Kā akla cilvēka neapmierinātība auto novedusi līdz mākslīgajam intelektam

velocita.lv | 2023.09.18

Kruīza kontrole, dēvēta arī par konstanta ātruma uzturēšanas sistēmu, ir tehnoloģija, bez kuras mūsdienu mašīnas vienkārši nav iedomājamas. Patiesībā tā radusies senāk, nekā varētu domāt. Konstanta ātruma kontrolierus transportlīdzekļos sāka iestrādāt jau pagājušā gadsimta vidū, un tās rašanos noteica ģeniāla izgudrotāja neapmierinātība. Savukārt mūsdienu tehnoloģijas paver iespējas, par kurām agrāk varēja tikai fantazēt.

Pašreizējās sistēmas jau tagad spēj imitēt vadītāja uzvedību. Un runa nav tikai par augstākās klases luksusa modeļiem, kas maksā simtiem tūkstošus, bet arī par parastiem ikdienas braucamajiem, kurus ik dienu redzam sev apkārt.

Kā šī tehnoloģija ir attīstījusies, un ko vēl no tās varam gaidīt?

Pēckara ātruma limits un lielceļi
Par mūsdienu kruīza kontroles izgudrotāju tiek uzskatīts talantīgais aklais inženieris Ralfs Tītors (Ralph Teetor), un tās pirmsākumi meklējami 1948. gadā. Tiek uzskatīts, ka domas par šādu sistēma viņam sākās tad, kad beidzās pacietība. Ralfs Tītors vairs nespēja izturēt, ka katru reizi, kad viņa šoferis sāk runāt, viņš sabremzējas.
Taču tas gan nav vienīgais iemesls. Tāpat lielu impulsu sistēmas radīšanai deva arī jaunais ātruma ierobežojums – 35 jūdzes stundā (56 km/h), kas ASV tika ieviests pēc Otrā pasaules kara un kā mērķis bija samazināt degvielas patēriņu un riepu nodilšanu.

Rezultātā 1950. gadā Ralfs Tītors patentēja ierīci, kas sasaistīja piedziņas vārpstu un ietaisi, kura, sasniedzot noteiktu ātrumu, nofiksēja akseleratora pedāli. Kad vajadzīgais ātrums bija sasniegts, sistēma spēja to saglabāt.
Turpmāk, pilnveidojoties automašīnām, attīstījās arī ātruma uzturēšanas sistēma, tomēr galvenais mērķis palika tāds pats – ļaut braukt ar konstantu ātrumu, neturot kāju uz pedāļa. Kruīza kontrole guva popularitāti lielajās valstīs ar plašu ceļu tīklu, jo samazināja nogurumu garās braukšanas laikā. Nav nekāds brīnums, ka visstraujāk tehnoloģija attīstījās Tītora dzimtenē, Amerikas Savienotajās Valstīs.

Mūsdienās kruīza kontrole ir sasniegusi tādu līmeni, par kādu sākumā neviens pat iedomāties nespēja. Tiesa, nu jau šai sistēmai varbūt pat derētu izdomāt jaunu nosaukumu, jo tagad tās galvenā priekšrocība ir nevis ātruma uzturēšana, bet gan tā pielāgošana satiksmes apstākļiem. Izmantojot sensorus, tā atpazīst priekšā braucošās automašīnas, jūt to bremzēšanu vai paātrinājumu un attiecīgi pieskaņo ātrumu, vienlaikus saglabājot drošu distanci.
Piemēram, modernajos Audi un Mercedes-Benz luksusa modeļos tā izmanto navigācijas datus, lasa gaidāmo ceļa reljefu un konfigurāciju un attiecīgi pielāgo ātrumu, lai nodrošinātu gan komfortu, gan drošību. Tomēr lieliski piemēri nav jāmeklē tikai starp dārgiem auto, ar aktīvo kruīza kontroli tiek aprīkotas arī daudzas vidējās un pat mazās klases mašīnas.

Taču, izskatās, ka arī tā vēl nav progresa virsotne. Galu galā kāds joprojām pamanās atrast šajā tehnoloģijā kādus trūkumus, teiksim, nekonsekventa darbība vai pārmērīga reakcija. Tāpēc ražotāji turpina to pilnveidot, un nu jau palīgā tiek ņemti mašīnmācīšanās algoritmi. Tāds ir, piemēram, Kia modeļos, un tas ļauj sistēmai izprast autovadītāja braukšanas paradumus un imitēt tos pēc kruīza kontroles aktivizēšanas.

Visam jānotiek vienmērīgi
Žurnāla ''Profi Latvija'' redaktors Guntars Pulss norāda – tā kā kruīza kontrole ir kļuvusi adaptīva, proti – pati spēj pielāgoties mainīgiem apstākļiem, viņaprāt, nu jau tā būtu jāklasificē kā drošības aprīkojums. Turklāt tieši šī drošības aspekta dēļ tai jādarbojas nevainojami.

“Kad priekšā uzrodas šķērslis – cits auto, motocikls vai kas cits, mašīnai ir jābremzē un jābremzē vienmērīgi, nevis asi. Arī paātrinājumam līdz izvēlētajam ātrumam nevajadzētu būt ne pārāk agresīvam, ne pārāk lēnam. Protams, tas gan ir arī vadītāja vēlmju jautājums,” uzskata Guntars.

Viņš pats vienmēr pievērš uzmanību arī tam, cik vienkārša un lietotājam draudzīga ir sistēmas aktivizēšana un regulēšana. Šis faktors viens pats varot noteikt viņa izvēli izmantot sistēmu vai ne. “Protams, pierast var pie daudz kā, taču tieši sistēmu lietošanas ērtums lielā mērā nosaka satiksmes drošību,” uzsver Guntars.

Šie aspekti ir arī viens no būtiskākajiem stimuliem, kas liek auto ražotājiem meklēt veidus, kā kruīza kontroli pilnveidot vēl tālāk. Tā uzņēmums Hyundai Motor Group, kam pieder Kia, 2019. gadā prezentēja pasaulē pirmo uz mašīnmācīšanos balstīto viedo kruīza kontroli (SCC-ML). Šī tehnoloģija ļauj izprast un analizēt braukšanas paradumus, tādējādi dodot iespēju kruīza kontrolei pieņemt labākus lēmumus. Tas savukārt vairo autovadītāja uzticēšanos mašīnai, jo laika gaitā sistēmas darbība kļūst arvien līdzīgāka paša šofera uzvedībai. Turklāt kas svarīgi – sistēma ir ieprogrammēta tā, ka neapgūst nedrošas vadības paradumus. Arī tas palielina tehnoloģijas uzticamību.
Mākslīgā intelekta algoritmi auto vadībā gan ievērojami uzlabo daļējo pašbraukšanu, gan vairo cilvēku gatavību to pieņemt. Kā apgalvo Guntars – jo konsekventāk sistēma reaģēs uz ceļa situācijām un jo precīzāk kopēs šofera rīcību, jo spēcīgāks būs stimuls to izmantot.

Reālās pasaules scenāriji
Kia modeļu viedās kruīza kontroles izstrādātāji apgalvo, ka ir izanalizējuši vairāk nekā 10 000 vadības stilu. Paredzams, ka pakāpeniski šī sistēma automatizēs arvien vairāk autobraucēja darbību, piemēram, novērsīs nepieciešamību manuāli iestatīt attālumu līdz mašīnai priekšā, kontrolēt paātrinājumu un citus parametrus. Šāda daudzpusība ļaus sistēmai pielāgoties arvien plašākam situāciju spektram, kas var rasties uz ceļa. Piemēram, cilvēki atšķirīgi paātrinās uz šosejas, apdzenot uz lauku ceļiem un braucot cauri apdzīvotām vietām. Tehnoloģijas, kas nespēj pielāgoties šīm mainīgajām vidēm, rada vilšanos, tāpēc nav pārsteigums, ka daudzi autovadītāji gaida nākamo progresa lēcienu.

Vēl viena Kia viedās kruīza kontroles priekšrocība ir pastāvīgā pašaktualizācija. Šī unikālā sistēma nepārtraukti mācās un saglabā jaunākos vadītāja paradumus. Tā saprot, ka mašīnu lieto vairāki cilvēki, un viegli pielāgojas dažādu autovadītāju braukšanas stilam.

Modernā kruīza kontrole bieži vien ir savienota ar Start&Stop funkciju, kas ļauj tai vadīt auto plašā ātruma diapazonā. Šī sistēma var pat pilnībā apturēt transportlīdzekli pilsētas sastrēgumā, laikus pati sabremzēties līdz priekšā braucošajai mašīnai un atsākt kustību kopā ar satiksmes plūsmu.

“Šo funkciju cilvēki vēl izmanto salīdzinoši reti, taču man tā ļoti patīk. Jo, lai cik dīvaini tas izklausītos, kruīza kontrole ir neaizstājams palīgs sastrēgumos. Nevienam nepatīk vilkties lēnā satiksmē, un laba kruīza kontrole – tāda, kas laikā apstādina mašīnu un pati atsāk kustību – no vadītāja noņem lielu slogu,” rezumē Guntars Pulss.

Kruīza kontrole kā tehnoloģija ir veikusi garu pilnveidošanās ceļu, taču nākotne mums, visticamāk, pavērs tādas iespējas, par kurām tagad varam tikai fantazēt...


Avots: velocita.lv


celojumubode - 3813
Rūjienas saldējuma svētki

Rūjienas saldējuma svētki

25.maijā Rūjienā norisināsies, iespējams, gardākie svētki šajā pusē - Rūjienas saldējuma svētki!

Valmieras novada Tūrisma pārvalde

Ēģipte skolēnu RUDENS brīvlaikā

Ēģipte skolēnu RUDENS brīvlaikā

Esiet tālredzīgi un gudri! iegādājieties ceļojumu skolenu RUDENS brīvlaikam jau tagad! Hurgada vai Šarm-el-Šeiha

EUR 685 | Estravel Latvia

🇬🇷 Vasaras piedzīvojums Peloponesā!

🇬🇷 Vasaras piedzīvojums Peloponesā!

Tieši Peloponesas kūrortos iespējams patverties no lielpilsētas kņadas, izbaudīt klusumu un ilgi gaidīto atpūtu.

EUR 425.00 | Latvia Tours

WOW cena! 𝐌𝐀𝐋𝐃𝐈̄𝐕𝐔 𝐒𝐀𝐋𝐀𝐒!

WOW cena! 𝐌𝐀𝐋𝐃𝐈̄𝐕𝐔 𝐒𝐀𝐋𝐀𝐒!

🔥 ĪPAŠAIS PIEDĀVĀJUMS individuālam ceļojumam 𝐧𝐨 𝟐𝟏/𝟎𝟓/𝟐𝟎𝟐𝟒, ar 7 nakšu atpūtu All Inclusive kūrortā CLUB MED KANI.

EUR 2331 | Latvia Tours

Līgo svinības jūras krastā

Līgo svinības jūras krastā

23. jūnijā aicinām Jūs ciemos, lai kopīgi aizvadītu gada īsāko nakti un godam nosvinētu Līgo svētkus jūras krastā – “Baltic Beach Hotel & SPA” pludmalē!

Baltic Beach Hotel & SPA

Lielais plosts 2024

Lielais plosts 2024

Šogad paredzētais maršruts ir Slutišķi (kempings “Daugavas loki”) – Butišķi (atpūtas vieta “Zemenīte”).

TAKA

 “Dziedot un dejojot gaidām vasaru”

“Dziedot un dejojot gaidām vasaru”

25. maijā plkst. 17.00 Kocēnu Kultūras namā jauniešu kora “Skan” un VPDK “Savieši” koncerts “Dziedot un dejojot gaidām vasaru”.

EUR 3 | Valmieras novada Tūrisma pārvalde

Māmiņai, sieviņai miļajai...

Māmiņai, sieviņai miļajai...

Lutinošais SPA piedāvājums - atpūta Siguldā // Pārsteidziet, ieprieciniet - uzdāviniet atpūtu // Dienas SPA

EUR 115 | Estravel Latvia

Siguldas pilsētas svētki

Siguldas pilsētas svētki

25. maijā aicinām uz “Radīts Siguldā” parādi, koncertiem, svētku restorānemi, svētku gājienu, kā arī papildus aktivitātēm Siguldā. Gaidīsim ciemos!

Siguldas novada TIC

Atpūties citādāk – izvēlies Albāniju!

Atpūties citādāk – izvēlies Albāniju!

Nomaļotas pludmales, viesmīlīgi cilvēki un aizraujoša kultūra – viss Tevi gaida Albānijā!

EUR 389 | Latvia Tours

Ceļojošais cirks

Ceļojošais cirks "Baltija" Liepājā

Starptautiska cirka mākslinieku komanda ir sagatavojusi iemīļotajai publikai īstu, jautru piedzīvojumu cirka pasaulē!

Liepājas reģiona TIB

Igo, Ainis Zavackis un Jānis Strazds

Igo, Ainis Zavackis un Jānis Strazds

24. maijā plkst. 20.00 aicinām uz skaistu un sirsnīgu koncertu Mujānu biedrības namā, kurā muzicēs Igo, Ainis Zavackis un Jānis Strazds!

EUR 20 | Valmieras novada Tūrisma pārvalde

Nomā auto Indijā!

Nomā auto Indijā!

Europcar atklātas 12 stacijas Indijā lielākajās pilsētās, piemēram, Deli, Mumbajā, Bangalorā, Haidarabadā, Čennajā. Rezervē savu auto!

Europcar

Būū koncerts Vaidavā

Būū koncerts Vaidavā

2.jūnijā plkst.16.00 iesildīsim vasaru kopā ar burvīgo dzirksteli un dabas mīli – dziedātāju Būū, atklājot Vaidavas vasaras sezonu!

EUR 12 | Valmieras novada Tūrisma pārvalde

Mazbānīša stacijas VALDEMĀRPILS svētki

Mazbānīša stacijas VALDEMĀRPILS svētki

Apvienojoties aktīvajiem vietējiem un apkaimes iedzīvotājiem, 31. maijā pirmo reizi tiks svinēti mazbānīša stacijas VALDEMĀRPILS svētki.

Talsu novada TIC

Atlaide auto nomai Bahreinā

Atlaide auto nomai Bahreinā

Persijas līča debeszilajos ūdeņos atrodas apslēpts dārgakmens, kas gaida izpēti — Bahreina. Nepalaid garām, rezervē tūlīt un saņem 20% atlaidi.

Europcar

Sala, kas iekaros jūsu sirdi un prātu!

Sala, kas iekaros jūsu sirdi un prātu!

Kipra ir trešā lielākā sala Vidusjūrā un ir populārs tūrisma galamērķis, pateicoties tās skaistajām pludmalēm, bagātajai vēsturei un garšīgajai virtuvei.

EUR 335 | Latvia Tours

Dienvidu saule un šarms Maljorkā!

Dienvidu saule un šarms Maljorkā!

Ceļojums piemērots visiem, kas ilgojas pēc saules un siltuma, mīl neparastus dabasskatus un patīk gozēties lieliskās pludmalēs Vidusjūras krastā.

EUR 576.00 | Latvia Tours

Luksus klases piedāvājumi - Taizeme

Luksus klases piedāvājumi - Taizeme

Esat pelnījuši - izbaudīt unikālu pieredzi, augstākās klases apkalpošanu un ņemt no dzīves vairāk! Dažādi Luksus piedāvājumi atpūtai Taizemē. Sviniet dzīvi!

EUR 610 | Estravel Latvia

Lielais plosts 2024

Lielais plosts 2024

Šī gada 25. maijā Dabas parka “Daugavas loki” teritorijā norisināsies ikgadējs Vislatvijas ūdens tūristu saiets “Lielais plosts”.

TAKA

BalticTravelnews.com
+371 26551169
info@travelnews.lv -