arhitektūru.
Bauskas TIC
Jāņa Lūsēna un Normunda Beļska mūzikls bērniem “Īkstīte”. Februārī muzikālā pasaka krāšņā un iespaidīgā jauniestudējumā atgriezīsies pie skatītājiem.
Tukuma TIC
Baudiet romantisku atpūtu muižā ar Smēdes SPA apmeklējumu, prosecco, vakariņām un gardām brokastīm nākamajā rītā!
Nurmuižas pils
Izbaudi ziemas burvību Bauskas novadā – kur daba kļūst par pasaku!
Bauskas TIC
Atklāj Bauskas novadu no pavisam cita skatupunkta – ar audiogidu palīdzību!
Bauskas TIC
18. janvārī plkst. 12:00 Alūksnes Kultūras centrā startēs „Prāta Spēles” Vislatvijas erudīcijas čempionāta „Latvijas kauss 2025” pirmā spēle.
Alūksnes TIC
Bauskas novadā katrā apskates objektā iepriekš piesakot tiek nodrošināti gida pakalpojumi (interesēties konkrētā objektā).
Bauskas TIC
Rāpšanās, kāpelēšana, šļūkšana, ripošana, lēkāšana un daudz citu aktivitāšu visas dienas garumā Tukumā.
Tukuma TIC
2025.gada nakts autofotoorientēšanās braucienu sezona jau tradicionāli tiks atklāta Latvijas ziemas galvaspilsētā Madonā 11.janvārī.
Madonas TIC
Engurē būs Kukul un Mazjuras brūzis tradicionālais Tapu vakars tematisko svētku versijā - DJ Calma un visu laiku labāko mīlestībai veltīto dziesmu izlasi.
Tukuma TIC
aicina ģimenes kopā sajust ziemas burvību un atcerēties, ka pat aukstākajos gada mēnešos var rast siltumu un prieku caur mākslu, draudzību un kopīgiem brīžiem.
Tukuma TIC