Tehnoloģijas vai mehānika: kas automobiļos spēlē pirmo vijoli?

Velocita.lv | 2025.03.17

Mūsdienās mehāniskās inovācijas autobūvē ienāk daudz retāk nekā pagājušajā gadsimtā. Tās ir aizēnojuši milzīgi tehnoloģiskie sasniegumi digitālo ekrānu un drošības asistentu jomā. Tās ir labas ziņas cilvēkiem ar lielu rocību, taču tiem, kam budžets ir ierobežots, jānosaka prioritātes. Bet vai mehāniskie komponenti patiešām ir kļuvuši mazsvarīgi?

Tehnoloģijas pārņem vadības grožus

Nav nejaušība, ka lielākā daļa auto entuziastu ir dzimuši un auguši pagājušajā gadsimtā – īstu mehānisko inovāciju laikmetā. Tad tapa jauni motoru tipi, to komponenti un pilnpiedziņas sistēmas. Daudzas funkcijas, ko mēs tagad ikdienā uzskatām par pašsaprotamām, savulaik bija revolucionāras.

No mehāniskā viedokļa, mūsdienu auto stipri līdzinās cits citam. Šobrīd lielākā daļa inovāciju ir saistītas ar tehnoloģijām – lieliem ekrāniem, mākslīgo intelektu un daudzpusīgām palīgsistēmām. Premium segmentā mehāniskās funkcijas, kas vairo komfortu un braukšanas prieku, joprojām ir un tiek papildinātas ar visdažādākajām tehnoloģijām, turpretim ekonomiskajā un vidējā klasē ir jāsadzīvo ar kompromisiem.

Pārsvarā ražotāji koncentrējas uz tehnoloģijām, piedāvājot salīdzinoši vienkāršus mehāniskos risinājumus un mazlitrāžas dzinējus, vienlaikus uzsverot lielu ekrānu un savienojamības nozīmi. Mehāniskos sasniegumus priekšplānā izvirza vien neliela daļa kompāniju.

Pie šiem izņēmumiem pieder, piemēram, japāņu uzņēmums Suzuki, kas visus, pat mazākos modeļus aprīko ar visu riteņu piedziņu. Tāpat visiem saviem krosoveriem dara arī Subaru. Piemēram, populārajā kompakto krosoveru segmentā tādiem modeļiem kā Volkswagen T-Cross, Ford Puma, Renault Captur un Hyundai Bayon pilnpiedziņa nemaz nav pieejama. Tikmēr Suzuki to piedāvā pat mazajam pilsētas hečbekam Swift, kas ir nopērkams par daudz zemāku cenu – 20 990 eiro.

Patiesībā daudzu B segmenta krosoveru cenas ir līdzīgas Suzuki lielākajam C segmenta modelim Vitara, kam ir bagātīgs aprīkojums, hibrīddzinējs, automātiskā transmisija un pilnpiedziņa, – un tas viss mazāk nekā par 30 000 eiro.

Cilvēku vēlmes ir dažādas

Kas mūsdienās ir svarīgāks: liels ekrāns un daudzas vadītāja palīgsistēmas vai uzticami mehāniskie elementi?
“Dažādi cilvēki grib dažādas lietas. Kādam nebūs skaidru vēlmju attiecībā uz spēka agregātu vai piedziņu, jo viņu tas gluži vienkārši neinteresē. Daļa aktīvi seko līdzi jaunākajām tendencēm, tāpēc viņiem galvenā ir iespēja pieslēgt viedtālruni. Citus interesē automašīnas tehniskā specifikācija un iespējas. Šie cilvēki izvēlēsies optimālu kompromisu, ignorēs lielo ekrānu un izvēlēsies modeli ar pilnpiedziņu, jo viņiem ir jābrauc pa nelīdzenu apvidu, kur neviens ekrāns uz priekšu tikt nepalīdzēs,” skaidro fotogrāfs Toms Svilāns, kurš regulāri iemūžina jaunos auto.

Guntars Pulss, žurnāla Profi Latvija redaktors un ilggadējs Latvijas Gada auto konkursa žūrijas biedrs, arī min šos cilvēku tipus, taču piebilst, ka ikdienas braucēju, protams, ir krietni vairāk nekā tā saucamo benzīngalvu.

“Personīgi mani ekrāns neko diži neiespaido, bet pīkstošās palīgsistēmas vairāk kaitina nekā palīdz. Dažas tehnoloģijas, piemēram, kruīza kontrole un distances sensori, ir patiešām noderīgas, bet ir arī tādas, kas tikai traucē. Tomēr vairumam cilvēku, manuprāt, ekrāni šobrīd jau ir kļuvuši svarīgāki par mehāniskām funkcijām. Neatkarīgi no tā, vai visas tās patiešām būs vajadzīgas vai ne, pircēji tās grib. Daļa premium auto īpašnieku atzīst, ka viņiem, piemēram, nav vajadzīgs ekrāns pasažiera pusē, bet viņi tik un tā to izvēlas,” saka Guntars.

Automobiļi bez aprīkojuma vairs neeksistē

Lielie ekrāni un modernās tehnoloģijas palīdz pārdot vairāk auto, tāpēc vadošie uzņēmumi koncentrējas uz tiem. Tiesa, pateicoties tehnoloģiju attīstībai, šīs lietas ir kļuvušas lētākas, tātad arī pieejamākas visiem zīmoliem. Neatkarīgi no tā, vai tas ir BMW, Opel, Toyota vai Suzuki, pat to mazākajos un lētākajos modeļos tagad ir adaptīvā kruīza kontrole, ceļa zīmju atpazīšana un bezvadu savienojamība ar Android Auto un Apple CarPlay.

Saskaņā ar Eiropas Savienības noteikumiem tagad visi jaunie automobiļi obligāti ir jāaprīko ar diezgan daudzām drošības sistēmām. Pārējās tiek ievietotas konkurences apsvērumu dēļ – tagad cilvēki vairs pat neskatītos uz automobili, kuram nav tālruņa savienojamības. Eksperti ir vienisprātis, ka labu tehnoloģiju un komforta līmeni tagad piedāvā visi modeļi. Atšķirība ir tikai akcentos: daži zīmoli līdzekļus iegulda lielākos ekrānos un savienojamībā, bet citi priekšroku dod mehāniskajai kvalitātei. Galu galā izvēle ir pircēja ziņā.

“Ne visiem ir vajadzīga pilnpiedziņa. Man personīgi tā nav obligāta, taču dažkārt tā ir vitāli svarīga. Tomēr, ja cilvēks nopērk priekšpiedziņas modeli un pēc tam ar to dragā pa laukiem, kur noteikti pareizā izvēle būtu pilnpiedziņa, tad tā ir viņa, nevis automobiļa problēma,” piebilst Guntars Pulss.

Spējas ir labas, ja tiek liktas lietā

Rietumeiropā dominē vācu un franču automašīnas, un lielākajai daļai ekonomiskās klases modeļu nav pilnpiedziņas, jo tie ikdienā brauc pa labi uzturētiem ceļiem. Tādi zīmoli kā Subaru, kas pazīstami ar pilnpiedziņu, Rietumeiropā gandrīz nav redzami. Tomēr Ziemeļeiropā un Baltijas valstīs bargo ziemu un skarbo ceļu apstākļu dēļ ir visnotaļ populāri. Tāpat Suzuki pilnpiedziņas modeļi ļoti pieprasīti ir Alpos, kur lieti noder to vilces spēja. Respektīvi – to, kas ir vissvarīgākais, nosaka braucēja vajadzības.

“Ja braucat pa lauku reģionu, kur ziemas ir bargākas, jums jānosaka prioritātes. Lai neriskētu, ka slikta laika dēļ varu netikt līdz galapunktam, es no aizmugures piedziņas auto pārsēdos pilnpiedziņas krosoverā. Kādam svarīgāks ir spilgts ekrāns, citam pilnpiedziņa. Protams, abas šīs lietas ir iespējams arī apvienot. Tas ir atkarīgs arī no tā, cik ilgi jūs plānojat ar konkrēto automašīnu braukt: esat īstermiņa lietotājs, kas auto pārdos pēc 2–5 gadiem, vai arī plānojat to paturēt ilgi. Starp citu, otrā gadījumā būtu ieteicams skatīties arī uz mehānisko elementu uzticamību. Tehniskā ilgmūžība būs svarīga visu laiku, savukārt tehnoloģijas ātri novecos,” rezumē Toms Svilāns.

Avots: Velocita.lv


celojumubode - 3889
Lielbornes muiža un parks

Lielbornes muiža un parks

Lielbornes muiža ir vienīgais muižas komplekss, kas saglabājies dabas parka „Daugavas loki“ teritorijā. Šobrīd apskatāma, iespējams, 18. gs. celtā vecā pils.

TAKA

Pārgājienu seriāls “Izpēdo Dienvidkurzemi”

Pārgājienu seriāls “Izpēdo Dienvidkurzemi”

Pārgājienu seriāls “Izpēdo Dienvidkurzemi” piektais sezonas posms vedīs uz Priekuli

Dienvidkurzemes novada tūrisma centrs

Piknika vietas Dienvidkurzemes novadā

Piknika vietas Dienvidkurzemes novadā

Ir sācies siltais laiks, kam līdzi nāk arī došanās dabā, pārgājieni, laivu braucieni, ģimeņu pasākumi, kam visbiežāk seko arī pikniks dabā.

Dienvidkurzemes novada tūrisma centrs

Atpūtas māja “Dubezers”

Atpūtas māja “Dubezers”

Atpūtas māja “Dubezers” atrodas gleznainā dabas teritorijā “Pilskalnes Siguldiņa”.

TAKA

Palangas kūrorta atklāšanas svētki

Palangas kūrorta atklāšanas svētki

Palanga sāk svinēt un dzirksteļot, lai sagatavotos kurorta sezonai- svētki ik uz soļa! Pievienojies 31.05.2025 uz šo dzirksteļojošo svētku virpuli!

EUR 40 | Nikos Travel

Brīdienu māja “Villa Vesta”

Brīdienu māja “Villa Vesta”

Omulīga brīvdienu māja klusai un mierīgai atpūtai. Pieejamas trīs atsevišķas guļamistabas un viesistaba, kā arī aprīkota virtuve.

TAKA

Vecsalienas (Červonkas) muižas pils

Vecsalienas (Červonkas) muižas pils

Vecsalienas (Červonkas) muižas pils celta 1870. gadā neogotikas stilā un izvietota 19.gs. veidota parka ieskāvumā.

TAKA

Baudi pavasara sauli Liepājā

Baudi pavasara sauli Liepājā

Pavasaris ir īstais laiks doties ceļā, un Liepāja aicina! Sajūti svaigu jūras vēju, saules starus un mierpilnu atmosfēru pilsētā, kur daba un kultūra satiekas.

Liepājas reģiona TIB

Fine-dining at Harper Woolf restaurant

Fine-dining at Harper Woolf restaurant

We've reimagined your favorites and added some bold new dishes we can't wait for you to try. Perfect for your next night out or a cozy evening.

Harper Woolf

Viesu nams

Viesu nams "Laimes Taure"

Viesu nams “Laimes Taure” – vieta, kur daba, komforts un mājīgums rada ideālus apstākļus atpūtai.

TAKA

“Labvēlīgais Tips” Strenčos

“Labvēlīgais Tips” Strenčos

17. maijā plkst. 20.00 Strenču pludmalē pie Gaujas 28. Gaujas plostnieku svētkus ieskandinās grupa LABVĒLĪGAIS TIPS.

EUR 10 | Valmieras novada Tūrisma pārvalde

Muzeju nakts 2025

Muzeju nakts 2025

“Muzeju nakts 2025” “STIKLS: STĀSTS PAR CAURSPĪDĪGO MATERIĀLU”

Līvānu TIC

Viesu māja “Kaķis krūzē”

Viesu māja “Kaķis krūzē”

Viesu māja “Kaķis krūzē” atrodas Daugavpils – Rīga šosejas ceļa malā, netālu no neogotikas stilā būvētās skaistās Līksnas Svētās Jēzus Sirds katoļu baznīcas.

TAKA

Atklāj vasaru ar vērienu pludmales ballītē

Atklāj vasaru ar vērienu pludmales ballītē

Saulriets, jūra un labāko hitu ritmi radīs īstu vasaras sajūtu. Lieliskā atmosfērā baudīsim kokteiļus, vieglas uzkodas un dejas Beach Bar & Grill terasē!

EUR 20 | Baltic Beach Hotel & SPA

Viesu nams “Baltiņi”

Viesu nams “Baltiņi”

Viesu namā “Baltiņi” tiek piedāvātas naktsmītnes ar senlaicīga un mūsdienu stila mēbelēm. Šeit dominē postmodernisma stila interjers ar antīkiem elementiem.

TAKA

Viesu māja “Rubeņi”

Viesu māja “Rubeņi”

Viesu māja “Rubeņi” atrodas blakus dabas liegumam “Pilskalnes Siguldiņa”.

TAKA

Liepājas suvenīri

Liepājas suvenīri

Iepriecini kādu mīļo cilvēku, vai iepriecini pats sevi – dāvana no Liepājas vienmēr liks sejā atplaukt patiesam smaidam, jo atradīsies kas noderīgs katram.

Liepājas reģiona TIB

Viesu māja

Viesu māja "Rozes"

Viesu mājā tiek piedāvāta banketu zāle dažādām svinībām līdz 90 personām.

TAKA

Publikācija “TRAĶU PILIS UN PILSKALNI”

Publikācija “TRAĶU PILIS UN PILSKALNI”

Publikācija “TRAĶU PILIS UN PILSKALNI”

Trakai TIC

Mahe - Indijas okeāna pērle

Mahe - Indijas okeāna pērle

Jaunums! Atpūta Seišelu salās. Lidojums no Rīgas, privāti transfēri, 7 naktis viesnīcā // ceļojuma plāns saskaņojams individuāli

EUR 1484 | Estravel Latvia

BalticTravelnews.com
+371 26551169
info@travelnews.lv -