Mihals Lemans: Ilgtspējai nav jābūt pretstatā ērtībām

Sintija Priedeslaipa | 2025.05.06

Mēs nevaram vainot cilvēkus par vēlmi pēc ātruma un ērtībām. Taču mums vajadzētu jautāt, kāpēc videi draudzīgi risinājumi nav daļa no šī vienādojuma? Viedokli pauž Mihals Lemans, “FlixBus” rīkotājdirektors Baltijas valstīs.

Mūsu veiktajā aptaujā* Baltijas valstīs tika secināts, ka ceļojumu izvēlē ilgtspējas aspekti joprojām ir viens no vismazāk svarīgajiem faktoriem. Tas īpaši izteikti redzams Latvijā, kur pat 22 % iedzīvotāju uzskata, ka ceļojot vides jautājumiem nav nozīmes. Tikai 7 % Latvijas iedzīvotāju, izvēloties starp dažādiem ceļojumu pakalpojumu sniedzējiem, uzskata ilgtspēju par ļoti svarīgu faktoru, savukārt 39 % aptaujāto par drīzāk svarīgu aspektu.

Protams, mēs nevaram gaidīt, ka cilvēki izvēlēsies videi draudzīgākus risinājumus, ja viņi nav informēti par to nozīmi vai ja tie šķiet apgrūtinoši. Varbūt arī mēs paši esam pārlieku naivi, uzskatot, ka jaunākās paaudzes vides jautājumus izvirza kā vienu no savām galvenajām prioritātēm. Proti, mūsu aptauja liecina, ka jauniešu attieksme būtiski neatšķiras no vecāko paaudžu uzskatiem. Piemēram, ceļojot tikai vidēji 5 % iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 34 gadiem uzskata vides jautājumus par ļoti svarīgiem. Turklāt tas atspoguļo plašāku tendenci visā Eiropā - zaļā domāšana nav aktuāla, ja tā nesaskan ar cilvēku personīgajām vērtībām.

Bieži vien cilvēki pieņem, ka pievēršanās ilgtspējai nozīmē no kaut kā atteikties, piemēram, ilgāks ceļošanas laiks, mazāk komforta, sarežģītāka plānošana u.tml. Taču tam tā nevajadzētu būt. Tālsatiksmes autobuss vienlaikus var būt pieejams, ērts un videi draudzīgs. Proti, autobuss izdala līdz pat 80 % mazāk CO₂ uz vienu pasažieri nekā lidmašīna. Tas ir īpaši būtisks aspekts pasaulē, kur katra siltumnīcefekta gāzu tonna var radīt ietekmi. Tomēr saskaņā ar aptauju 60 % Latvijas iedzīvotāju norādījuši, ka nekad neizjūt vainas apziņu, ceļojot ar lidmašīnu.

Tiek uzskatīts, ka ātrums un ilgtspēja ir pretēji jēdzieni, taču tālsatiksmes autobusi daudzos gadījumos spēj konkurēt ar aviopārvadājumiem, ja salīdzina kopējo ceļošanas laiku. Kā piemērus varu minēt laiku, kas tiek patērēts lidostu pārbraucienos, drošības pārbaudēs un pilsētu savienojumos. Līdz ar to domāju, ka zaļāka ceļošana negūs plašu atbalstu, ja cilvēki neapzināsies, kādas ir patiesās atšķirības.

Tāpat ne mazāk būtisks šķērslis ir desmitiem gadu ilgā plānošana un politika, kas sabiedrībā nostiprinājusi uzskatu, ka auto ir sinonīms ērtībai un nereti arī vienīgais reālais risinājums. Lai to mainītu, politiskajiem lēmumiem ir jāmaina virziens, proti, nevis atbalstot atkarību no privātā auto, bet gan radot apstākļus, kuros cilvēki patiešām var izvēlēties – pārvietoties ar autobusu, velosipēdu, vilcienu vai - doties kājām. Taču tas prasa labāku infrastruktūru un ērtākus transporta savienojumus. Piemēram, ja sabiedriskais transports nav ērts, cilvēki to neizmantos – lai cik videi draudzīgs tas arī nebūtu.

Bet, kā nodrošināt, lai videi draudzīgi risinājumi un komforts iet roku rokā? Mūsu pieeja ir bijusi pārbaudīt visus tirgū pieejamos alternatīvos degvielas veidus, lai atrastu labāko risinājumu. Piemēram, esam eksperimentējuši ar elektrotransportu, izstrādājuši ūdeņraža autobusa prototipu un testējuši transportlīdzekļus, kas darbojas ar biogāzi – visu, kas varētu mūs virzīt tuvāk ilgtspējīgākai ceļošanai.

Neskatoties uz šiem centieniem, mēs vēl neesam sasnieguši posmu, kur šādas tehnoloģijas varētu tikt plaši ieviestas tālsatiksmes maršrutos, jo joprojām trūkst gan nepieciešamās infrastruktūras, gan tehnoloģijas. Tas ir skaidrs piemērs tam, kā privātā sektora centieni pāriet uz jaunām un ilgtspējīgajām tehnoloģijām ir atkarīgi no valstu valdību atbalsta.
Šobrīd Baltijas valstīs mēs joprojām izmantojam dīzeļautobusus, jo trūkst nepieciešamo uzlādes staciju un infrastruktūras elektrotransportam. Manuprāt, videi draudzīgāka pārvietošanās un ceļošana nav neiespējama, taču iespēja attīstīties šajā virzienā ir atkarīga no politiskās gribas un pieņemtajiem lēmumiem. Ja valstis nodrošinās piemērotu infrastruktūru, tehnoloģiju attīstība sekos dabiski un strauji.

Gribu uzsvērt, ka redzamas pārmaiņas nevar radīt viens uzņēmums vai viens risinājums – tam nepieciešama kopīga transformācija, iesaistoties privātajam sektoram, valstij un sabiedrībai kopumā. Tikai tad ilgtspējīga mobilitāte var kļūt par reālu un pieejamu alternatīvu. Uzskatu, nākotnes transports nedrīkst likt izvēlēties starp ērtībām un atbildību – tam jāapvieno abi.

Avots: Repute.lv



Bebrenes muižas parks

Bebrenes muižas parks

Bebrenes muižas parks ir izcils dārzu un parku mākslas piemineklis, viens no vizuāli izteiksmīgākajiem ainavu parkiem Latvijā, tā platība 7,9 hektāri.

TAKA

Paldies vasarai! Vaidavas ezera pludmalē

Paldies vasarai! Vaidavas ezera pludmalē

30. augustā 12.00-21.00 Vaidavas ezera pludmalē notiks pasākums visai ģimenei "Paldies vasarai!". Tiekamies!

Valmieras novada Tūrisma pārvalde

Dominikāna! Cena sakot no 1659 eur!

Dominikāna! Cena sakot no 1659 eur!

EUR 1659 | Itaka Latvia

Luksus kruīzi ar atlaidi līdz 55%

Luksus kruīzi ar atlaidi līdz 55%

Sapņu piepildījums! Līdz 29.08. rezervē Luksus atpūtu par īspaši pievilcīgu cenu! Vairāk piedāvājumu jautā ceļojumu konsultantam

EUR 1878 | Estravel Latvia

Dzīvās mūzikas vakars

Dzīvās mūzikas vakars

29. augustā plkst. 21.00 Valmiermuižas alus dārzā norisināsies dzīvās mūzikas vakars ar grupu “Satellites LV”.

Valmieras novada Tūrisma pārvalde

JAUNUMS - Batumi! Cena sākot no 1019 eur!

JAUNUMS - Batumi! Cena sākot no 1019 eur!

EUR 1019 | Itaka Latvia

Rodas sala - pagarini vasaru

Rodas sala - pagarini vasaru

Lidojums no Rīgas, transfēri un 7 naktis viesnīcā ar izvēlēto ēdināšanas programmu // vietu skaits ierobežots

EUR 559 | Estravel Latvia

Budapešta! Cena sākot no 349 eur!

Budapešta! Cena sākot no 349 eur!

EUR 349 | Itaka Latvia

Atpūtas vieta “Latgales sēta”

Atpūtas vieta “Latgales sēta”

Atpūtas vieta “Latgales sēta”, kur tika izveidota nepieciešamā infrastruktūra, atrodas pie pašas Daugavas Slutišķos, Naujenes pagastā.

TAKA

Grieķija! Cena sākot no 379 eur!

Grieķija! Cena sākot no 379 eur!

EUR 379 | Itaka Latvia

Nurmuižas Ražas svētki 2025

Nurmuižas Ražas svētki 2025

Ar prieku paziņojam, ka NURMUIŽAS RAŽAS SVĒTKI 2025 norisināsies 20.septembrī! 🤩🍇🍾

Nurmuižas pils

Publikācija “TRAĶU PILIS UN PILSKALNI”

Publikācija “TRAĶU PILIS UN PILSKALNI”

Publikācija “TRAĶU PILIS UN PILSKALNI”

Trakai TIC

Itālija! Cena sākot no 429 eur!

Itālija! Cena sākot no 429 eur!

EUR 429 | Itaka Latvia

Aviobiļešu izpārdošana 2025/2026

Aviobiļešu izpārdošana 2025/2026

Ceļojumi visam gadam! ceļo: no 01.10.2025. - 31.07.2026. // Pērc, KAMĒR IR vai līdz 31.08.

EUR 59 | SKY24.LV

Slutišķu gravu taka

Slutišķu gravu taka

Interesants pastaigu maršruts atrodas ļoti gleznainā Dabas parka “Daugavas loki” teritorijā.

TAKA

Līksnas muižas parks (Līksnas takas)

Līksnas muižas parks (Līksnas takas)

1999. gadā Līksnas parka teritorijā pagasta ļaudis izveidoja atpūtas taku, kura katru gadu tiek paplašināta.

TAKA

Bērtuļa dienas Rūjienas baznīcā

Bērtuļa dienas Rūjienas baznīcā

23.-24.augustā Rūjienas baznīcā aicinām uz Bērtuļa dienas pasākumiem - Aldoņa Cīruļa glaznu izstādes atklāšanu, kamerkora "Kaķi" koncertu un Dievkalpojumu!

Valmieras novada Tūrisma pārvalde

Akmeņupes dabas taka

Akmeņupes dabas taka

Akmeņupes dabas taka izveidota Dvietes upes labā krasta pietekas – Akmeņupes ielejā.

TAKA

Notiks Nordic CUP airēšanas slalomā

Notiks Nordic CUP airēšanas slalomā

29. – 31. augustā Valmieras airēšanas trasē “Krāces” norisināsies “Nordic Cup 2025” sacensību seriāla 7. un 8. posmi airēšanas slalomā.

Valmieras novada Tūrisma pārvalde

SPA un retrīti Vjetnamā

SPA un retrīti Vjetnamā

Luksus SPA atpūta veselībai un labsajūtai - Ieguldījums, kas atmaksāsies, pieredze, kas paliks ar Jums!

EUR 984 | Estravel Latvia

BalticTravelnews.com
+371 26551169
info@travelnews.lv -