«Cayenne» 20 gadi: trešā «Porsche» neparastais veiksmes stāsts

Jūlija Ločmele | 2022.08.09

Ferdinands Porše 1989. gadā paredzēja: “Ja mēs uzbūvēsim bezceļa automobili atbilstoši mūsu kvalitātes standartiem un ja tam būs “Porsche” ģerbonis, cilvēki to pirks.” Gadiem ejot, tas apstiprinājās - kopš 2002. gada “Cayenne” ir bijis svarīga "Porsche” globālo panākumu daļa, informēja uzņēmumā.

“Porsche” 20. gadsimta sākumā piemeklēja viena no būtiskākajām ekonomiskajām krīzēm uzņēmuma vēsturē – 1991./1992. finanšu gadā tas cieta zaudējumus un piegādāja vien 23 060 automobiļus.

Savu ceļu ārā no lejupslīdes "Porsche” sāka ar 1996. gadā tirgū laisto “Boxster”. Tomēr uzņēmuma vadība ātri vien saprata, ka leģendārais “911” un jaunais modelis vien nespēs sniegt drošu nākotni.

Tā dzima plāns par trešo “Porsche”. Pēc ASV tirdzniecības nodaļas ieteikuma uzņēmums lēma par labu bezceļa automobilim, nevis busiņam, kas arī bija izskatīts kā viens no variantiem.

Šo vērienīgo ieceri beigu beigās īstenoja kopprojektā ar “Volkswagen”. Par to oficiāli paziņoja 1998. gada jūnijā – “Porsche Cayenne” un “Volkswagen Touareg” bija paredzēta viena izveides platforma.

Neskatoties uz identisko konstrukciju, katrs ražotājs sākotnēji izmantoja savus dzinējus un izstrādāja savas šasijas. “Porsche” bija atbildīgs par kopīgās platformas izveidi, bet “Volkswagen” sniedza zināšanas attiecībā uz liela apjoma ražošanu.

1999. gadā “Porsche” nolēma ražot automobili savā mājas tirgū, nevis ārvalstīs, un uzbūvēja jaunu ražotni Leipcigā, ko oficiāli atklāja 2002. gada augustā. Tā “Volkswagen” līdzinieku “Touareg” ražoja ‘Volkswagen” rūpnīcā Bratislavā, Slovākijā. Tur veica arī “Cayenne” virsbūvju krāsošanu, bet nobeiguma montāža nodrošināja Saksijā.

Sporta un bezceļu automašīna ar komfortu tāliem braucieniem

Plašais tehniskais klāsts padara “Cayenne” par ģimenēm draudzīgu automobili, kas ir izturīga bezceļu un dinamiska sporta automašīna ar tipisku “Porsche” veiktspēju. Pateicoties šīm īpašībām, “Cayenne” pēdējos 20 gados sniedzis lielu ieguldījumu vieglo apvidus automobiļu (SUV) segmenta veidošanā.

Pirmo tā paaudzi izveidoja tik pārliecinoši, cik tas no “Porsche” bija gaidāms, – ar diviem V8 dzinēju variantiem. “Cayenne S” modelī jaunais 4,5 litru dzinējs attīstīja 250 kW (340 ZS) jaudu, bet “Cayenne Turbo” ar šādu pašu tilpumu spēja attīstīt vēl iespaidīgāku, 331 kW (450 ZS), jaudu.

Šo modeļu maksimālais ātrums bija attiecīgi 242 un 266 km/h. “Porsche” pirmais apvidus automobilis bija līdzvērtīgs konkurents citiem labi pazīstamiem “bezceļniekiem”.

Pirmās paaudzes “Cayenne” (“E1”) bija arī pirmais sporta auto ražotāja automobilis, ko aprīkoja ar jauno PASM. “Porsche” aktīvo piekares vadības sistēmu piedāvāja kopā ar pneimatisko balstiekārtu.

2006. gada sākumā “Porsche” optimizēja modeļa veiktspēju, ieviešot pirmo “Cayenne Turbo S”, kas pievērsa uzmanību ar savu 4,5 litru V8 biturbo dzinēju un 383 kW (521 ZS) jaudu. Tie tolaik bija pirmšķirīgi rādītāji.

Lai optimizētu svaru un veiktspēju, otrajā paaudzē (“E2”) zemo pārnesumu sadales kārbu aizstāja visu riteņu piedziņas sistēma ar aktīvi kontrolējamu daudzplākšņu sajūgu, ko izmanto arī šodien.

“Mērķis ar “E3” bija vēl vairāk paplašināt iespējas,” atskatoties uz trešās paaudzes “Cayenne” izstrādi, saka SUV produktu līnijas viceprezidents no 2013. gada līdz 2020. gadam Hanss-Jirgens Vēlers. Viņš norāda, ka galvenais bija padarīt to sportiskāku un uzlabot braukšanas komfortu, vienlaikus saglabājot bezceļa braukšanas iespējas.

“Īpaši šim mērķim izstrādāja trīs kameru pneimatisko balstiekārtu un aizmugurējās ass stūrēšanu. Jaunā alumīnija virsbūve samazināja svaru, padarot automobili vēl efektīvāku un izveicīgāku,” stāsta Vēlers.

Pēc trešās paaudzes “Cayenne” laišanas tirgū 2017. gadā “Porsche” atvadījās no dīzeļdzinējiem un koncentrējās uz “plug-in” hibrīda tehnoloģijas attīstīšanu.

Vēl viens svarīgs brīdis bija 2019. gada pavasarī, kad tirgū laida vēl sportiskāku modeli - “Cayenne Coupé” - ar ieslīpu jumta līniju, kas līdzinājās “911”.

Hibrīda pionieris: palielināta veiktspēja kā superauto

Braucot ar elektroenerģiju vien, trešās paaudzes “Cayenne” “plug-in” hibrīda modeļi spēj sasniegt maksimālo ātrumu 135 km/h un nobraukt līdz pat 44 kilometriem bez kaitīgajiem izmešiem. Standarta degvielas patēriņš atbilstoši WLTP ir 3,1 līdz 4,1 litrs uz 100 kilometriem atkarībā no konfigurācijas un riepām.

Jaudīgais “Cayenne” modelis ir “Turbo S E-Hybrid”. Tas ir pārdošanā kopš 2019. gada un spēj sasniegt 500 kW (680 ZS). Tā griezes moments ir 900 ņūtonmetri, kas pieejami gandrīz no nekustīga automobiļa stāvokļa, ļaujot lielajam SUV no 0 līdz 100 km/h ieskrieties 3,8 sekundēs.

Mūsdienu elektrificēto modeļu variantiem pamatus ielika jau 2007. gadā ar pirmās paaudzes “Cayenne” atjauninājumu. IAA izstādē prezentētajā “Cayenne S Hybrid” koncepta automobilī “Porsche”, pretēji daudziem citiem konkurentiem, izmantoja nevis hibrīdu ar jaudas sadali, bet paralēlu pilna apjoma hibrīda sistēmu.

Pilna apjoma hibrīda sistēma tirgū beidzot nonāca 2010. gadā ar otrās paaudzes “Cayenne”, kas bija “Porsche” pirmais sērijveida hibrīda automobilis. 333 ZS 3,0 litru V6 dzinējs ar turbokompresoru apvienojumā ar 34 kW (47 ZS) sinhrono elektrisko motoru radīja 279 kW (380 ZS) jaudu.

Tam pēc četriem gadiem sekoja pirmais “plug-in” hibrīds, ar kuru “Porsche” rādīja priekšzīmi “premium” SUV segmentā. Ar “Cayenne S E-Hybrid” tikai ar elektroenerģiju jau bija iespējams nobraukt vairāk nekā 30 kilometrus.

Niķeļa-metāla hibrīda akumulatoru aizstāja ar litija-jonu akumulatoru. Iekšdedzes dzinējs saglabājās nemainīgs, bet elektriskā motora jaudu palielināja līdz 95 ZS (70 kW), tā sniedzot kopējo jaudu 306 kW (416 ZS).

Superauto uz jebkāda seguma

“Cayenne” ir sportisks un daudzpusīgs automobilis, kas savas spējas demonstrējis dažādos apstākļos. Piemēram, 2006. gadā divas privātas rallija komandas ar “Porsche Cayenne S” automašīnām piedalījās Transsibīrijas rallijā, kur devās ceļā no Maskavas pāri Sibīrijai līdz Ulanbatorai Mongolijā, iegūstot pirmo un otro vietu.

“Porsche” iedvesmojās no šiem panākumiem un izstrādāja 26 “Cayenne S Transsyberia” automašīnas, kas pielāgotas garo distanču rallijiem. 2007. gadā tās Transsibīrijas rallijā ieņēma pirmās trīs vietas, bet labāko desmitniekā kopumā iekļuva septiņi “Porsche” automobiļi.

“Turbo GT”, kas pielāgots ātrai braukšanai un līkumu pieveikšanai, ir sportiskākais “Cayenne” saimes loceklis. Tā 471 kW (640 ZS) 4,0 litru biturbo V8 dzinējs nodrošina pirmšķirīgu braukšanas pieredzi. No 0 līdz 100 km/h automobilis paātrinās vien 3,3 sekundēs, un tā maksimālais ātrums ir 300 km/h. Šim auto ir vēl sportiskākas virsbūves līnijas un tajā ir tikai četras sēdvietas. Tas pieejams jau ar visām iespējamām šasijas sistēmām un šim modelim īpaši izstrādātām riepām.

No “Roadrunner” līdz mūsdienu ēras pirmajam GTS

Kad bija pienācis laiks paplašināt modeļa sērijas, pirmās paaudzes “Cayenne” izstrādātājiem jau bija padomā modeļa versija ar īpašu braukšanas veiktspēju.

Tagadējais "Cayanne” projekta vadītājs Olivers Lakua 1998. gadā bija “E1” koncepta inženieris, bet 2004. gadā viņam uzdeva izstrādāt “Cayenne”, kas būtu īpaši sportisks visās izpausmēs. Lakua apņēmās radīt īpaši vieglu automobili projektā “Roadrunner”.

Automašīnas priekša un aizmugure līdzinājās “Cayenne Turbo” modelim. Riteņu arkas katrā pusē bija par aptuveni 14 milimetriem platākas, padarot šo par vizuāli izteiksmīgāko modeli. Tas arī bija par 24 milimetriem zemāks nekā “Cayenne S”.

Pirmais “Cayenne GTS” tirgū nonāca 2007. gadā kā “E1” paaudzes modeļa atjauninājums. Tā 4,8 litru dzinēja 298 kW (405 ZS) jauda ļāva automobilim kļūt par jaudīgāko “Cayenne” ar atmosfērisko dzinēju.

Otrās paaudzes “GTS” jaudu palielināja līdz 309 kW (420 ZS), bet 2015. gada modelī efektivitātes nolūkiem “Porsche” atmosfērisko V8 dzinēju nomainīja V6 biturbo dzinējs. Neskatoties uz mazāku dzinēja tilpumu, tas nodrošināja par 15 kW (20 ZS) lielāku jaudu un mazāku degvielas patēriņu.

Pašreizējā “Cayenne GTS” modelī “Porsche” atkal paļaujas uz astoņām sadegšanas kamerām 338 kW (460 ZS) jaudīgā 4,0 litru V8 biturbo dzinēja formā. Iedvesmojoties no “Cayenne GTS” panākumiem, ikvienai “Porsche” modeļu sērijai tagad ir sportiskais “GTS” variants.

Jauni tirgi, jauni klienti: “Cayenne” paver durvis

Neilgi pēc vispasaules pirmizrādes Parīzes auto izstādē, 2002. gada septembrī, “Cayenne” kļuva par globālu panākumu un nekavējoties pārsniedza tirdzniecības prognozes. Sākotnēji paredzēja, ka katru gadu piegādās 25 000 automobiļu.

Pirmās paaudzes astoņos gados kopumā pārdeva 276 652 automobiļus jeb mazliet mazāk nekā 35 000 gadā. Tagad sasniegta jau miljonā “Cayenne” atzīme – tas no ražošanas līnijas noripoja 2020. gada vasarā. 2021. gadā klientiem tika piegādātas vairāk nekā 80 000 automašīnas.

“Kā stila ikona SUV segmentā, “Cayenne” palīdzējusi stiprināt mūsu zīmola pievilcību, jo sevišķi Ķīnā un Āzijas tirgos. Tas šobrīd ir viens no “Porsche” pieprasītākajiem modeļiem visā pasaulē, un esmu pārliecināts, ka tā popularitāte paliks spēcīga arī nākotnē,” saka “Porsche” par tirdzniecību un mārketingu atbildīgais valdes loceklis Detlevs von Platens.

Avots: Porsche.com


celojumubode - 3814
Orientēšanās sezona sākas jau 16.aprīlī!

Orientēšanās sezona sākas jau 16.aprīlī!

Orientēšanās pasākumam HORIZONTS šogad lieli svētki - uzsākta 40.jubilejas sezona. Tiekamies jau otrdien, takās kas bija tik populāras!

EUR 2.00 | Alūksnes TIC

TUNISIJA no 295 EUR/pers!

TUNISIJA no 295 EUR/pers!

Aprīļa beigas un maijs Tunisijā - laiks SPA un talasoterapijas procedūrām, siltiem saules stariem, pastaigām un ekskursijām!

EUR 295 | Latvia Tours

4.maija Brīvības svētki Rēzeknē!

4.maija Brīvības svētki Rēzeknē!

Svinēsim svētkus kopā!

Rēzeknes pilsētas TIC

Ekskursiju piedāvājums. Grieķija

Ekskursiju piedāvājums. Grieķija

Lidojums no Rīgas, transfēri, 7 naktis 2-3* viesnīcās, puspansija un ekskursiju programma // Kavala - Soloniki - Janica - Meteora - Joana - Delfi - Atēnas -...

EUR 1099 | Estravel Latvia

 Vislatvijas golfa diena 5.maijā!

Vislatvijas golfa diena 5.maijā!

Vislatvijas Golfa Dienas – atklāj golfa spēles burvību! Aicināts ir ikviens pie mums Jurmala Golf Club & Hotel!

Jurmala Golf Club & Hotel

GeLux - Āzijas piedzīvojumu ceļojums

GeLux - Āzijas piedzīvojumu ceļojums

Jauna izpratne par Luksu - piedzīvojumu ceļojumā Taizemē un Kambodžā // Unikāla pieredze, vairāk iekļautu pakalpojumu // 10% atlaide, rezervējot aprīlī

EUR 2519 | Estravel Latvia

️Tunisija😲 Neticamas cenas!

️Tunisija😲 Neticamas cenas!

Aprīļa beigas un maijs Tunisijā - laiks atpūtai spa un talasoterapijai, siltas saules baudīšanai, aizraujošām ekskursijām un pastaigām gar silto jūras krastu.

EUR 295 | Atlantic Travel

MOTIVĒJOŠIE BRAUCIENI!

MOTIVĒJOŠIE BRAUCIENI!

👉VEIDOJIET POZITĪVA UZŅĒMUMA TĒLU. 👉APBALVOJIET LOJĀLOS KLIENTUS, DARBINIEKUS. 👉MOTIVĒJIET JAUNIEM PANĀKUMIEM. 👉SALIEDĒJIET KOLEKTĪVU, SADARBĪBAS PARTNERUS

Latvia Tours

Atlaides auto nomai Ungārijā

Atlaides auto nomai Ungārijā

Nomā auto ar Europcar Budapeštā un saņem atlaidi! Izbaudi Budapeštas daudzveidību.

Europcar

Maroka - Āfrikas eksotika

Maroka - Āfrikas eksotika

Krāsu, aromātu un iespaidu pilna - eksotiskā Maroka. Piedzīvojumu ceļojums - no Kasablankas līdz Marakešai // -20% ekskursiju tūrei, rezervējot aprīlī

EUR 559 | Estravel Latvia

Svinam Vācijas futbola vasaru

Svinam Vācijas futbola vasaru

Apvieno savu futbola braucienu ar apskates ekskursiju pa Vāciju! Mēs piedāvājam ekskluzīvu atlaidi visiem faniem, kas ceļo uz Vāciju, lai atbalstītu savas koman

Europcar

Publikācija “TRAĶU REĢIONA GARŠU KRĀSAS”

Publikācija “TRAĶU REĢIONA GARŠU KRĀSAS”

Publikācija “TRAĶU REĢIONA GARŠU KRĀSAS”

Trakai TIC

Tet Rally Latvia

Tet Rally Latvia

Liepājā notiks pilsētas ātrumposms, Tet Rally Latvia uzvarētāju noskaidros Dienvidkurzemes novada Vecpils autotrasē.

Liepājas reģiona TIB

Publikācija “TRAĶU PILIS UN PILSKALNI”

Publikācija “TRAĶU PILIS UN PILSKALNI”

Publikācija “TRAĶU PILIS UN PILSKALNI”

Trakai TIC

Atlaide auto nomai Bahreinā

Atlaide auto nomai Bahreinā

Persijas līča debeszilajos ūdeņos atrodas apslēpts dārgakmens, kas gaida izpēti — Bahreina. Nepalaid garām, rezervē tūlīt un saņem 20% atlaidi.

Europcar

Atpūta un Gardēžu vakariņas Igaunijā

Atpūta un Gardēžu vakariņas Igaunijā

1 nakts 2 personām, brokastis un vakariņas Michelin ceļvedī ieteiktā restorānā, kā arī spa piedāvājums // līdz 31.05.

EUR 225 | Estravel Latvia

Sala ar unikālu skaistumu!

Sala ar unikālu skaistumu!

Korfu pludmales ir vienas no labākajām un tīrākajām, aptuveni 30 no tām piešķirts Zilais karogs.

EUR 469.00 | Latvia Tours

Iedvesmojies savam sapņu ceļojumam!

Iedvesmojies savam sapņu ceļojumam!

NORĀDI VĒLMES -> SAŅEM PIEDĀVĀJUMU ČARTERCEĻOJUMAM 30 MIN LAIKĀ MĒS PALĪDZĒSIM SAPŅIEM ĪSTENOTIES! ;)

Latvia Tours

Ekskursiju ceļojums - 𝐆𝐑𝐈𝐄𝐊̧𝐈𝐉𝐀!

Ekskursiju ceļojums - 𝐆𝐑𝐈𝐄𝐊̧𝐈𝐉𝐀!

Pēc jaukā brauciena, tiem, kas Grieķijā vēlas uzturēties ilgāk, iesakām pagarināt savu atpūtu vienā no piedāvātajām Tasas salas viesnīcām.

EUR 1089 | Latvia Tours

Sezonas atklāšanas Grill ballīte pludmalē

Sezonas atklāšanas Grill ballīte pludmalē

18. maijā, atklājot sezonu, aicinām visus uz garšīgu un smaržīgu Grill ballīti pludmalē. Plašs grilēdienu klāsts, muzikāli priekšnesumi un izklaides bērniem.

Baltic Beach Hotel & SPA

BalticTravelnews.com
+371 26551169
info@travelnews.lv -