Klientam vienmēr nav taisnība: darba devēji uzsver satraucošu tendenci apkalpošanas kultūrā

Laura Grikke | 2025.02.13

Klientu apkalpošanas nozare ir saskarsmes punkts starp klientiem un uzņēmumiem, taču aiz pieklājīgiem smaidiem un nevainojamas apkalpošanas bieži vien slēpjas emocionālais un psiholoģiskais spiediens. Vairāk nekā puse apkalpojošajā sektorā strādājošo darbinieku ir piedzīvojuši psiholoģisku vardarbību no klientiem, 13 % aptaujāto ar šādām situācijām saskaras katru dienu, bet gandrīz trešdaļa nav saņēmuši darba devēja atbalstu, liecina pēc degvielas uzpildes staciju tīkla "Circle K" pasūtījuma veiktā pētījuma aģentūras "Intra Research" aptauja.

Aizskaroša attieksme no klientiem sastopama praktiski visās nozarēs, kas apkalpo klientus - mazumtirdzniecībā, degvielas uzpildes stacijās, veselības aprūpē, sabiedriskajā ēdināšanā un valsts sektorā. Lai aizstāvētu darbiniekus un aicinātu sabiedrību būt iejūtīgākiem un laipnākiem, vairāki uzņēmumi, tādi kā “Tet” un “Venipak”, pievienojas “Circle K” aizsāktajai sociālajai iniciatīvai “Labestības vilnis”.

Biežākie aizskaršanas veidi – apvainojumi, izvairīšanās maksāt un draudi

Kā norāda krīžu un konsultāciju centra “Skalbes” psiholoģe Santa Laimiņa-Rubene, nepieņemamu klientu attieksmi primāri veicina stress, steiga, personīgās problēmas un sociālie faktori, un tikai tad neapmierinātība ar pakalpojuma vai preču kvalitāti. Cilvēki nereti savas negatīvās emocijas izgāž uz apkalpojošo personālu, kas kļūst par viegliem mērķiem emocionālai izlādei. Aptaujas rezultāti liecina, ka visbiežāk savu nepatiku klienti pauž paaugstinātā tonī, izsaka aizskarošus komentārus, un pat atsakās maksāt par precēm un pakalpojumiem.

“Negatīvu un aizskarošu attieksmi veicina daudzi faktori, taču būtiskākais ir paša pakalpojuma saņēmēja attieksme. Ikvienam būtu vērts pajautāt sev: kā es attiecos pret apkārtējiem? Vai apzinos, ka aiz katra pakalpojuma stāv cilvēks? Kad pēdējo reizi pateicu “paldies”? Sabiedrība mainīsies tikai tad, ja sāksim ar sevi – apzinoties savu uzvedību un tās sekas, varam veidot cieņpilnāku vidi," uzsver psiholoģe Santa Laimiņa-Rubene.

Darba devēju loma un atbildība

Aptauja parāda, ka tikai 41 % apkalpošanas segmentā strādājošo darbinieku ir saņēmuši atbalstu no darba devēja gadījumos, kad saskārušies ar klientu neatbilstošu uzvedību. Lielai daļai darbinieku nav pietiekamas informācijas par to, kur meklēt palīdzību, vai viņi baidās par šādiem gadījumiem ziņot vadībai.

Lai uzlabotu situāciju, ir nepieciešami skaidri mehānismi, kas nodrošina darbinieku drošību un iespēju saņemt atbalstu. Uzņēmumu pieredze atklāj, ka situāciju uzlabo regulāra darbinieku anketēšana un sarunas, kā arī apmācības par to, kā šādas situācijas atpazīt un tikt galā ar stresu.

Kā norāda Undīne Miķelsone, “Circle K” Baltijas personāla vadītāja: "Apzinoties iespējamos riskus darbinieku fiziskajai un emocionālajai veselībai, pēdējo trīs gadu laikā esam šo problēmu risinājuši ar dažādu pasākumu palīdzību. Lēnām redzamas pozitīvas pārmaiņas: 2022. gadā mūsu degvielas uzpildes stacijās Latvijā 44 % darbinieku ziņoja par aizskarošu klientu attieksmi. Šogad šis rādītājs ir samazinājies līdz 27 %. Esam novērojuši arī pozitīvu tendenci – 96 % mūsu darbinieku zina, kur vērsties pēc palīdzības, un arvien biežāk ziņo saviem vadītājiem par nepatīkamām situācijām darbā.”

Ko savstarpējā saskarsmē der atcerēties klientam?

Lai mazinātu konfliktsituācijas un veidotu pozitīvāku komunikāciju, ikdienas saskarsmē ir svarīgi atcerēties par cieņpilnu attieksmi un pacietību. Ja rodas problēma, svarīgi to skaidri un konstruktīvi izklāstīt, nevis dedzīgi paust neapmierinātību. Ir jāapzinās, ka darbinieki bieži strādā saspringtos apstākļos, un ne viss vienmēr ir viņu kontrolē (piemēram, rindas, tehniskas kļūmes vai piegādes kavēšanās). Darbinieki ir profesionāļi, nevis apkalpotāji, kuriem ir tiesības uz drošu darba vidi. Dažkārt smaids un laipns “paldies”, var ievērojami uzlabot noskaņojumu un savstarpējo komunikāciju.  

Avots: Ka.lv



"Mājas kafejnīcu dienas" Preiļu novadā

26. un 27. jūlijā norisināsies “Mājas kafejnīcu dienas” Preiļu novadā. Arī šogad Preiļu novads kuplā skaitā piedalās tradicionālajā vislatvijas garšu akcijā

Preiļu novada TIC

Muzikāls dzejas un vīna baudīšanas vakars

Muzikāls dzejas un vīna baudīšanas vakars

Dzeja, mūzika un izsmalcināts vīns – viss vienā maģiskā vakarā Jaunpils pils iekšpagalmā!

Tukuma TIC

DĀRZA SVĒTKI | Sēd uz sliekšņa pasaciņa

DĀRZA SVĒTKI | Sēd uz sliekšņa pasaciņa

Kalnmuižas pils dārzā arī šovasar uzplauks dārza svētku burvība – vakars, kurā savijas mūzika, dzeja un gardas maltītes.

Tukuma TIC

Latvijas labumi - ābolu sidrs un steiks!

Latvijas labumi - ābolu sidrs un steiks!

Aicinām - ceturtdien, 12. jūnijā no plkst. 14.00 līdz 19.00, garšu ballīte Āgenskalna tirgū!

Lauku Ceļotājs

Mūziķes Atvara koncerts

Mūziķes Atvara koncerts

Atvara ir jauna latviešu izpildītāja, kas guvusi plašu atpazīstamību platformā TikTok ar savu debijas singlu “Pie manis tveries”.

Tukuma TIC

"Īsa pamācība mīlēšnā"

Jaunpils parka estrādē skatītājiem būs iespēja baudīt teatrālu, dzīvespriecīgu un labdabīgi ironisku uzvedumu.

Tukuma TIC

Senās mūzikas festivāls 12.-13.jūlijā!

Senās mūzikas festivāls 12.-13.jūlijā!

Apskati un izvēlies, Senās mūzikas festivāla koncertu apmeklēsi Tu!

Bauskas TIC

DEJAS FESTIVĀLS |

DEJAS FESTIVĀLS | "Atspulgs kustībā 2025"

Jau ceturto gadu pēc kārtas Tukumā norisināsies neparastais un aizraujošais laikmetīgās dejas festivāls.

Tukuma TIC

Pēterdienu gaidot Tukuma pusē

Pēterdienu gaidot Tukuma pusē

Tukuma novadā šajā nedēļas nogalē satiksies mūzika, stāsti un rokmūzikas kopiena.

Tukuma TIC

Ieelpo pavasari Riebiņu muižas parkā

Ieelpo pavasari Riebiņu muižas parkā

Riebiņu muižas vēsture iesniedzas 16. gadsimtā. Senāk lēņu īpašumus apkaimē sauca par Krevmuižu, iespējams, ka šīs muižas centrs saucās par Krevi

Preiļu novada TIC

Iepazīsti maršrutu:Bauska-Uzvara-Grenctāle

Iepazīsti maršrutu:Bauska-Uzvara-Grenctāle

Šajā maršrutā, iespējams izzināt apkārtni, kas apvieno vēsturiskas vietas, unikālus atpūtas kompleksus, kultūras mantojumu, aktīvo atpūtu un degustācijas.

Bauskas TIC

Zvejnieksvētki Lapmežciemā

Zvejnieksvētki Lapmežciemā

Saulriets radīs maģisku atmosfēru, viļņu skaņas saplūdīs ar dzīvo mūziku un neaizmirstams piedzīvojums! Pēc koncertiem – ballīte smiltīs līdz pat rīta gaismai.

Tukuma TIC

Dārza svētki Jaunmoku pilī

Dārza svētki Jaunmoku pilī

Kā ik gadu - košs, ziedošs, idillisks vasaras pilnbrieds! Amatnieku tirdziņš, koncerts, ekskursijas. Tas viss Jaunmoku pilī!

Tukuma TIC

Valmiermuižas Etnomūzikas Festivāls

Valmiermuižas Etnomūzikas Festivāls

Koncerti • uguns perfomance • cirks • dzeja • meistarnīcas • māksla • izjādes ar zirgiem

EnterGauja

"Nakts - Old Believers Apartamentos"

Vecticībnieku naktsmītne Rēzeknē, mājīga vēsture, ērtības blakus Svētā Nikolaja lūgšanu namam; privātas ekskursijas un autentiska pieredze.

Rēzeknes pilsētas TIC

Smukums Tukuma apkārtnes dārzos.

Smukums Tukuma apkārtnes dārzos.

Tukuma pusē dārzu ir ne viens vien – gan rožu dārzs, gan peoniju dārzi, īrisu un košumdārzi. Čadīgākie saimnieki atver savu dārzu vārtus apmeklētājiem.

Tukuma TIC

Nakts pie Nāriņas

Nakts pie Nāriņas

Pie Kandavas brīvdabas baseina norisināsies rokmūzikas festivāls "Nakts pie Nāriņas", kurā uzstāsies rokgrupas “Ametists” un “Pienvedēja Piedzīvojumi”.

Tukuma TIC

"Rožlejas – vīns ar dvēseli"

Baudi vīnu, māksliniecisku vidi un sarunas, kas paliek atmiņā. Degustē, iedvesmojies un paņem līdzi garšu mājās!

Rēzeknes pilsētas TIC

DEJAS FESTIVĀLS |

DEJAS FESTIVĀLS | "Atspulgs kustībā 2025"

Jau ceturto gadu pēc kārtas Tukumā norisināsies neparastais un aizraujošais laikmetīgās dejas festivāls "Atspulgs kustībā".

Tukuma TIC

Dziesmu spēle

Dziesmu spēle "Īsa pamācība mīlēšanā"

Teatrāls, dzīvespriecīgs, labdabīgi ironisks uzvedums, R.Paula mūzika, spilgti raksturi, asprātīgi dialogi, negaidītas situāciju maiņas.

Tukuma TIC

BalticTravelnews.com
+371 26551169
info@travelnews.lv -