Foto: Ka.lv | Autors: Laura Grikke | 2025.02.13
Klientu apkalpošanas nozare ir saskarsmes punkts starp klientiem un uzņēmumiem, taču aiz pieklājīgiem smaidiem un nevainojamas apkalpošanas bieži vien slēpjas emocionālais un psiholoģiskais spiediens. Vairāk nekā puse apkalpojošajā sektorā strādājošo darbinieku ir piedzīvojuši psiholoģisku vardarbību no klientiem, 13 % aptaujāto ar šādām situācijām saskaras katru dienu, bet gandrīz trešdaļa nav saņēmuši darba devēja atbalstu, liecina pēc degvielas uzpildes staciju tīkla "Circle K" pasūtījuma veiktā pētījuma aģentūras "Intra Research" aptauja.
Aizskaroša attieksme no klientiem sastopama praktiski visās nozarēs, kas apkalpo klientus - mazumtirdzniecībā, degvielas uzpildes stacijās, veselības aprūpē, sabiedriskajā ēdināšanā un valsts sektorā. Lai aizstāvētu darbiniekus un aicinātu sabiedrību būt iejūtīgākiem un laipnākiem, vairāki uzņēmumi, tādi kā “Tet” un “Venipak”, pievienojas “Circle K” aizsāktajai sociālajai iniciatīvai “Labestības vilnis”.
SIEVIEŠU dienas īpašais piedāvājums - SEJAS masāža ar pusdārgakmeņiem. Iepriekšēja rezervācija pa tālruni + 371 26566084 (vēlams rakstīt WhatsApp).
EUR 30 | Salaspils novada TIC
Biežākie aizskaršanas veidi – apvainojumi, izvairīšanās maksāt un draudi
Kā norāda krīžu un konsultāciju centra “Skalbes” psiholoģe Santa Laimiņa-Rubene, nepieņemamu klientu attieksmi primāri veicina stress, steiga, personīgās problēmas un sociālie faktori, un tikai tad neapmierinātība ar pakalpojuma vai preču kvalitāti. Cilvēki nereti savas negatīvās emocijas izgāž uz apkalpojošo personālu, kas kļūst par viegliem mērķiem emocionālai izlādei. Aptaujas rezultāti liecina, ka visbiežāk savu nepatiku klienti pauž paaugstinātā tonī, izsaka aizskarošus komentārus, un pat atsakās maksāt par precēm un pakalpojumiem.
“Negatīvu un aizskarošu attieksmi veicina daudzi faktori, taču būtiskākais ir paša pakalpojuma saņēmēja attieksme. Ikvienam būtu vērts pajautāt sev: kā es attiecos pret apkārtējiem? Vai apzinos, ka aiz katra pakalpojuma stāv cilvēks? Kad pēdējo reizi pateicu “paldies”? Sabiedrība mainīsies tikai tad, ja sāksim ar sevi – apzinoties savu uzvedību un tās sekas, varam veidot cieņpilnāku vidi," uzsver psiholoģe Santa Laimiņa-Rubene.
Darba devēju loma un atbildība
Aptauja parāda, ka tikai 41 % apkalpošanas segmentā strādājošo darbinieku ir saņēmuši atbalstu no darba devēja gadījumos, kad saskārušies ar klientu neatbilstošu uzvedību. Lielai daļai darbinieku nav pietiekamas informācijas par to, kur meklēt palīdzību, vai viņi baidās par šādiem gadījumiem ziņot vadībai.
Lai uzlabotu situāciju, ir nepieciešami skaidri mehānismi, kas nodrošina darbinieku drošību un iespēju saņemt atbalstu. Uzņēmumu pieredze atklāj, ka situāciju uzlabo regulāra darbinieku anketēšana un sarunas, kā arī apmācības par to, kā šādas situācijas atpazīt un tikt galā ar stresu.
Kā norāda Undīne Miķelsone, “Circle K” Baltijas personāla vadītāja: "Apzinoties iespējamos riskus darbinieku fiziskajai un emocionālajai veselībai, pēdējo trīs gadu laikā esam šo problēmu risinājuši ar dažādu pasākumu palīdzību. Lēnām redzamas pozitīvas pārmaiņas: 2022. gadā mūsu degvielas uzpildes stacijās Latvijā 44 % darbinieku ziņoja par aizskarošu klientu attieksmi. Šogad šis rādītājs ir samazinājies līdz 27 %. Esam novērojuši arī pozitīvu tendenci – 96 % mūsu darbinieku zina, kur vērsties pēc palīdzības, un arvien biežāk ziņo saviem vadītājiem par nepatīkamām situācijām darbā.”
Ko savstarpējā saskarsmē der atcerēties klientam?
Lai mazinātu konfliktsituācijas un veidotu pozitīvāku komunikāciju, ikdienas saskarsmē ir svarīgi atcerēties par cieņpilnu attieksmi un pacietību. Ja rodas problēma, svarīgi to skaidri un konstruktīvi izklāstīt, nevis dedzīgi paust neapmierinātību. Ir jāapzinās, ka darbinieki bieži strādā saspringtos apstākļos, un ne viss vienmēr ir viņu kontrolē (piemēram, rindas, tehniskas kļūmes vai piegādes kavēšanās). Darbinieki ir profesionāļi, nevis apkalpotāji, kuriem ir tiesības uz drošu darba vidi. Dažkārt smaids un laipns “paldies”, var ievērojami uzlabot noskaņojumu un savstarpējo komunikāciju.
Izmanto iespēju izbaudīt ziemīgos dabas skatus un ieplāno pastaigu pa Preiļu muižas kompleksa un parka romantisko tiltiņu maršrutu
Preiļu novada TIC
16.martā pārgājiens “Pa dzīvnieku pēdām Madonas apkārtnē” ar mežu, ezeru, dzīvnieku takām un zvēru, putnu balsu atpazīšanu. Iepazīsti dabu un sagaidi pavasari!
Madonas TIC
Rudzātu saieta namā koncertēs televīzijas šovos popularitāti ieguvušie brāļi Atis un Jānis Auzāni, Oranžā kora dziedātāji un Latvijas mūziķi.
EUR 15 | Līvānu TIC
Zirgi spēj atkausēt jebkuru sirdi, tāpēc nenokavē - vēl šajā ziemā sasildies zirga mugurā Madonas pusē.
Madonas TIC
Koncertā izskanēs īpaša programma veltīta visām dāmām. Tenora smalkais humors, stāsti par dziesmu tapšanu un sadarbību ar dižākajiem estrādes autoriem.
EUR 15 | Līvānu TIC
Koncerta laikā izskanēs tādas dziesmas kā “Bet dzīvē viss ir savādāk”, “Pilsētā, kurā piedzimst vējš” un citi iemīļoti un zināmi Igo repertuāra skaņdarbi.
Tukuma TIC
Teatrāls, dzīvespriecīgs, labdabīgi ironisks uzvedums, R. Paula mūzika, asprātīgi dialogi. Uzvedumā piedalās Latvijā zināmi un iemīļoti aktieri un mūziķi.
EUR 12 | Līvānu TIC
Bauskas novadā atrodami vairāk nekā 30 unikāli labjūtes pakalpojumu sniedzēji, kas piedāvā iespēju relaksēties un uzkrāt enerģiju ikdienai.
Bauskas TIC
Sieviešu diena ir laiks, kad ikvienai dāmai pienākas īpaša uzmanība, un Tukuma pusē šie svētki solās būt krāšņi un piepildīti!
Tukuma TIC
Tuvojoties 8.martam, Starptautiskajai Sieviešu dienai, Bauskas novada tūrisma uzņēmēji ir parūpējušies par īpašajiem pasākumiem un piedāvājumiem.
Bauskas TIC
Celebrate Women's Day with us at Harper Woolf Restaurant! Enjoy a specially curated menu crafted for this special occasion. Book your table now!
EUR 79 | Harper Woolf
Kā ik gadu – Rīgas Motormuzejs aicina bērnus un jauniešus piedalīties radošās aktivitātēs, lai interesanti un izzinoši pavadītu laiku un uzzinātu daudz jauna
Motormuzejs
Interesantā veidā iepazīsti vietas, uz kurām varbūt citādi nemaz neaizbrauktu!
Bauskas TIC
Trīs iedvesmas vakari Haralda Medņa Dziesmusvētku skolā - mājīgi koncerti un sarunas ar K.Kazāku, M.Upmani-Holšteinu un A.R. Zitmani.
EUR 5 | Madonas TIC
Dāmas, gaidītais Smuk'brauciens 2025 ir klāt! Apskatiet vēl neredzētas un neiepazītas kultūrvietas Tukuma novadā.
Tukuma TIC
Aicinājums piedalīties laivu braucienā pa Sventājas upi
Dienvidkurzemes novada tūrisma centrs
Baudi izsmalcinātu atpūtu kādā no Bauskas novada viesnīcām: kā Bauskā, tā arī Bauskas pievārtē, gūstot patiesu mieru Zemgalē!
Bauskas TIC
Piedalies akcijā, no 6. marta līdz 30. oktobrim, apmeklē vismaz četrus no astoņiem dārziem, uz akcijas kartītēm sakrājot zīmogus un piedalies izlozē!
Bauskas TIC
Aicinām kultūras un mākslas cienītājus apmeklēt dažādas izstādes Tukumā un apkārtnē
Tukuma TIC
Aināra Mielava grāmatas "Kad mēness jūrā krīt" prezentācija un muzikāla tikšanās ar autoru.
EUR 5 | Līvānu TIC