Laura Grikke | 2025.02.13
Klientu apkalpošanas nozare ir saskarsmes punkts starp klientiem un uzņēmumiem, taču aiz pieklājīgiem smaidiem un nevainojamas apkalpošanas bieži vien slēpjas emocionālais un psiholoģiskais spiediens. Vairāk nekā puse apkalpojošajā sektorā strādājošo darbinieku ir piedzīvojuši psiholoģisku vardarbību no klientiem, 13 % aptaujāto ar šādām situācijām saskaras katru dienu, bet gandrīz trešdaļa nav saņēmuši darba devēja atbalstu, liecina pēc degvielas uzpildes staciju tīkla "Circle K" pasūtījuma veiktā pētījuma aģentūras "Intra Research" aptauja.
Aizskaroša attieksme no klientiem sastopama praktiski visās nozarēs, kas apkalpo klientus - mazumtirdzniecībā, degvielas uzpildes stacijās, veselības aprūpē, sabiedriskajā ēdināšanā un valsts sektorā. Lai aizstāvētu darbiniekus un aicinātu sabiedrību būt iejūtīgākiem un laipnākiem, vairāki uzņēmumi, tādi kā “Tet” un “Venipak”, pievienojas “Circle K” aizsāktajai sociālajai iniciatīvai “Labestības vilnis”.
Biežākie aizskaršanas veidi – apvainojumi, izvairīšanās maksāt un draudi
Kā norāda krīžu un konsultāciju centra “Skalbes” psiholoģe Santa Laimiņa-Rubene, nepieņemamu klientu attieksmi primāri veicina stress, steiga, personīgās problēmas un sociālie faktori, un tikai tad neapmierinātība ar pakalpojuma vai preču kvalitāti. Cilvēki nereti savas negatīvās emocijas izgāž uz apkalpojošo personālu, kas kļūst par viegliem mērķiem emocionālai izlādei. Aptaujas rezultāti liecina, ka visbiežāk savu nepatiku klienti pauž paaugstinātā tonī, izsaka aizskarošus komentārus, un pat atsakās maksāt par precēm un pakalpojumiem.
“Negatīvu un aizskarošu attieksmi veicina daudzi faktori, taču būtiskākais ir paša pakalpojuma saņēmēja attieksme. Ikvienam būtu vērts pajautāt sev: kā es attiecos pret apkārtējiem? Vai apzinos, ka aiz katra pakalpojuma stāv cilvēks? Kad pēdējo reizi pateicu “paldies”? Sabiedrība mainīsies tikai tad, ja sāksim ar sevi – apzinoties savu uzvedību un tās sekas, varam veidot cieņpilnāku vidi," uzsver psiholoģe Santa Laimiņa-Rubene.
Darba devēju loma un atbildība
Aptauja parāda, ka tikai 41 % apkalpošanas segmentā strādājošo darbinieku ir saņēmuši atbalstu no darba devēja gadījumos, kad saskārušies ar klientu neatbilstošu uzvedību. Lielai daļai darbinieku nav pietiekamas informācijas par to, kur meklēt palīdzību, vai viņi baidās par šādiem gadījumiem ziņot vadībai.
Lai uzlabotu situāciju, ir nepieciešami skaidri mehānismi, kas nodrošina darbinieku drošību un iespēju saņemt atbalstu. Uzņēmumu pieredze atklāj, ka situāciju uzlabo regulāra darbinieku anketēšana un sarunas, kā arī apmācības par to, kā šādas situācijas atpazīt un tikt galā ar stresu.
Kā norāda Undīne Miķelsone, “Circle K” Baltijas personāla vadītāja: "Apzinoties iespējamos riskus darbinieku fiziskajai un emocionālajai veselībai, pēdējo trīs gadu laikā esam šo problēmu risinājuši ar dažādu pasākumu palīdzību. Lēnām redzamas pozitīvas pārmaiņas: 2022. gadā mūsu degvielas uzpildes stacijās Latvijā 44 % darbinieku ziņoja par aizskarošu klientu attieksmi. Šogad šis rādītājs ir samazinājies līdz 27 %. Esam novērojuši arī pozitīvu tendenci – 96 % mūsu darbinieku zina, kur vērsties pēc palīdzības, un arvien biežāk ziņo saviem vadītājiem par nepatīkamām situācijām darbā.”
Ko savstarpējā saskarsmē der atcerēties klientam?
Lai mazinātu konfliktsituācijas un veidotu pozitīvāku komunikāciju, ikdienas saskarsmē ir svarīgi atcerēties par cieņpilnu attieksmi un pacietību. Ja rodas problēma, svarīgi to skaidri un konstruktīvi izklāstīt, nevis dedzīgi paust neapmierinātību. Ir jāapzinās, ka darbinieki bieži strādā saspringtos apstākļos, un ne viss vienmēr ir viņu kontrolē (piemēram, rindas, tehniskas kļūmes vai piegādes kavēšanās). Darbinieki ir profesionāļi, nevis apkalpotāji, kuriem ir tiesības uz drošu darba vidi. Dažkārt smaids un laipns “paldies”, var ievērojami uzlabot noskaņojumu un savstarpējo komunikāciju.
24. maijā - ar vilcienu uz Madonu un Cesvaini. Šogad piedāvājumā katrā galamērķī dažādi jaunumi, lielākais no tiem - divu dienu piedāvājums!
Madonas TIC
Festivālā būs gaidītas ģimenes ar bērniem, kurām piedāvās piedalīties dažādās radošajās darbnīcās. Būs pieejams garšaugu dārzs, lielās spēles un ziepju burbuļi.
Tukuma TIC
Kaut kas tāds Koknesē vēl nav piedzīvots! 17.maijā notiks unikāls velobrauciens - velo reivs, kurš apvienos kustību, mūziku un svētku atmosfēru vienuviet!
Aizkraukles novada TIC
koncerts 2 daļās: 1. daļa – “Apskāviens”, 2. daļa – “Muļķa sirds”. Pārtraukumā: Deju skolas grāmatas un citu suvenītu iegāde, fotoizstāde “Kustībā...”
Tukuma TIC
42 km, 2000+ augstuma metri, 13 apļi, 7 stundas. Krēsla. Āžu kalns, Tukums.
Tukuma TIC
Pludmales kafejnīca "Pampūkas" gatavojas sezonas atklāšanai Mātes dienā! Tiek "vārīti" pirmie saldējumi, ar kuru garšām vari iepazīties "Pampūku" Facebook lapā.
Preiļu novada TIC
Pārgājiens no Apšuciema līdz Engurei – 14 kilometru garā maršrutā, kas ved gar plašiem liedagiem, priežu mežiem un piekrastes ciematiem!
Tukuma TIC
Gaidot vasaru, klajā nācis netradicionāls Madonas novada tūrisma ceļvedis. Tas informē par ceļošanas iespējām ģimenēm ar bērniem, skolu klasēm un nometņu grupām
Madonas TIC
Salmeja ezera skatu tornis pavasarī vilina apmeklētājus ar elpu aizraujošu ainavu un dabas plaukstošo skaistumu.
Preiļu novada TIC
Vai iespējams iepazīt divus novadus vienā dienā? Jā, piedaloties autofotoorientēšanās tūrisma rallijā "Madona-Gulbene"!
Gulbenes novada TIC
Šogad Preiļu novadu akcijā pārstāvēs 5 dalībnieki - Raiņa muzejs "Jasmuiža", Preiļu vēstures un lietišķās mākslas muzejs, Vārkavas novadpētniecības muzejs u.c.
Preiļu novada TIC
Preiļu muižas komplekss un parks– lielākais pilsētvides ainavu parks Latvijā, kurš apbur ne vien ar savu romantisko veidolu, bet arī arhitektūras pērlēm.
Preiļu novada TIC
kopā būšanas, tīklošanās, rituālu, garšas un foto piedzīvojumu diena Antiņciemā kopā ar Sanitu Matuli.
Tukuma TIC
Ieplāno īpašu ceturtdienu Igo mūzikas un mākslas centrā "Ceplis" 22.maija!
Zemgales Tūrisma asociācija
Šogad Latvijas skolas somas programmas ietvaros Preiļu novadā pieejami 19 dažādi izzinoši un aizraujoši piedāvājumi!
Preiļu novada TIC
Šogad Līgosvētkos un Jāņos būs četras brīvdienas atpūtai. Atvēliet laiku sevi palutināšanai ar procedūrām un vingrošanas nodarbībām - veseLīgošanai!
EUR 297 | Rehabilitācijas centrs Jaunķemeri
Galerijā «Mans's» atklāta divu savdabīgu mākslinieku – Kalvja Zutera un Zanes Lūses – personālizstādes, kam dots kopējais nosaukums «Tuvā tālumā».
Jēkabpils novada TIC
Uz skatuves ar enerģisku un neaizmirstamu lielkoncertu kāps leģendārā grupa "Jumprava", dāvinot klausītājiem savu spilgtākās mūzikas skanējumu.
Tukuma TIC
Īpaša dzejas un mūzikas sinerģija. Tas būs sirsnīgs, brīnišķīgas mūzikas un dzejas piepildīts vakars.
Tukuma TIC
Kuru virzienu izvēlēties, lai atklātu un iepazītu Bauskas novadu šajās brīvdienās? Mēs palīdzēsim ar idejām - dodies piedzīvojumā!
Bauskas TIC