Cik tālu izvilks? Mīti un patiesības par elektroauto baterijām

Cik tālu izvilks? Mīti un pati

Foto: Enefit.lv | Autors: Sabīne Krese | 2024.09.16

“Ar elektroauto jau nekur normāli nevar aizbraukt,” vēstī viens no visizplatītākajiem mītiem par šo ilgtspējīgo un ar lielu nākotnes potenciālu apveltīto tehnoloģiju. Kaut arī pirmie reāli lietojamie elektroauto tika uzbūvēti jau 1890. gadā un pēdējās desmitgadēs šī tehnoloģija ir piedzīvojusi iespaidīgu evolūcijas lēcienu, vēl joprojām liela daļa Latvijas sabiedrības uz automašīnām, ko darbina baterijas, raugās ne bez aizdomām. Dažus izplatītākos mītus par elektroauto bateriju darbību aplūko SIA “Enefit” E-mobilitātes nodaļas vadītājs Daniels Treņins.

Daniels Treņins jau divus gadus brauc tikai ar elektroauto. “Ir tādas ērtības, pie kurām ļoti ātri pierod un kas pilnīgi nemotivē atgriezties pie automašīnas ar iekšdedzes dzinēju. Piemēram, iespēja braukt pa sabiedriskā transporta joslu vai mašīnas apkalpošanas maksa, kas manam pilnpiedziņas elektroauto ir mazāka nekā iepriekšējam krietni mazjaudīgākajam auto ar iekšdedzes dzinēju. Tad vēl tādi patīkami sīkumi kā iespēja nejust degvielas aromātu, nemaz nerunājot par sajūtu, kādu rada elektroauto braukšanas laikā. Arī par uzlādi galva nesāp: mēs ģimenē esam izveidojuši ērtu maršrutu, integrējot auto uzlādi sadzīvē – pie veikala, darbavietā, mājās, lai auto vienmēr būtu gatavs braukšanai,” pārdomās dalās Daniels Treņins.

Mītus, kas apvij elektroauto, viņš atspēko ne tikai ar paša gūto pozitīvo pieredzi, bet arī ar objektīvu pamatojumu, kuru uzbūvējis, ikdienā strādājot ar e-mobilitātes risinājumiem. “Mīti par elektroauto no laika gala ir bijuši apmēram vieni un tie paši – “nav, kur uzlādēt”, “var nobraukt smieklīgi mazu attālumu” un “elektroauto nav nemaz tik videi draudzīgs”. Pretargumenti arī nemainās, toties ar laiku kļūst arvien spēcīgāki, tehnoloģijai attīstoties un pilnveidojoties. Latvijā pastāvīgi uzlabojas gan elektroauto modeļu daudzveidība, gan uzlādes infrastruktūras pārklājums, un kopumā nozare ir sasniegusi jau konkurētspējīgu līmeni,” skaidro “Enefit” eksperts, kurš ir gatavs atspēkot galvenos mītus par elektroauto bateriju darbību.

Mīts nr. 1: bail palikt meža vidū uz ceļa. Distance, kuru ar pilnu bateriju var veikt elektroauto, atkarībā no modeļa, jaunākiem modeļiem ekonomiskā braukšanas režīmā sasniedzot vidēji no 300 līdz 500 kilometriem. Skeptiķiem, kuriem tas šķiet par maz, Daniels Treņins retoriski jautā –  cik lielas distances, braucot pa Latviju, jums ikdienā ir jāveic? Pat no viena Latvijas gala līdz otram  ar grūtībām sanāks 500 kilometru, un pat mašīna ar salīdzinoši mazu akumulatora ietilpību (~ 60 kWh) jau pieveic vairāk nekā 300 kilometru ar vienu uzlādi.

“Visdrīzāk, pavadot pāris stundu galamērķī ar lēno uzlādi vai pa ceļam atvēlot 20 minūšu kafijas pauzi ātrajai uzlādei, mašīna ir gatava braukt visu laiku. Turklāt vairums elektroauto vadītāju pārvietojas pilsētā, kur distance dienā reti pārsniedz 100 kilometru. Cilvēki un situācijas, protams, ir dažādi, bet pat tiem, kam ikdienā ir jābrauc tiešām daudz un tālu, šis izaicinājums mazinās, jo uzlabojas gan tehnoloģija, gan uzlādes kapacitāte,” rekomendē Daniels Treņins.

Turklāt infrastruktūra visu laiku attīstās: arī Enefit paplašina šobrīd lielāko elektroauto uzlādes tīklu Baltijā Enefit Volt, kurā līdz 2025. gada beigām Baltijā un Polijā paredzēts izbūvēt vairāk nekā 700 publisko uzlādes iekārtu, un šogad plāno izbūvēt arī pirmās lieljaudas uzlādes stacijas uz starptautiskajām maģistrālēm.

Mīts nr. 2: bateriju vajag uzlādēt līdz 100%. “Braucot ar iekšdedzes dzinējiem, esam pieraduši doties “uzpildīties” tad, kad mēriekārtas uz paneļa rāda sarkano līniju. Lielākā daļa no šobrīd pieejamām elektroauto baterijām kalpos ilgāk, ja izmantošanas koridors būs starp 20% un 80%. Tas nozīmē, ka baterijai ir veselīgi un ilgtspējīgi lielāku daļu no laika būt ne tukšākai par 20% un ne pilnākai par 80%. Papildus, ņemot vērā, ka mašīnas stāv 90% no laika, būtu ieteicams izmantot principu "apstājies - uzlādējies". Tas nodrošinās, ka, atsākot savu ceļu, mašīna būs gatava nobraukt vēl garāku distanci ,” atgādina Daniels Treņins.

Viņš skaidro – ievērot 20-80% izmantošanas koridoru ir gan ērtāk, gan ilgtermiņā labvēlīgāk baterijai. “Piemēram, es ceļā no mājām uz darbu izmantoju 8–10% baterijas jaudas. Atbraucot uz darbavietu, pieslēdzu auto pie mazjaudas lādētāja un pusdienlaikā atkal atvienoju. Daudzi uzskata, ka lieljaudas jeb ātrās uzlādes iekārtas ir labākas – palīdz ietaupīt laiku, 20 minūtes un gatavs, bet no automašīnas ilgtermiņa “labsajūtas” viedokļa ikdienā jāiekļauj dažādība. Arī pašiem ir ērtāk, ja nav pēc pusstundas jāskrien mašīnu atvienot no lādētāja. Nupat jau Latvijā netrūkst iespēju dažādot savu uzlādes pieredzi,” iesaka eksperts.

Mīts nr. 3: baterija ziemā sasals vai vasarā pārkarsīs, un beigas būs.

Ziemas salā elektroenerģijas patēriņš, visticamāk, palielināsies, bet tā notiek ar jebkuru auto – arī ar iekšdedzes dzinēju, atgādina eksperts. “Zemākas temperatūras ietekme uz mašīnas efektivitāti realitātē ir ļoti līdzīga gan elektroauto, gan mašīnai ar iekšdedzes dzinēju, proti, pie -7 grādiem energoefektivitāte samazināsies pa apmēram 15%. Tiesa gan, ja elektroauto vadītāji neefektīvi izmantos klimata kontroles funkcijas, tad enerģijas efektivitātes samazinājums elektriskiem transportlīdzekļiem var būt lielāks. Toties modernie elektroauto paliek aizvien gudrāki arī klimata kontroles ziņā un, attīstoties tehnoloģijām, zemo temperatūru ietekme uz elektroauto energoefektivitāti samazināsies vēl vairāk,” skaidro Daniels Treņins.

Papildus elektroauto skeptiķi mēdz norādīt uz to, ka, stāvot ārā aukstumā, elektroauto arī zaudēs enerģiju. Šim uztraukumam arī nav pamata. “Piemēram, es, dodoties Ziemassvētku atvaļinājumā, esmu atstājis savu auto lidostas stāvvietā zem biezas sniega segas -15 grādu salā. Atgriežoties pēc divām nedēļām, baterija bija pazaudējusi mazāk par 2% nobraukuma,” saka Daniels Treņins.

Savukārt karstumā baterijai nepatīk uzsilt vairāk par 25 grādiem, bet vairumam mūsdienu elektroauto ir pietiekami gudras dzesēšanas sistēmas – tiklīdz apstākļi iziet ārpus komforta zonas, mašīna pati nodrošina baterijai optimālus apstākļus.

“Elektroauto kā tehnoloģija vēl nebūt nav sasniegusi savus izcilības griestus, un domāju, ka jau tuvāko gadu laikā redzēsim būtiskus uzlabojumus un pavērsienus tās attīstībā. Taču jau tagad elektroauto ir lielisks risinājums katram, kas vēlas iet līdzi laikam un pilnvērtīgi izmantot e-mobilitātes sniegtās iespējas,” rezumē SIA “Enefit” E-mobilitātes nodaļas vadītājs Daniels Treņins.

Avots: Enefit.lv


travelnews - 3832
Rudens saulgrieži - Pastariņa muzejā

Rudens saulgrieži - Pastariņa muzejā

Apmeklētājus sagaidīs saulgriežu koncerts, Miķeļdienas tirdziņš, radošas darbnīcas un jaunās rudens ražas gardumi.

Tukuma TIC

Apskati dabas vērtības Bauskas novadā

Apskati dabas vērtības Bauskas novadā

Apskati dabas vērtības – bezmaksas dabas takas un ģeovietas, vēsturiskus parkus un godalgotus daiļdārzus, iegādājies stādus dārzniecībās un stādu audzētavās.

Bauskas TIC

NEparasti garšīgais saldējums pie Madonas?

NEparasti garšīgais saldējums pie Madonas?

Turpinām vasaras ziņu seriālu par "NE parastām" Madonas novada tūrisma vietām. Šoreiz neparastums ir z/s "Līvi" kazas piena saldējums un citas garšīgās lietas!

Madonas TIC

Izstāde

Izstāde "ZIEDI AKVARELĪ" Engurē

Engures Saieta namā. Ēteriski smalki, dzīvi un krāsaini mākslinieces Jeļenas Jesinas akvareļu darbu izstāde.

Tukuma TIC

28.septembrī Jelgavā - tūrisma rallijs

28.septembrī Jelgavā - tūrisma rallijs

28. septembrī, Jelgavas TIC organizē ikgadējās auto orientēšanās sacensības komandām “Pasaules tūrisma dienas rallijs 2024”. Piteikšanās pa tel. 63005447

Jelgavas reģionālais tūrisma centrs

Gadatirgus Jaunpilī.

Gadatirgus Jaunpilī.

aunpils pils laukums skanēs 29.septembrī, kad kā ierasts notiks krāšņs un jestrs rudens MIĶEĻDIENAS GADATIRGUS.

Tukuma TIC

"Čikāgas piecīši" Šlokenbekas muižā

Tikai viens koncerts, tikai Tukuma novadā, tikai 13.10.2024

Tukuma TIC

Zemgales tūrisma gada balva

Zemgales tūrisma gada balva

Līdz 24.septembrim piesaki nominantus Zemgales tūrisma gada balvai 2024!

Zemgales Tūrisma asociācija

Raimonda Paula un Guntara Rača koncerts

Raimonda Paula un Guntara Rača koncerts

Īpaši ģimenēm un mūsu mazajiem skatītājiem 6.oktobrī pulksten 14:00 piedāvājam apmeklēt Raimonda Paula un Guntara Rača jauno dziesmu programmu Tukumā

Tukuma TIC

KINO DIENA. Animācijas filma

KINO DIENA. Animācijas filma "STRAUME"

Šo KINO DIENAS sezonu sāksim īpaši - ar tikai 1 filmu 22.septembrī pulksten 16:00.

Tukuma TIC

Airsoft atvērtās spēles ikvienam

Airsoft atvērtās spēles ikvienam

Pieteikties pasākumam vari viens un organizatori Tev iedos labākos komandas biedrus, kā arī kopā ar draugiem un jūs būsiet vienā lieliskā komandā.

Bauskas TIC

ORĶESTROMĪMA | Tukumā

ORĶESTROMĪMA | Tukumā

“Orķestromīma” ir jaunākiem skolēniem radīta atraktīva un dzirkstoša koncertizrāde, kas vedīs skatītājus cauri kino pasaulei

Tukuma TIC

Brīvdienu ceļvedis

Brīvdienu ceļvedis "PRETĪ AUGSTUMIEM"

Ieskaties jaunajā Cēsu novada brīvdienu ceļvedī un iedvesmojies neaizmirstamām brīvdienām!

Cēsu TIC

Liepājas skaņas Rundāles pilī 28.septembrī

Liepājas skaņas Rundāles pilī 28.septembrī

Liepājas Simfoniskā orķestra metāla pūšaminstrumentu un sitaminstrumentu ansamblis diriģenta Gunta Kuzmas vadībā atskaņos Viļņa Šmīdberga jaundarbu “Uz gaismu”.

Bauskas TIC

Nurmuižas pils atdzimšana

Nurmuižas pils atdzimšana

Nurmuižas pils ir lielākais un senākais muižas komplekss Latvijā, kura teritorijā ir 33 ēkas un septiņi dažādi valsts nozīmes pieminekļi!

Nurmuižas pils

Īpašais rudens/ziemas piedāvājums

Īpašais rudens/ziemas piedāvājums

Baudiet romantisku atpūtu muižā ar Smēdes SPA apmeklējumu, prosecco, vakariņām un gardām brokastīm nākamajā rītā!

Nurmuižas pils

Esi izbraucis ar Abavline?

Esi izbraucis ar Abavline?

Zviedru Cepure ir atpūtas bāze gleznainajā Abavas senlejā. Abavline ir trosu nobrauciens 200 m garumā.

Tukuma TIC

Rudens ekskursijas skolēniem 2024

Rudens ekskursijas skolēniem 2024

Iepazīsti novada plašo piedāvājumu–radošās meistarklases, degustācijas, aktīvās atpūtas izklaides, gan ceļojumu laikā!

Bauskas TIC

Atklāj Bauskas novada daudzveidību TOP 12

Atklāj Bauskas novada daudzveidību TOP 12

Atklāj Bauskas novada daudzveidību kādā no 12TOP objektiem–iespaidīgas muzeju kolekcijas,vēsturiskas vietas un ēkas,dzīvnieku sētas,augstākā iekšzeme kāpa LV.

Bauskas TIC

Īpaša dāvana labsajūtai!

Īpaša dāvana labsajūtai!

Via Vitalité ir četru* superior svara korekcijas un labsajūtas centrs Aizputē. Piedāvājam programmas "Pamata","Exstra","Vitalitāte". Zvaniet +371 20 605 553

EUR 145 | Via Vitalité

BalticTravelnews.com
+371 26551169
info@travelnews.lv -