Foto: Velocita.lv | Autors: Velocita.lv | 2025.07.29
Transporta nozarē elektrifikācija ieņem arvien svarīgāku lomu, tomēr ir segmenti, kuros būtiskas pārmaiņas nenotiek. Tie ir pikapi, kas, šķiet, iestrēguši pagātnē. Ražotāji turpina šī tipa automobiļus būvēt pēc tradicionālās formulas – rāmja konstrukcija, mehāniskā transmisija un priekšpusē uzstādīts dīzeļdzinējs. Kāpēc pikapu segmentā elektrifikācija teju gandrīz nav novērojama, un vai šīs jomas pionieri var mainīt esošo tendenci?
Elektriskie pikapi – tikai otrpus okeānam
"ŠĶŪNIS noslēdzošais koncerts, kurā ar īpaši sagatavotu programmu koncertēs Latvijas ģitārspēles meistari Artūrs Kutepovs un Ģirts Pavēnis.
Tukuma TIC
Elektriskie transportlīdzekļi kļūst arvien populārāki, tāpēc nevienu vairs nepārsteidz pilsētas ielās sastapts bezizmešu automobilis. Elektriskie mikroautobusi jau piegādā preces, bet pasažierus pārvadā elektriskie autobusi. Pat smago komercauto tirgū lielākie loģistikas uzņēmumi paziņojuši par elektrisku kravas automašīnu iegādi darbam īsos un reģionālos maršrutos, kā arī jaunās tehnoloģijas izmēģinājumiem. Turpretī pikapu tirgū joprojām dominē dīzeļdzinēji un klasiskās mehāniskās transmisijas.
Protams, elektriskie pikapi jau eksistē: Rivian R1T, Ford F–150 Lightning un Tesla Cybertruck. Taču tie visi tiek pārdoti tikai Ziemeļamerikā, kur pikapi jau izsenis ir neatņemama daudzu ģimeņu autoparka sastāvdaļa.
"Amerikā pikapi nebūt nav tikai transportlīdzekļi darbam. Tos bieži izmanto atpūtai un ikdienas braukšanai pa asfaltētiem ceļiem, tāpēc tirgus piedāvājums tur ir daudz plašāks," komentē žurnāla "Profi Latvija" galvenais redaktors Guntars Pulss.
Ar elektrību Eiropas bezceļos
Tikmēr Eiropā pilnībā elektriski vai pat elektrificēti pikapi praktiski nav bijuši pieejami. Situācija nedaudz mainījās 2025. gada vasarā, kad tirgū parādījās "Musso EV", ko ražo Korejas SUV ražotājs KGM.
Šis visu riteņu piedziņas elektromobilis attīsta līdz 414 zirgspēkiem, un tā 80,6 kWh akumulators nodrošina sniedzamību līdz 379 kilometriem ar vienu uzlādi saskaņā ar WLTP metodiku. Tāpat ražotājs piedāvā iespaidīgu garantiju akumulatoram – 10 gadus vai 1 000 000 kilometru.
Pašlaik tas ir vienīgais Eiropā oficiāli pieejamais pilnībā elektriskais pikaps. Vai tas varētu iezīmēt tendenču maiņu šajā segmentā, vai arī šis modelis paliks tikai nišas produkts jau tā nelielajā tirgū?
Pēc G. Pulsa teiktā, pikapi bieži tiek izmantoti atbilstoši to paredzētajam mērķim – tie brauc tur, kur nevar piekļūt pat augsta klīrensa automobiļi, tāpēc šiem spēkratiem jātiek galā ar ievērojamu motora un transmisijas slodzi. Latvijā pikapus īpaši iecienījuši lauksaimniecības speciālisti, agronomi, inženieri un meža uzturēšanas dienesti, kuri šos auto intensīvi izmanto atbilstoši to lietošanas mērķim.
"Pikapus izmanto meža cirsmu apsekošanai, tos vada lauksaimniecības dienestu vai tehnikas nomas uzņēmumu vadītāji, kuriem darba apstākļi ir diezgan specifiski. Ja, piemēram, nepieciešams nogādāt rezerves daļu traktoram, kas novietots lauka tālākajā galā, par tik ikdienišķu un populāru transportlīdzekli kā Škoda Kodiaq var aizmirst.
Pikapi bieži velk lielas un smagas kravas, tāpēc tiem nepieciešama izturīga rāmja konstrukcija, kas izstrādāta tā, lai slodze būtu jāuzņem rāmim, nevis virsbūvei. Turklāt pikapiem jābūt spējīgiem pārbraukt grāvjus un braslus, kuru Latvijā nav mazums. Runājot par elektriskajiem transportlīdzekļiem, es neesmu pārliecināts, vai vēlētos iegremdēt akumulatoru pusmetru dziļā ūdenī," piebilst konkursa "Latvijas Gada auto" ilggadējais žūrijas eksperts, uzsverot pikapa praktiskos izmantošanas aspektus.
Līdz ar to neviens ražotājs nav steidzies ieviest elektrisku pikapu Eiropā, jo šī kontinenta mērķauditorijai ir ievērojami atšķirīgas prasības un vajadzības salīdzinājumā ar Amerikas tirgu. Šeit transportlīdzekļu konstrukcijas izturība un spēja pārvietoties bezceļā tiek vērtēta augstāk nekā pircēju rūpes par ekoloģiju.
Elektrisko pikapu plusi un mīnusi
Elektriskais KGM Musso EV dažos aspektos nespēj spēkoties ar tradicionālajiem rāmja tipa pikapiem. Tā maksimālā kravnesība ir 500 kg, bet tirgus standarts ir viena tonna. Arī tā vilkšanas spējas ir ierobežotas – 1800 kg vilkšanas jauda ir iespaidīga, taču tradicionālie pikapi parasti spēj vilkt līdz 3,5 tonnām.
Tomēr elektriskajam KGM ir arī nepārprotamas priekšrocības – tā elektromotori saražo vairāk nekā 400 zirgspēku, padarot to par jaudīgāko pikapu, kas pašlaik pieejams Eiropā. Lielā jauda nodrošina arī iespaidīgu griezes momentu, kas ir īpaši noderīgs bezceļa apstākļos.
Visticamāk, smago lauksaimniecības darbu veikšanā joprojām dominēs tradicionālie rāmja tipa pikapi, ko darbina dīzeļdzinēji. Tomēr ar elektrību darbināmi modeļi itin labi iederētos atpūtai paredzēto pikapu tirgū kā pievilcīgi, labi aprīkoti un īpaši jaudīgi transportlīdzekļi. Turklāt patērētājus iepriecinās visai negaidīts fakts – elektriskais pikaps var būt lētāks nekā tā alternatīvas ar iekšdedzes dzinēju.
"Pikapi parasti tiek iegādāti par 40–60 tūkstošiem eiro atkarībā no aprīkojuma. Ja to cena pārsniedz psiholoģisko 60 tūkstošu eiro barjeru, tie sāk zaudēt komerciālo pievilcību," tirgus cenu tendences skaidro G. Pulss.
Piemēram, Toyota Hilux Latvijā pieejams no 37 900 līdz 50 450 eiro, bet Volkswagen Amarok – no 48 399 līdz 56 037 eiro, savukārt noliktavās esošo Ford Ranger Double Cab cenas variē no 38 190 līdz 54 470 eiro. Tikmēr bagātīgi aprīkotā, 414 zirgspēku elektriskā KGM Musso EV cena sākas no 49 990 eiro.
Ir skaidrs, ka klasiskie pikapi nekur nepazudīs, taču pievilcīga cena, plašs aprīkojums un ievērojama jauda var veicināt elektrifikācijas popularitāti arī šajā automobiļu nišā.
Neatklātas pludmales, gardi grieķu ēdieni, nelielas viesnīcas un burvīga atmosfēra. 👉 Ideāli tiem, kas vēlas mieru, autentiskumu un kvalitāti par super cenu..
EUR 528 | Latvia Tours - Berga bazārs
21. augustā 21.00 brīvdabas kino vakari Valmiermuižā noslēgsies ar filmu "Straume" un tikšanos ar filmas producentu Matīsu Kažu.
Valmieras novada Tūrisma pārvalde
Sventes ezers ir Latvijas 10 dziļāko ezeru skaitā. Tas ir līčains un izcili ainavisks ezers, kas ietilpst Augšzemes aizsargājamo ainavu apvidū.
TAKA
Ieskaties Zemgales jaunumu avīzē un uzzini jaunākos objektus, maršrutus un pasākumus
Zemgales Tūrisma asociācija
Dinaburgas pili Naujenes pilskalna vietā 1275. gadā uzcēla Livonijas ordeņa mestrs Raceburgas Ernests. Mūsdienās ir saglabājušās pils drupas.
TAKA
Sagaidiet 2026. gadu Panorāmas zālē. Zāles noma līdz plkst.01:00—2000,00 EUR Ēdināšana no 100,00 EUR/pers. Dāvanā numurs ar brokastīm+SPA apmeklējums 2 pers.
EUR 100 | Wellton Riverside SPA Hotel
Aktivitātes visām paaudzēm - rotaļas un atrakcijas, pļavu golfs un jautras sacensības, zirgu izjādes un teātra izrāde, plova gatavošana un muzicēšana.
Madonas TIC
Vakars pie jūras dzīvās mūzikas un saulrieta pavadībā! 08.08 Beach Bar & Grill terasē uzstājas šarmantā DANA TA no Igaunijas. Rezervē galdiņu jau tagad!
EUR 20 | Baltic Beach Hotel & SPA
No 2026. gada jūlija pavisam jaunā galamērķī – 𝐂𝐥𝐮𝐛 𝐌𝐞𝐝 𝐒𝐨𝐮𝐭𝐡 𝐀𝐟𝐫𝐢𝐜𝐚 𝐁𝐞𝐚𝐜𝐡 & 𝐒𝐚𝐟𝐚𝐫𝐢 – saplūst safari, okeāns un luksusa atpūta!
Latvia Tours - Berga bazārs
Subates Ezermalas parks ir vasaras sezonas iecienītākais subatiešu un viesu objekts.
TAKA
Viesnīcas restorāns «Piramīda» ir leģendāra brokastu vieta Rīgā, kur satiekas uzņēmēji, politiķi, mākslinieki un ceļotāji
EUR 20 | Radisson Blu Rīdzene Hotel
AS “Latvijas valsts meži” (LVM) Dienvidlatgales reģionā atklāts jauns pastaigu maršruts “Egļukalna meža taka”, kas piemērots gan ģimenēm, gan tūristiem.
TAKA
Izbaudi neaizmirstamu ceļojumu cauri Itālijas, Francijas, Spānijas un Grieķijas piekrastēm – greznība uz kuģa un jauni iespaidi katru dienu!
EUR 589.00 | Latvia Tours - Berga bazārs