Sintija Priedeslaipa | 2025.05.06
Mēs nevaram vainot cilvēkus par vēlmi pēc ātruma un ērtībām. Taču mums vajadzētu jautāt, kāpēc videi draudzīgi risinājumi nav daļa no šī vienādojuma? Viedokli pauž Mihals Lemans, “FlixBus” rīkotājdirektors Baltijas valstīs.
Mūsu veiktajā aptaujā* Baltijas valstīs tika secināts, ka ceļojumu izvēlē ilgtspējas aspekti joprojām ir viens no vismazāk svarīgajiem faktoriem. Tas īpaši izteikti redzams Latvijā, kur pat 22 % iedzīvotāju uzskata, ka ceļojot vides jautājumiem nav nozīmes. Tikai 7 % Latvijas iedzīvotāju, izvēloties starp dažādiem ceļojumu pakalpojumu sniedzējiem, uzskata ilgtspēju par ļoti svarīgu faktoru, savukārt 39 % aptaujāto par drīzāk svarīgu aspektu.

Līksnas muižas ēka tika celta 1770. gadā baroka stilā. Tagad redzami vien tikai atsevišķi drupu fragmenti.
Augšdaugavas novada Tūrisma nodaļa
Protams, mēs nevaram gaidīt, ka cilvēki izvēlēsies videi draudzīgākus risinājumus, ja viņi nav informēti par to nozīmi vai ja tie šķiet apgrūtinoši. Varbūt arī mēs paši esam pārlieku naivi, uzskatot, ka jaunākās paaudzes vides jautājumus izvirza kā vienu no savām galvenajām prioritātēm. Proti, mūsu aptauja liecina, ka jauniešu attieksme būtiski neatšķiras no vecāko paaudžu uzskatiem. Piemēram, ceļojot tikai vidēji 5 % iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 34 gadiem uzskata vides jautājumus par ļoti svarīgiem. Turklāt tas atspoguļo plašāku tendenci visā Eiropā - zaļā domāšana nav aktuāla, ja tā nesaskan ar cilvēku personīgajām vērtībām.
Bieži vien cilvēki pieņem, ka pievēršanās ilgtspējai nozīmē no kaut kā atteikties, piemēram, ilgāks ceļošanas laiks, mazāk komforta, sarežģītāka plānošana u.tml. Taču tam tā nevajadzētu būt. Tālsatiksmes autobuss vienlaikus var būt pieejams, ērts un videi draudzīgs. Proti, autobuss izdala līdz pat 80 % mazāk CO₂ uz vienu pasažieri nekā lidmašīna. Tas ir īpaši būtisks aspekts pasaulē, kur katra siltumnīcefekta gāzu tonna var radīt ietekmi. Tomēr saskaņā ar aptauju 60 % Latvijas iedzīvotāju norādījuši, ka nekad neizjūt vainas apziņu, ceļojot ar lidmašīnu.
Tiek uzskatīts, ka ātrums un ilgtspēja ir pretēji jēdzieni, taču tālsatiksmes autobusi daudzos gadījumos spēj konkurēt ar aviopārvadājumiem, ja salīdzina kopējo ceļošanas laiku. Kā piemērus varu minēt laiku, kas tiek patērēts lidostu pārbraucienos, drošības pārbaudēs un pilsētu savienojumos. Līdz ar to domāju, ka zaļāka ceļošana negūs plašu atbalstu, ja cilvēki neapzināsies, kādas ir patiesās atšķirības.
Tāpat ne mazāk būtisks šķērslis ir desmitiem gadu ilgā plānošana un politika, kas sabiedrībā nostiprinājusi uzskatu, ka auto ir sinonīms ērtībai un nereti arī vienīgais reālais risinājums. Lai to mainītu, politiskajiem lēmumiem ir jāmaina virziens, proti, nevis atbalstot atkarību no privātā auto, bet gan radot apstākļus, kuros cilvēki patiešām var izvēlēties – pārvietoties ar autobusu, velosipēdu, vilcienu vai - doties kājām. Taču tas prasa labāku infrastruktūru un ērtākus transporta savienojumus. Piemēram, ja sabiedriskais transports nav ērts, cilvēki to neizmantos – lai cik videi draudzīgs tas arī nebūtu.
Bet, kā nodrošināt, lai videi draudzīgi risinājumi un komforts iet roku rokā? Mūsu pieeja ir bijusi pārbaudīt visus tirgū pieejamos alternatīvos degvielas veidus, lai atrastu labāko risinājumu. Piemēram, esam eksperimentējuši ar elektrotransportu, izstrādājuši ūdeņraža autobusa prototipu un testējuši transportlīdzekļus, kas darbojas ar biogāzi – visu, kas varētu mūs virzīt tuvāk ilgtspējīgākai ceļošanai.
Neskatoties uz šiem centieniem, mēs vēl neesam sasnieguši posmu, kur šādas tehnoloģijas varētu tikt plaši ieviestas tālsatiksmes maršrutos, jo joprojām trūkst gan nepieciešamās infrastruktūras, gan tehnoloģijas. Tas ir skaidrs piemērs tam, kā privātā sektora centieni pāriet uz jaunām un ilgtspējīgajām tehnoloģijām ir atkarīgi no valstu valdību atbalsta.
Šobrīd Baltijas valstīs mēs joprojām izmantojam dīzeļautobusus, jo trūkst nepieciešamo uzlādes staciju un infrastruktūras elektrotransportam. Manuprāt, videi draudzīgāka pārvietošanās un ceļošana nav neiespējama, taču iespēja attīstīties šajā virzienā ir atkarīga no politiskās gribas un pieņemtajiem lēmumiem. Ja valstis nodrošinās piemērotu infrastruktūru, tehnoloģiju attīstība sekos dabiski un strauji.
Gribu uzsvērt, ka redzamas pārmaiņas nevar radīt viens uzņēmums vai viens risinājums – tam nepieciešama kopīga transformācija, iesaistoties privātajam sektoram, valstij un sabiedrībai kopumā. Tikai tad ilgtspējīga mobilitāte var kļūt par reālu un pieejamu alternatīvu. Uzskatu, nākotnes transports nedrīkst likt izvēlēties starp ērtībām un atbildību – tam jāapvieno abi.


Fly Dubai Lite ekonomiskās klases aviobiļešu piedāvājums - Dubaija, Kolombo, Malē, Katmandu...
EUR 429 | SKY24.LV

Lidojums no Rīgas, transfēri un 7 naktis viesnīcā ar izvēlēto ēdināšanas programmu
EUR 869 | Estravel Latvia

New Year at Harper Woolf | 31.12. 8-course dinner. Two seatings: 17:00–20:00 & 21:00–01:00. €135 pp. Wine pairing €85/€125. Lobby bar with DJ till 03:00.
Pullman Riga Old Town

Izvēlies SUV no SIXT+ un baudi brīvību katrā kilometrā! 🚙 Ilgtermiņa noma bez rūpēm - abonē jau šodien!
SIXT Latvija

Liepāja Ziemassvētkos piedāvā daudzveidīgas aktivitātes visām gaumēm un ir lieliska izvēle nesteidzīgai atpūtai kopā ar ģimeni.
Liepājas reģiona TIB

Aicinām pavadīt gada gaišāko un brīnumaināko laiku, apmeklējot Augšdaugavas novada Ziemassvētku un Jaungada pasākumus!
Augšdaugavas novada Tūrisma nodaļa

Atklājam pasauli kopā! Sazinies ar ceļojumu konsultantu! Ēģipte, Turcija, Grieķija, Bulgārija, Melnkalne, Albānija, Spānija, Portugāle, Itālija, Malta...
WOOPS

Kalnu slēpošanas bāze EGĻUKALNS atrodas Latvijā visaugstākajā Augšzemes augstienē.
Augšdaugavas novada Tūrisma nodaļa

Atpūtas komplekss “Beļmonti” piedāvā naktsmītnes 3 viesu mājās (kopā 20 guļvietas), pirti, ugunskura vietas u.c.
Augšdaugavas novada Tūrisma nodaļa

"KABATA" ir vieta, kur vietējie mākslinieki un dizaineri rada unikālus šedevrus, piedāvājot autentiskus produktus ar vēstījumu + KUUP kafija un meistarklases.
Rēzeknes pilsētas TIC

Lielbornes muiža ir vienīgais muižas komplekss, kas saglabājies dabas parka „Daugavas loki“ teritorijā.
Augšdaugavas novada Tūrisma nodaļa

Pullman Riga Old Town iepazīstina ar Ivanu Smigarevu – šefpavāru, kas nodrošina augstāko kulinārijas kvalitāti un profesionalitāti.
Pullman Riga Old Town

Menopauze ir dabisks dzīves posms, kad sievietei beidzas menstruācijas un olnīcas pārstāj ražot hormonus estrogēnu un progesteronu.
Republikas laukuma klīnika

Līdz pat 31. decembrim Ventspilī iespējams doties mūzikas un gaismu pilnā 20 minūšu piedzīvojumā pa svētku rotā tērpto pilsētu ar Ziemassvētku vilcieniņu.
Ventspils TIC

Viesu māja “Saules nams” piedāvā banketu zāli, visu nepieciešamo Jūsu prezentācijām, nakšņošanas iespējas 18 personām, pirti, ugunskura un telts vietas u.c.
Augšdaugavas novada Tūrisma nodaļa

Tūrisma firma «Lattur» nodarbojas jau vairāk nekā 30 gadus ar tūrisma organizēšanu un ir uzticams partneris starptautiskajā tūrisma biznesā.
LATTUR